چگونه با ترس از قضاوت دیگران مقابله کنیم؟

ترس از قضاوت دیگران یک اختلال روانشناختی میباشد که نیاز به درمان و جلوگیری دارد.
تصویر چگونه با ترس از قضاوت دیگران مقابله کنیم؟

به گزارش پرسون، ترس از قضاوت دیگران تا حدی امری طبیعی است اما زمانی که به یک وسواس فکری تبدیل شود طوری که دائما بخواهید به این فکر کنید دیگران درباره شما چه فکری میکنند و عقیده آنها را اولویت قرار دهید باعث میشود که زندگیتان را بر حسب انتظارات دیگران جلو ببرید. اگر شما نیز دچار این مشکل هستید و می‌خواهید بر ترس از قضاوت دیگران غلبه کنید، در ادامه این مقاله به توضیحات و ارائه راهکارهایی در این زمینه پرداخته‌ایم.

ممکن است ترس‌هایزیادی در ما وجود داشته باشد که به ابعاد شخصیتی‌مان مربوط می‌شود مانند ترس از صحبت کردن در جمع. راه‌حل علم روانشناسی تحلیل و روبرو شدن با این ترس‌هاست. افکاری که شما در ذهن دارید کلید اصلی پیدایش انواع هیجانات و رفتارها هستند. تا زمانی که افکار مخربی در سر دارید نمی‌توانید توقع زندگی شاد و مؤثری را داشته باشید. همچنین در روابط اجتماعی خود نیز دچار مشکل می‌شوید. ترس از قضاوت دیگران در واقع به معنای افکار دائمی و تکرار شونده در مورد نحوه ارزیابی دیگران در مورد ماست. برای این که بتوانید از شر این افکار و احساسات ناخوشایندی که در پی آن می‌آید خلاص شوید به راهکارهای زیر توجه کنید.

1- از توانمندی ها و ضعف های خود آگاه باشید

اگر شما شناخت درستی از خود داشته باشید و از توانمندی‌ها و ضعف‌های خود آگاه باشید، دیگر دائماً نگران بازخوردهای منفی دیگران نخواهید بود. تلاش کنید تا به خودآگاهی بیشتری در مورد توانایی‌های خود دست یابید. اگر شما شناخت کاملی از مهارت‌ها، نقاط ضعف، آسیب‌پذیری‌ها و نقاط قوت خود داشته باشید دیگر از قضاوت دیگران چندان تحت تأثیر قرار نمی‌گیرید. علاوه بر این بهره بردن از مهارت‌های ارتباطی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شناخت بهتری نسبت به دیگران برسید و منظور و قصد افراد هنگامی که درباره شما صحبت می‌کنند و یا با حالات چهره خود در حال قضاوت شما هستند را متوجه شوید.

2-ارزش خود را بدانید

اگر افکار منفی دیگران درمورد شما برایتان اهمیت دارد یا می‌ترسید دیگران شما را قضاوت کنند، حتما به اندازه کافی خود را قبول ندارید. شما باید از این کار دست بکشید و برای خودتان ارزش قائل شوید؛ پس همیشه با خود تکرار کنید: من خوبم و ارزش من بیشتر از افکار گذرای دیگران است.

سعی کنید جملات این‌چنینی را در همه جای خانه یا محل‌ کار قرار دهید و زنگ هشدار موبایل‌تان را تنظیم کنید که به شما یادآوری کند که ارزشمند هستید.

وقتی به این باور برسید که با‌ارزش هستید و خود را در اولویت قرار دهید، دیگر برایتان اهمیتی ندارد که دیگران راجع به شما چه فکری می‌کنند یا شما را چگونه قضاوت می‌کنند؛‌ در نتیجه، نوعی حس رهایی به شما دست خواهد داد.

3- خودتان را مسئول افکار دیگران ندانید

یکی از خطاهای فکری که باعث می‌شود افراد دائماً نگران قضاوت و نظر دیگران در مورد خود باشند این است که فکر می‌کنند مسئول افکار دیگران هستند. شما تنها مسئولیتی که دارید مسئولیت در قبال رفتارهایتان است. در حقیقت شما تنها می‌توانید رفتارهای خودتان را کنترل کنید و مسئول افکار دیگران نیستید. اینگونه مطمئن باشید که بهتر با دیگران می‌توانید ارتباط برقرار کنید و تاثیرات مثبت آن را بر زندگی خود می‌بینید.

