تجدید چاپ کتاب «پژوهش‌های قرآنی» مرحوم نعمت‌الله صالحی نجف آبادی

دومین چاپ کتاب «پژوهش‌های قرآنی» نوشته مرحوم حجت‌الاسلام نعمت‌الله صالحی نجف آبادی با تصحیح و تحقیق حجت‌الاسلام محمدعلی کوشا توسط نشر کویر منتشر شد.
تصویر تجدید چاپ کتاب «پژوهش‌های قرآنی» مرحوم نعمت‌الله صالحی نجف آبادی

به گزارش سایت خبری پرسون، نشر کویر دومین چاپ کتاب «پژوهش‌های قرآنی» نوشته مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین نعمت‌الله صالحی نجف آبادی را با تصحیح و تحقیق حجت‌الاسلام محمدعلی کوشا، با شمارگان ۴۰۰ نسخه، ۶۶۲ صفحه و بهای ۱۵۰ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۹۷ با شمارگان ۷۵۰ نسخه و بهای ۵۷ هزار تومان منتشر شده بود.

کوشا در مقدمه خود بر این کتاب در بیش از ۴۰ صفحه درباره زندگینامه و نوع رویکرد دین پژوهانه مرحوم صالحی نجف آبادی و ویژگی‌های پژوهش‌ها و نوع قلم این محقق نوشته است که به مخاطبان آگاهی مناسبی درباره زیست علمی مرحوم نجف آبادی می‌دهد.

کتاب شامل ۲۰ بخش به ترتیب با این سرفصل‌هاست: «بحثی در مفهوم متشابه و تاویل در قرآن»، «درباره رساله محکم و متشابه منسوب به سید مرتضی»، «اشاره‌ای به نقش روایات در تفسیر قرآن»، «سیری در داستان طالوت»، «تفسیر انعمت علیهم در نگاه روایی»، «تفسیر «الم» در نگاه روایی»، «تفسیر ده آیه از سوره انسان»، «تاثیر ایمان در عمل»، «تفسیر فاقتلوا انفسکم»، «سی درس قرآنی برای جوانان»، «بحثی درباره آیه مودت»، «ترجمه و تفسیر مختصر ۱۰ آیه ابتدایی سوره بقره»، «ترجمه و تفسیر کوتاه سوره حجرات»، «دراسة حول آیةالتطهیر و الاحادیث المتعلقه بها»، «بحثی عمیق درباره آیه تطهیر و روایات مربوط به آن»، «تفسیر آیه اولی الامر»، «ستاره در خانه امام علی(ع)»،‌ «بحثی درباره آیه شوری»، «سیری در مفهوم شماری از آیات قرآن کریم» و «نویسنده تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم قمی».

یکی از مباحث خواندنی این کتاب سی درس قرآنی با موضوع محوری اخلاق است که مباحث آن تقریبا مشابه مباحث کتاب «داستان راستان» علامه شهید آیت‌الله مرتضی مطهری است. به طور کل کتاب نمایانگر دیدگاه‌های خاص صالحی نجف آبادی در زمینه دین‌شناسی و رویکردش به تفسیر قرآن است. نام مولف در تاریخ به همراه کتاب «شهید جاوید» ثبت شده است. انتشار این کتاب به سال ۱۳۴۸ مناقشات و مباحثات بسیاری را در حوزه علمیه قم موجب شد و حوزویان را به دو گروه طرفداران و مخالفان «شهید جاوید» تقسیم کرد.

331995