یادداشت میهمان؛

از پاسخ نظامی مشترک به ایران چه‌خبر؟

مجموع این تحولات باعث شد که کشورهای غربی و خاصه آمریکا به این درک مشترک برسند که برخلاف انتظارات آنها محور مقاومت کاملا آماده مقابله نظامی با اقدامات آنهاست و تحریم‌های اقتصادی بر قابلیت‌های نظامی و انگیزه حلقه‌های این محور اثرگذاری دلخواه آنان را نداشته است.

تصویر از پاسخ نظامی مشترک به ایران چه‌خبر؟

سایت خبری پرسون ـ بعد از اوج‌گیری تنش‌های ناشی از هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی در دریای عربی که یک تبعه انگلیسی و یک رومانیایی کشته شدند، وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد: واکنش به این حمله ایران هماهنگ و مشترک خواهد بود.

پس از آن نیز دولتمردان اسرائیل با شاخ و شانه کشیدن برای تهران و جوسازی‌های بین المللی سعی در کشاندن موضوع به مجامع جهانی و شورای امنیت داشتند و حتی از حمله مستقیم به ایران سخن گفتند که عکس‌العمل صریح مسئولان نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی را در پی داشت.

هدف اصلی اسرائیل از انجام چنین اقداماتی، بالا بردن هزینه‌ها برای ایران به زعم خود و جلوگیری از حمله مجدد به کشتی های تجاری این رژیم بود.

پس از آن نیز رخدادهایی مشکوک در اطراف فجیره رخ داد که از بدو وقوع آن مقامات بریتانیایی ایران را متهم ‌نمودند که بعدا مشخص شد هیچ اتفاقی رخ نداده بود.

نیروهای مسلح ایران نیز سطح آمادگی خود را افزایش داده بودند تا این که در لبنان اتفاقاتی به وقوع پیوست که مسیر تحولات را به گونه ای دیگر رقم زد‌.

هواپیماهای اسرائیلی در اواخر شب ۱۳ مرداد ماه در واکنش به راکت پراکنی نامشخص به شهر «کریات شمونه» در شمال فلسطین اشغالی، پس از ۱۵ سال به جنوب لبنان حمله هوایی کرده و زمین هایی خالی را هدف قرار دادند.

قاطبه تحلیلگران با توجه به اوضاع لبنان و خسارت بار نبودن حمله اسرائیل، واکنشی مشابه را از سوی حزب الله در کوتاه مدت متصور نبودند اما برخلاف پیش بینی‌ها مقاومت اسلامی در کمتر از ۴۸ ساعت به طور متوازن و مشابه به این حمله پاسخ داد.

عملیات راکتی مورد اشاره، به معنای آمادگی کامل حزب‌الله برای ورود به جنگی جدید به رغم مشکلات داخلی لبنان بود که به شدت بر محاسبات طرف اسرائیلی و کشورهای غربی اثر گذاشت.

این در حالی بود که جبهه داخلی و ارتش رژیم صهیونیستی طبق اذعان خودشان آمادگی ورود به جنگی بزرگ را نداشتند و همین امر موجب عقب نشینی نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل از افزایش تنش با مقاومت لبنان شد.

مجموع این تحولات باعث شد که کشورهای غربی و خاصه آمریکا به این درک مشترک برسند که برخلاف انتظارات آنها محور مقاومت کاملا آماده مقابله نظامی با اقدامات آنهاست و تحریم‌های اقتصادی بر قابلیت‌های نظامی و انگیزه حلقه‌های این محور اثرگذاری دلخواه آنان را نداشته است.

پس از این رویدادها، مقامات عالی پنتاگون در مجلس سنای آمریکا به صراحت اعلام داشتند که این‌حمله از خاک یمن انجام شده لکن تجهیزات پهپادی آن ایرانی بوده است.

اعلان بالا به معنای نوعی عقب نشینی از ادعاهای قبلی در جهت متهم سازی ایران بود زیرا قبل از آن صریحا اعلام می‌کردند این‌ حمله به طور مستقیم از سوی سپاه پاسداران انجام شده است.

در نتیجه به باور نگارنده، واکنش‌های محکم مقامات سیاسی و نظامی ایران و عملیات راکتی حزب الله، مقامات انگلیس، آمریکا و اسرائیل را به این نتیجه رسانید که در صورت هرگونه اقدام خصمانه علیه ایران، دامنه و گستره واکنش‌ها منحصر به نیروهای نظامی جمهوری اسلامی نخواهد بود و تمام جغرافیای محور مقاومت می‌تواند عرصه پاسخگویی به محور غربی - صهیونیستی باشد و مهمتر این که انگیزه و توان آن را نیز دارند.

بنابراین مواضع روزهای اخیر آنان این گزاره را القا می‌کند که آمریکا و انگلیس از تهدیدات قبلی خود علیه ایران عقب نشینی کرده و درصدد کاهش تنش برآمده‌اند.

نویسنده: علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

331951