4- بر بالا رفتن اعتماد به نفستان کار کنید

در تمام مراحل زندگی بر روی هدف خود تمرکز داشته باشید و به خاطر ترس از قضاوت دیگران هیچگاه هدف خود را تغییر ندهید و با اعتماد به نفس بالا روبه جلو حرکت کنید. خود را همانگونه که هستید بپذیرید و با افزایش مهارت‌ها و توانایی‌های خود به پیشرفت و بهداشت جسمی و روانی خود کمک کنید. همیشه و در همه حال مثبت نگر باشید و بدانید که شما بهتر از هرکسی می‌دانید چه چیزی برای شما بهتر است و در صورتی که شکست خوردید به این موضوع توجه داشته باشید که بدون شکست پیروزی به دست نمی‌آید.

5-دیگران را قضاوت نکنید

اهمیتی ندارد که قضاوت امری اجتناب‌ناپذیر است. حداقل کاری که شما می‌توانید بکنید این است که کمتر خودتان و دیگران را قضاوت کنید. حتی اگر دیگران را مورد قضاوت قرار می‌دهید به نوع لحن و گفتار خود توجه داشته باشید.

اگر شما دیگران را قضاوت می‌کنید حق ندارید انتظار داشته باشید که دیگران این رفتار را با شما نداشته باشند. یک راه موثر برای غلبه بر ترس از قضاوت دیگران این است که در وهله اول مهربان و دلسوز باشید. اگر این خصلت را داشته باشید می‌فهمید که وقتی فردی مورد قضاوت قرار می‌گیرد چه حس و حالی دارد.

بدین ترتیب به راحتی درمورد آن‌ها قضاوت نمی‌کنید. وقتی شما این‌گونه عمل کنید اطرافیان شما هم دلسوز و مهربان می‌شوند. هرچند که ما نمی‌توانیم جلوی افکار دیگران را بگیریم، قضاوت نکردن دیگران باعث می‌شود که دیگران هم کمتر درمورد ما قضاوت کنند.

6- دلخور شدن را کنار بگذارید

گاهی ما در مورد چیزهایی که به ما کوچک‌ترین ارتباطی ندارد قضاو‌ت می‌کنیم. همیشه شخصیت شما مورد قضاوت قرار نمی‌گیرد. گاهی قضاوت شامل امور سطحی مثل نوع پوشش‌تان یا کاری که در همان لحظه دارید انجام می‌دهید، است.

وقتی به قضاوت دیگران توجه می‌کنید، این بدان معناست که نظر دیگران برایتان مهم است و با این کار عزت نفس خود را پایین می‌آورید. کمتر به قضا‌وت دیگران توجه کنید تا بر ترس از قضاوت غلبه کنید.

7-افکار منفی خود را کنترل کنید

گاهی نجوایی درونی داریم که با قضاوت شدن، احساس گناه را در ما ایجاد می‌کند. اگرچه گاهی نقد سازنده می‌تواند باعث حرکتی رو به جلو باشد، بعضی اوقات هم تردید یا ترسی دائمی را در ما به وجود می‌آورد. افکار منفی باعث می‌شوند که شما دچار ترس شوید و بازدهی شما را کم می‌کنند.

تنها زمانی‌که بتوانید افکار منفی را تحت کنترل خود درآورید، می‌توانید احساس‌تان را نسبت به خود بهتر کنید. وقتی ذهن‌تان را به سوی افکار مثبت و خوش‌بینانه سوق می‌دهید، هیچ قضاوتی از طرف خودتان یا دیگران شما را ناراحت نخواهد کرد.

قضاوت، اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل کنترل است. اما آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که از منفی‌گرایی خودداری کنیم و با دلسوزی و شفقت بیشتری به کار خود ادامه دهیم.

332084