چهار هزار و ۵۰۰ تن گلابی در خلخال تولید شد

مدیر جهاد کشاورزی خلخال با اشاره به آغاز برداشت گلابی از باغ‌های این شهرستان افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال چهار هزار و ۵۰۰ تن انواع گلابی برداشت و روانه بازار مصرف شود.
تصویر چهار هزار و ۵۰۰ تن گلابی در خلخال تولید شد

به گزارش سایت خبری پرسون از اردبیل، محمد شاد خاطر مدیر جهاد کشاورزی خلخال روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۵۷۰ هکتار از باغ‌های میوه خلخال به کشت و پرورش درختان گلابی اختصاص یافته است و میانگین تولید نیز ۱۱ هزار کیلوگرم از این محصول کشاورزی در هر هکتار است.

وی اظهارکرد: شرایط جوی و ارتفاع مناسب از سطح دریاهای آزاد در این شهرستان سبب شده تا خلخال به عنوان یکی از مناطق مناسب کشت و پرورش گلابی در استان اردبیل تبدیل شود.

وی با اشاره به تنوع گونه‌های مختلف گلابی تولید شده در باغ‌های میوه سه بخش مرکزی ، شاهرود و خورش‌رستم خلخال گفت: گلابی تولیدی باغ‌های میوه در خلخال شامل انواع ارقام بومی و غیربومی همچون شاه میوه ، بیروتی ، نطنز و درگزی است و در بین مناطق این شهرستان بخش شاهرود بیشترین سهم تولید گلابی این منطقه را به خود اختصاص داده است.

او بهترین زمان فصل برداشت این میوه از مناطق نیمه‌گرمسیری و سردسیری این شهرستان را اوایل شهریور تا پایان نیمه اول مهرماه ذکر و بیان کرد: برداشت گلابی امسال بلحاظ افزایش دمای هوا در بهار و تابستان و زود رسیدن محصول اندکی زود آغاز شده است.

وی همچنین با اشاره به مستعد بودن شرایط آب و هوایی و کوهستانی منطقه برای کشت و پرورش انواع درختان گلابی از همکاری با باغداران برای ایجاد باغ‌های جدید گلابی و توسعه باغ‌های قدیمی و اصلاح الگوی کشت با تهیه ارقام مقاوم در مقابل سرما خبرداد.

او با بیان اینکه سرمازدگی سردرختی باغ‌های میوه و خشکسالی خسارات سنگینی به باغداران وارد می‌کند، اظهارکرد: استفاده از ارقام جدید میوه با نظر کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و بیمه محصولات باغی و سردرختی درختان میوه از جمله راهکارهای کاهش میزان خسارات در زمان وقوع حوادث قهری و طبیعی و مقابله با انواع پدیده‌های جوی منطقه است.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد ، از مجموع ۴۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان هفت هزار و ۳۳۰ هکتار به تولید محصولات باغی و میوه اختصاص یافته که تولید ۳۳ هزار و ۹۰۰ تن انواع میوه در سال ۱۷.۸ درصد از مجموع تولیدات باغی و میوه استان اردبیل را به خود اختصاص داده است.

منبع:ایرنا

331889