بهبود گردش خون در بدن بدون نیاز به دارو

گردش خون برای سلامتی کل بدن شما ضروری است.
تصویر بهبود گردش خون در بدن بدون نیاز به دارو

به گزارش سایت خبری پرسون، گردش خون برای سلامتی بدن ضروری است و به عوامل زیادی بستگی دارد.ضعف گردش خون در بدن موجب عارضه و بیماری های زیادی میشود از این رو ما قصد داریم روش های بهبود گردش خون در بدن را به شما معرفی کنیم.

علام و نشانه های گردش خون ضعیف

تهوع، گزگز و خواب رفتن و درد در دست یا پا ممکن است علائم گردش خون ضعیف باشد.

اگر جریان خون به قسمت خاصی از بدن فرد کاهش یابد، ممکن است علائم و نشانه‌هایی از گردش ضعیف را تجربه کنند.

علائم زیر بطور عمده در دست‌ها یا پاها بروز می‌کند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • تپش قلب
  • سوزش
  • بی‌حسی
  • گزگز کردن
  • گرفتگی عضلات
  • درد
  • گرمی یا سردی
  • ورم

روش های افزایش گردش خون در بدن

جریان خون و سلامت خون به عوامل زیادی وابسته است، هم عادت های سبک زندگی و هم مصرف غذاها و مکمل ها به شدت در این امر موثر هستند. جریان منظم و سالم قلب و خون برای سلامت کلی بدن بسیار موثر هستند. تناسب اندام و سلامت چیزی فراتر از پروتئین و آهن است و باید به کل بدن توجه کنید.

خوردن غذا‌های تند

غذای تند، غلظت لیپوپروتئین کمی دارد که کلسترول و چربی را به جریان خون وارد می‌کند و باعث انعقاد خون خواهد شد. فلفل‌های تند التهاب را از بین برده، زیرا غنی از ویتامین A و ویتامین C هستند و دمای بدن را افزایش داده که جریان خون را بهبود می‌بخشد.

چربی زیاد نخورید

چربی زیاد ، چربی های اشباع و چربی های ترانس می تواند عاملی برای گرفتگی رگ ها باشد. پس، از چربی های حیوانی دوری کنید و همیشه برچسب روی مواد فرآوری شده را مطالعه کنید . تقریبا 30 درصد کالری رژیم غذایی باید از چربی باشد و فقط 10 درصد آن باید شامل چربی های اشباع باشند. بهترین راه این است که به طور کامل از چربی های ترانس دوری کنید که اسیدهای چرب امگا سه گزینه مناسبی هستند و جزء چربی های سالم محسوب می شوند، مثل روغن ماهی و آجیل.

استفاده از زردچوبه و زنجبیل

زنجبیل شبیه به فلفل تند است و جریان خون را به شدت بهبود می‌بخشد. ریشه زردچوبه هم دارای خواص ضد التهابی است و زردچوبه از لخته شدن خون جلوگیری کرده و جریان خون را به متعادل‌ترین حد ممکن می‌رساند.

از مصرف نمک زیاد خودداری کنید

سدیم بخشی از نمک خوراکی است که به بسیاری از غذاهای فرآوری شده و میان وعده ها افزوده می شود . رژیم غذایی با سدیم زیاد عاملی برای فشار خون بالاست.

آب کافی بنوشید

آب در بدن باعث بهبود جریان خون می شود. زمانی که بدن دچار کم آبی شود، خون می تواند اکسیژن را به اندازه کافی به اندام های بدن و بافت ها برساند و در نتیجه بهتر است به اندازه کافی آب بنوشید و از مصرف نوشیدن های شیرین خودداری کنید.

خوردن سیر

سیر، خواص بسیار خوبی دارد، برای تصفیه خون مفید است و سبب پیشگیری از تشکیل پلاک‌های خونی می‌شود. برای بهبود جریان خون، مصرف مواد غذایی دیگر هم‌خانواده سیر مانند تربچه، پیاز و تره فرنگی نیز بسیار مؤثر است.

براش کشیدن روی پوست

زمانی که به فکر بهبود جریان خون هستید، یکی از روش‌های سریع، استفاده از براش صورت به‌طور روزانه است. براش روی پوست خشک، جریان خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه اکسیژن‌رسانی بالا می‌رود و همچنین می‌تواند پوست را جمع کند که در صبح‌های زمستانی، بسیار عالی است.

براش کشیدن باید به سمت بالا و به صورت حرکات دایره‌ای شکل باشد و سپس آن را در جهت عقربه‌های ساعت بکشید. هر قسمت از پوست را دوباره براش بزنید.

