پرسون از قدرت گرفتن طالبان و سیل مهاجران به سمت ایران گزارش می دهد؛

بازار داغ شوتی ها / مهمانان جنگ در ایران

لحظه به لحظه گروه طالبان در افغانستان در حال تصاحب شهربه شهراست و گویا دولت توان مقابله با آنها را ندارد، در این بین نیز مردم عادی برای در امان ماندن از جان، مال و ناموس شان مهاجرت را بهترین گزینه می دانند.
تصویر بازار داغ شوتی ها / مهمانان جنگ در ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، طالبان تا دو دهه پیش افغانستان را اداره می کردند و به دلیل رفتار نامناسب طالبان با شهروندان افغان بسیاری از شهروندان این کشور پا به فرار از دیارشان گذاشتند به طوری که طبق آمار غیر رسمی از 30 میلیون جمعیت افغانستان 3 میلیون نفر آنها در ایران سکونت داشتند؛ به عبارتی 10 درصد جمعیت افغانستان ایران را خانه نخست خود انتخاب کردند.

تا اینکه امریکای ها به بهانه حمله 11 سپتامبر به برج های دو قلو از سوی طالبان به این کشور حمله کردند و قدرت را از آنها گرفتند؛ امریکایی ها با متحدانشان تلاش کردند تا ثبات را در این کشور آسیای میانه برقرار کنند و دولتی سرکار بیاید تا زبان جامعه جهانی را بداند که تا حدودی نیز در این خصوص موفق بودند و افغانستان در مسیر پیشرفت، مرد سالاری و دموکراسی شدن قرار داشت، در این بین پول ملی افغانستان ارزشمند شد و بسیاری از مهاجران افغانستان از سایر کشورها روانه میهن شان شدند، اما این روزها طالبان با قدرت نظامیش شهر به شهر را در سیطره خود قرار داده و موجی از نگرانی ها بین شهروندان افغان به وجود آمده است، به همین خاطر بسیاری از افغان ها مهاجرت به کشورهای دیگر را راه نجات خود می دانند.

اطلاعات و مشاهدات خبرنگار پرسون از جاده های جنوبی کشور حکایت از آن دارد که خودروهای شوتی ( قاچاقچیان انسان) بیشتر در جاده ها خود نمایی می کنند و جمعیت قابل توجهی از شهروندان افغان را از مرز های شرقی به برخی از شهرهای جنوبی و مرکزی کشور منتقل می کنند؛ شهرهایی شامل یزد، مهریز، شیراز، اقلید، کرمان، جیرفت، بافت، زابل، زاهدان، چابهار، محلات، دلیجان، قم، اراک و....پناهجویان را در دل خود جای داده اند؛ البته بخشی دیگری از این مهاجران به شکل و شمایل دیگر تمایل دارند خود را به شهرهای شمالی ایران برسانند و حتی از مرزهای غربی ایران به دیگر کشورها مهاجرت کنند.

ایران مقصد نخست افغان ها

البته این جابه جایی به همین راحتی ها هم نیست، بخشی از این مسیر را مهاجران به همراه راهنمایشان یا همان مسیریابان قاچاقچی باید از کوه،، دشت و بیابان با پای پیاده طی کنند و سپس با خودروهای گوناگون که از قبل فراهم شده جمعیتی بین 8 تا 14 نفر را در یک خودرو با شرایط سخت به شهرهای گوناگون ایران انتقال می دهند.

طبق اخباری که به خبرنگار پرسون رسیده است هجوم افغان ها به سمت ایران به عنوان یک کشور دوست، امن، با فرهنگ مشترک و غنی از اشتغال و مسکن مقصد نخست افغان هاست، به همین منظور این روزها سیل مهاجران به سمت مرز ایران افزایش یافته است و در این میان شوتی ها ( قاچاق چیان انسان) بازارشان داغ شده است، به طوری که هر شهروند افغان بخواهد از آن سوی مرز به داخل ایران بیاید با پرداخت 5 تا 10 میلیون تومان به شوتی ها(قاچاق چیان انسان) جابه جایی آنها فراهم می شود.

البته این جابه جایی به همین راحتی ها هم نیست، بخشی از این مسیر را مهاجران به همراه راهنمایشان یا همان مسیریابان قاچاقچی باید از کوه،، دشت و بیابان با پای پیاده طی کنند و سپس با خودروهای گوناگون که از قبل فراهم شده جمعیتی بین 8 تا 14 نفر را در یک خودرو با شرایط سخت به شهرهای گوناگون ایران انتقال می دهند.

شوتی ها با سرعت بالا در تاریکی شب تردد دارند که این موضوع خطرات جانی را برای مهاجران به دنبال می آورد که هرازگاهی شاهد مرگ و مجروح شدن این مهاجران در حوادث رانندگی هستیم.

آن طور که تصاویر در فضای مجازی دست به دست می شود حجم زیادی از خودروها در گلوگاه های مرزی اصلی بین ایران و افغانستان وجود دارد تا به محض ورود افغان ها به خاک ایران خودروها مسافران شان را به مقصدشان انتقال دهند.

