پوشش بیمه کشتی‌های اسرائیل لغو شد

روزنامه اسرائیلی گلوبز اعلام کرد لغو پوشش بیمه کشتی‌های اسرائیلی و مرتبط با تل‌آویو برایشان هزینه بردار بوده است.
تصویر پوشش بیمه کشتی‌های اسرائیل لغو شد

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه اسرائیلی گلوبز اعلام کرد که توقف پوشش کشتی‌های اسرائیلی توسط شرکت‌های بیمه بین المللی اقدامی بی سابقه است که این کشتی‌ها را به دلیل مجبور شدن به تغییر مسیر و پذیرش هزینه‌های بالا با وضعیت دشواری مواجه کرده است.

در پی تشدید تنش در دریای سرخ با تاکید نیروهای مسلح یمن بر تداوم تقابل با کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا مرتبط با این رژیم شرکت‌های بیمه بین المللی از پوشش بیمه این کشتی‌ها خودداری کردند.

بر اساس گزارش گلوبز، کشتی‌های اسرائیلی حالا با لغو پوشش بیمه‌ای آنها با دو گزینه روبه‌رو هستند: یا اینکه باید از مسیر دماغه امید نیک در جنوب آفریقا تردد کنند که حداقل دو هفته یه زمان سفر و هزینه‌های بیشتری به آنها تحمیل می‌کند یا به سمت بنادر شرق مدیترانه بروند و کالاهایشان را در آنجا تخلیه و مجدداً با کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی بارگیری کنند.

بر اساس آنچه که شبکه خبری سی ان ان و وبگاه لود استار که متخصص در کشتیرانی است و روزنامه اسرائیلی گلوبز گزارش داده‌اند، شرکت‌های بیمه بین المللی پوشش کشتی‌های اسرائیلی، آمریکایی و بریتانیایی را که در دریای سرخ تردد می کنند، متوقف کرده‌اند.

نرخ بیمه کشتی‌های عبوری از دریای سرخ از ابتدای دسامبر به دنبال تشدید تنش در دریای سرخ شاهد جهش قابل توجهی از ۰.۰۱ درصد ارزش کالاهای کشتی به ۱ درصد بوده است.

این بدان معناست که یک کشتی کانتینری با ظرفیت ۱۲ هزار تی‌ای‌یو کالا به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار باید یک میلیون دلار اضافی بیمه حمل و نقل بپردازد تا از دریای سرخ عبور کند.

مارکوس بکر، رئیس خدمات دریایی، کشتیرانی و تدارکات در مارش، واحد کارگزاری بیمه و مشاوره ریسک شرکت مارش مک‌لنان به سی ان ان هم تاکید کرده است : بازار بیمه برای کشتی‌های متعلق به ایالات متحده، بریتانیا یا اسرائیل که از طریق دریای سرخ در حال حرکت هستند، به وضوح در حال محدود شدن است.

اما پاتریشیا کرن، مدیر ارشد بیمه در شرکت بیمه بریز در گفت‌وگو با لود استار با اظهار بی اطلاعی از اینکه شرکت‌های بیمه واقعاً پوشش بیمه برای کشتیرانی در دریای سرخ را حذف کرده باشند گفت که انتظار می رود حق بیمه بالاتری برای آنها وجود داشته باشد، به‌ویژه که ظواهر امر نشان می‌دهد تلاش‌ها برای بازدارندگی حملات یمنی‌ها شکست خورده است.

از جمله شرکت‌های بزرگ کشتیرانی غربی که به حرکت خود در دریای سرخ ادامه می‌دادند، شرکت کشتیرانی فرانسوی سی جی ام (CGM) بود که با کشتی‌های جنگی فرانسوی در دریای سرخ تردد می‌کرد که آن نیز این هفته نیز تسلیم فشار شد و کشتی کانتینری با ظرفیت ۹۳۰۰ تی ای یو با اجتناب از دریای سرخ به سمت دماغه امید تغییر مسیر داد.

کرن گفت: اجتناب از آبراه دریای سرخ بهترین اقدام است، اما تغییر مسیر به سمت دماغه امید نیک که ۸ تا ۱۰ روز به زمان کشتیرانی اضافه می‌کند، نیز مشکل ساز است. «هرچه کالاها بیشتر در دریا باقی بمانند، بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند».

منبع: فارس

597907

سازمان آگهی های پرسون