روی گردن، پشت زانو و زیر بازو‌ها تمرکز کنید و همچنین می‌توانید در قسمت پایین ران پا نیز این کار را انجام دهید که باعث کاهش سلولیت خواهد شد.

مصرف شکلات تلخ

شکلات تلخ، حاوی فلاوونید‌هایی است که به صورت طبیعی در میوه و گیاهان وجود دارد و همچنین جریان خون را بهبود می‌بخشد و در مقایسه با شکلات سفید و شیرین که هیچ فلاوونیدی ندارند، بسیار عالی‌تر عمل می‌کند.

بالا رفتن از پله ها

بالا رفتن از پله ها یک ورزش عالی است که به کشش عضلات کمک می کند و این باعث می شود که ساق پای شما وضعیت بهتری داشته باشد و جریان خون را بهتر به بالای بدن برساند.

از استرس دور باشید

یکی از آسان ترین راه ها برای بهبود جریان خون همین روش است. به گونه ای ریلکس کنید که استرس از بدن شما خارج شود. زمانی که ذهن آرامی داشته باشید، رگ ها و ماهیچه ها هم آرام می شوند و در نتیجه جریان خون بهبود پیدا می کند و فشار خون آرام شده و کاهش می یابد. زمانی که استرس سراسر بدن را گرفته، می توانید از تمرین های تنفس استفاده کنید و بعد از 15 دقیقه حال بهتری داشته باشید. مثلا می توانید یک پیاده روی آرام داشته و یا به یک موسیقی ملایم گوش دهید.

کشش بدن

کشش بدن به صورت روزانه به مدت ۵ دقیقه بسیار عالی است. این حرکت ساده را می‌توانید در هر جایی از بدن انجام دهید. با کشش بدن سعی کنید دست خود را به سمت انگشتان پا برسانید که با این کار جریان خون در بدن تحریک می‌شود و افزایش پیدا خواهد کرد.

دوش گرفتن متضاد

دوش گرفتن متضاد به این معنا است که باید دوش آب گرم و سرد بگیرید. زمانی که روی بدن آب سرد می‌ریزید، رگ‌های لنفاوی منقبض می‌شوند. آب گرم نیز باعث باز شدن آن‌ها می‌شود و در نتیجه پمپاژ خون بهبود پیدا می‌کند.

ترک سیگار

همه ما می دانیم که اثرات سیگار برای سلامتی انسان بسیار مخرب است اما برای ما سخت است که آن را ترک کنیم. ترک سیگار نه تنها روی سلامت کلیه تاثیرگذار است، بلکه جریان خون را نیز بهبود می بخشد. استفاده از نیکوتین عاملی برای مشکلات گردش خون، بیماری های ریوی، سرطان ریه و همچنین ورم قوزک پا است که همه این ها نشان دهنده جریان خون ضعیف در بدن هستند.

گرم نگهداشتن پا و دست

در روز‌های سرد زمستانی حتما لباس مناسب بپوشید. اگر مدت زمان طولانی در بیرون از منزل هستید، پاهای شما حتما باید گرم باشد تا دمای بدن حفظ شود.

ماساژدرمانی

همانطور که در بخش سلامت نمناک می خوانید التهاب ماهیچه ها عاملی برای مشکلات اکسیژن رسانی به بدن است و در نتیجه جریان خون افراد دچار مشکل می شود. ماساژ درمانی به بهبود عضلات کمک می کند ، جریان خون را بهبود می بخشد و سموم بدن را نیز دفع خواهد کرد. انجام ماساژ درمانی به اندازه یک بار در ماه بسیار کمک کننده خواهد بود.

ورزش

ورزش هوازی یکی از بهترین ورزش ها برای سلامت قلب و عروق است و جریان خون را متناسب نگه می دارد. افراد برای داشتن بدن سالم باید ورزش های زیادی انجام دهند تا ضربان قلب آن ها بتواند به خوبی عمل کرده و جریان خون مناسبی داشته باشد. معمولاً ورزش باعث می شود که افراد بعد از جراحی به خوبی ریکاوری شوند. البته در نتیجه جریان خون آن ها در بدن و ماهیچه ها بهبود پیدا می کند.

ورزش های هوازی شامل پیاده روی و یا حتی دوچرخه سواری، دو و شنا می باشد.

اگر فردی علائم گردش خون ضعیف را تجربه کند، حتما باید با پزشک صحبت کند. پزشک می‌تواند مشکل را تشخیص دهد و برای درمان آن روش‌های درمانی مناسبی را پیشنهاد دهد.

332374