عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفتگو با پرسون:

سرعت واکسیناسیون جوابگوی 80 میلیون جمعیت نیست/ نیازمند یک برنامه منسجم و جهادی هستیم

باید بین دولتمردان، ستاد ملی کرونا، اساتید دانشگاه و افرادی که با تجربه هستند و در مدت ۱۸ ماه کار کردند و در رابطه با بیماران توانسته‌اند ایده‌های خوبی دهند، همفکری صورت گیرد و یک برنامه جهادی برای مقابله با کرونا در این وضعیت بحرانی طراحی کنند. باید یک برنامه بسیار منسجم و جهادی برای مقابله با کرونا در نظر بگیرند و واکسیناسیون را به حد اعلای خود برسانند.
تصویر سرعت واکسیناسیون جوابگوی 80 میلیون جمعیت نیست/ نیازمند یک برنامه منسجم و جهادی هستیم

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تمهیدات برای سرعت در واکسیناسیون اظهار داشت: برای افزایش موارد واکسیناسیون در کشور اولین قدم در دسترس بودن واکسن است. کشورهای خارجی تعدادی واکسن به ایران اهدا کرده‌اند، دولت نیز تعدادی واکسن خریداری کرده است اما این روند برای واکسیناسیون 80 میلیون جمعیت کافی نیست.

مردانی ادامه داد: شرکت‌های تولید داخل نیز ساخت واکسن را شروع کرده‌اند اما به نظر می‌رسد تا واکسینه کردن ۷۰ درصد جمعیت کشور راه بسیار طولانی در پیش است مگر این‎که در یک اقدام جهادی روند واکسیناسیون تسریع داده شود.

تا واکسینه کردن ۷۰ درصد جمعیت کشور راه بسیار طولانی در پیش است مگر این‎که در یک اقدام جهادی روند واکسیناسیون تسریع داده شود

وی در خصوص جهش‌های ویروس کرونا بیان کرد: هر چه موارد ابتلا به کرونا شدت پیدا کند و انتقال بیماری از یک فرد به فرد دیگر گسترش یابد امکان بروز جهش‌های جدید بیش‌تر است. از آنجایی که در حال حاضر در کشور در پیک اپیدمی دلتا هستیم، بروز جهش‌های کروموزومی غیرممکن نیست و ممکن است جهش جدیدی اتفاق بیفتد.

مردانی در ادامه تصریح کرد: برای این‌که امکان بروز جهش به حداقل برسد مردم باید پروتکل‌ها را رعایت کنند تا موارد انتقال بیماری از یک فرد به فرد دیگر به حداقل برسد و بتوانیم از خطر جهش‌های ژنتیکی مصون شویم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید بین دولتمردان، ستاد ملی کرونا، اساتید دانشگاه و افرادی که با تجربه هستند و در مدت ۱۸ ماه کار کردند و در رابطه با بیماران توانسته‌اند ایده‌های خوبی دهند، همفکری صورت گیرد و یک برنامه جهادی برای مقابله با کرونا در این وضعیت بحرانی طراحی کنند. باید یک برنامه بسیار منسجم و جهادی برای مقابله با کرونا در نظر بگیرند و واکسیناسیون را به حد اعلای خود برسانند.

332053