تردد مهاجران اروپا از خاک ایران

عده ای دیگر از مهاجران افغان درست است که به دنبال ورود به خاک ایران هستند، اما طبق مشاهدات انجام شده آن ها قصد سکونت در ایران را ندارند و به دنبال این هستند که خودشان را از مرز شرقی ایران به مرز غربی ایران برسانند تا از مسیر ترکیه روانه کشور های اروپایی شوند.

این دسته از مهاجران سفر پرماجرا و خطر ناک را به جان می خرند و بخشی از آنها به شکل خانوادگی عزم سفر می کنند که این روزها با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان حجم تردد مهاجران افغان از ایران به مقصد کشورهای اروپایی نیز بیشتر شده است و با خبر شده ایم در مرز غربی ایران نیز حجم بالایی از شوتی ها به کسب و کار پنهان شان ادامه می دهند و بازار داغی را برای خود دست و پا کرده اند.

پاکستان نیز همسایه جنوبی افغانستان در این چهار دهه میزبان مهاجران افغان بوده است، اما نه به اندازه سایر کشورها چرا که پاکستان با جمعیت 200 میلیون نفری خود و کمبود امکانات ، اشتغال و کمبود غذا تمایل کمتری در بین افغان ها برای مهاجرت به آنجا دارند.

افزایش 40 درصدی مهاجرت

در ماه مارس سال جاری (اسفند ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) روزانه نزدیک به ۲۰۰ خودرو از زرنج به سمت ایران حرکت می کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۳۰۰ درصد نشان می داد، حالا این تعداد به ۴۵۰ خودرو در ابتدای ماه جولای در هر روز رسیده است.

سازمان بین المللی مهاجرت در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که در طول هفته های گذشته تعداد افغان هایی که تلاش می کنند به صورت غیرقانونی از مرزهای کشور عبور کنند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است و به صورت متوسط هر هفته ۳۰ هزار شهروند افغانستانی ( جمعیتی معادل سه برابر سالن کشتی ورزشگاه آزادی تهران) از طریق مرز به شکل غیرقانونی از کشور فرار می کنند.

دیوید منسفیلد، پژوهشگر مهاجرت و مشاور موسسه توسعه فرامرزی بریتانیا در این خصوص گفت: در ماه مارس سال جاری (اسفند ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) روزانه نزدیک به ۲۰۰ خودرو از زرنج به سمت ایران حرکت می کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۳۰۰ درصد نشان می داد، حالا این تعداد به ۴۵۰ خودرو در ابتدای ماه جولای در هر روز رسیده است.

بابر بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ماه گذشته نیز در این باره گفت: افغانستان بار دیگر در آستانه یک بحران بشری قرار دارد؛ ناتوانی در رسیدن به یک توافق و افزایش خشونت های جاری باعث آوارگی تعداد بیشتری از شهروندان خواهد شد.

سه میلیون افغان ساکن در ایران

اگر طالبان قدرت را در افغانستان در اختیار بگیرد، این ارقام به سرعت می تواند به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند و به نظر می رسد که در طول روزها و هفته های آینده مساله پناهجویان به یک موضوع داغ داخلی در ترکیه تبدیل شود.

یک رسانه فارس زبان امریکایی به تازگی اعلام کرده که در طی 24 ساعت شبانه روز بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ افغانی از مرز ایران وارد خاک ترکیه می شود.

در این میان حسین باغچی، از اندیشکده موسسه سیاست خارجی در آنکارا ترکیه به این رسانه گفت: اگر طالبان قدرت را در افغانستان در اختیار بگیرد، این ارقام به سرعت می تواند به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند و به نظر می رسد که در طول روزها و هفته های آینده مساله پناهجویان به یک موضوع داغ داخلی در ترکیه تبدیل شود.

ایران در حال حاضر میزبان بیش از ۹۰۰ هزار پناهجوی ثبت شده و نزدیک به ۲ میلیون پناهجوی غیرقانونی افغانستان است و در طول چهل سال جنگ در افغانستان، تعداد پناهجویانی که اکنون در ترکیه مستقر هستند بر اساس آمار مختلف اعلام شده توسط دولت این کشور متفاوت است؛ برخی رسانه ها ترکیه را میزبان ۱۰۰ هزار مهاجر افغان می دانند ولی اکونومیست تعداد افغان های ساکن ترکیه را بین ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار نفر عنوان می کند؛ در نتیجه ایران همواره چه در زمینه کمک به اسکان مهاجران و خدمات رسانی به آنها و چه در زمینه قاچاق مواد مخدر از افغانستان متضرر شده است و انتظار این است که در این خصوص دستگاه دیپلماسی ورود پیدا کند و از جامعه جهانی از جمله سازمان ملل بخواهد اعتباری برای خدمات رسانی به مهاجران افغان ساکن در ایران پرداخت کنند و همچنین هزینه ای برای مقابله با قاچاق مواد مخدر صورت گیرد.

گزارشی از: محمد خادمی

332405