راه های مقابله برای مقایسه خود با دیگران

مقایسه خود با دیگران از جمله رفتار های سمی است که برای مقابله با ان باید تلاش کرد.
تصویر راه های مقابله برای مقایسه خود با دیگران

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از عادت های سمی که موجب از دست رفتن اعتماد به نفس، عزت نفس و اسیب به روحیه شما میشود مقایسه خودتان با دیگران است. شما با این کار به خودتان تلقین میکنید که به اندازه کافی خودتان را دوست ندارید و به خودتان احترام نمیگذارید. شما با این عادت جلوی موفقیت خود را میگیرید و خودتان را عقب می اندازید و بخش عمده ای از زندگی خود را صرف بررسی زندگی دیگران و مقایسه ان با خود میکنید و به پیشرفت زندگی خودتان نمی اندیشید. بنابراین بهتر است با این عادت خود مقابله کنید. برای کمک به مقابله با این عادت تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که این راهکارها، راه‌حل‌هایی عمومی هستند که می‌توانند باعث تغییر رفتار در شما شوند. اگر مشکل شما بسیار شدید است و احساس می‌کنید این مقایسه‌ها عملکرد زندگی‌تان را مختل کرده است ترجیحاً باید ‌به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید.

نقاط قوت خود را بشناسید و روی انها تمرکز کنید

گاهی وقت‌ها برای اینکه بتوانید از شر مقایسه با دیگران خلاص شوید لازم است از خود سؤالات ساده‌ای بپرسید. مثلاً به جای جستجوی دائمی نقاط ضعفتان یک بار از خودتان بپرسید که «من چه نقاط قوتی دارم؟» می‌توانید این توانایی‌ها را جایی یادداشت کنید و تلاش کنید تا راه‌هایی را برای بهبود و ارتقای آن‌ها بیابید. در واقع با رسیدن به خودشناسی در راستای مقایسه نکردن خود با دیگران گام بردارید.

بپذیرید که هیچ‌کس کامل نیست

این یک حقیقت است که هیچ‌کس کامل نیست و تقریباً همه ما این را می‌دانیم. با این حال بسیاری از افراد زمانی که به وجود نقایصی در خودشان فکر می‌کنند از نظر هیجانی احساس بسیار بدی پیدا می‌کنند که انگار به آن‌ها می‌گوید باید کامل باشی. تلاش کنید تا زمانی که این احساسات به سراغ شما می‌آیند آن‌ها را مدیریت کنید و در آن‌ها غرق نشوید. به خودتان بگویید که هیچ‌کس در هیچ زمانی نتوانسته است کامل و بی‌نقص رفتار کند. پس به‌جای مقایسه و انتظار بی عیب و نقص بودن تلاش کنید تا راهی برای ارتقای توانایی‌هایتان پیدا کنید.

عزت نفس خود را ارتقا دهید

عزت نفس را می توان ارزیابی مثبت یا منفی در مورد خود فرد دانست. همه ما روز های بد و خوب داریم و احساسی که در مورد خودمان داریم، اغلب در طول روز تغییر پیدا می کند. عزت نفس همچنین می تواند آموزش داده شود تا ما بتوانیم آن را در رفتارمان به کار بگیریم و سطح زندگی خود را ارتقا دهیم.

رفتار های مقایسه ای را بشناسید

رفتار مقایسه ای زمانی اتفاق می افتد که شما خودتان را با دیگران مقایسه می کنید و فرقی ندارد که این افراد از شما بالا تر یا پایین تر باشند. معمولا ویژگی مثبت و منفی این افراد را با خودتان مقایسه می کنید. بعضی مقایسه های اجتماعی کمک کننده هستند اما رفتار های مقایسه ای غلط، به عزت نفس شما آسیب وارد می کنند.

نمونه ای از رفتار مثبت مقایسه ای، زمانی است که شما خودتان را با ویژگی های اخلاقی مقایسه می کنید که قابل تحسین هستند. سپس به جای این که به آن فرد مورد نظر به خاطر این ویژگی خوب حسادت کنید، بیشتر مشتاق می شوید تا خودتان به آن ویژگی برسید.

نمونه ای از رفتار مقایسه ای منفی، هم زمانی است که خودتان را با کسی مقایسه می کنید که چیزی را دارد که شما آن را ندارید. به عنوان مثال شما به دلیل خرید ماشین جدید به این فرد حسادت می کنید.

مربی خود باشید

مربیگری به شکل های متفاوتی وجود دارد. برخی مربی ها با تحقیر و فریاد برخورد می کنند و بعضی ها به رشد اصرار دارند و به ورزشکاران برای بهتر بودن کمک می کنند و این کارها را با عشق و حمایت انجام می دهند. کسی که با عشق یاد می دهد و حمایت می کند، متعادل ترین و به طورکلی انسانی تر است پس مربی خوبی برای خود باشید.

با خودتان با مهربانی برخورد کنید

مهربان تر بودن با خود و دشمنی نداشتن با خودتان، باعث می شود که مسیر رسیدن به هدف را بهتر پشت سر بگذارید و سخت کوشی بیشتری داشته باشید.

افکار منفی را جایگزین افکار مثبت کنید

زمانی که خود را با دیگران مقایسه می کنید، احتمالاً حس منفی پیدا می کنید. اگر در مورد خودتان افکار منفی دارید، باید یادآوری کنید که این افکار را به نگاهی مثبت تبدیل می کنید که باعث افتخار و افزایش توانمندیتان شود. مثلا اگر فکر می کنید که فرد دیگر دستپخت بسیار خوبی دارد، به جای این که به او حسادت کنید، سعی کنید که خودتان هم این مهارت را کسب کنید.

از رسانه هایی که عکس های بی نظیر از افراد نشان می دهند، دوری کنید

سعی کنید بیش از حد در معرض مجله های مد و زیبایی، رئالیتی شو در تلویزیون، فیلم ها و موسیقی قرار نگیرید. اگر احساس کردید که مدام در حال مقایسه خودتان با مدل ها یا قهرمانان هستید، بهتر است که این مجلات، فیلم ها و بازی ها را کنار بگذارید. در نتیجه دیگر به خودتان سرکوب نمی زنید. عزت نفس خود را دوباره به دست می آورید و تصویر منفی از اندام و زیبایی خودتان را کنار می گذارید.

کمتر رقابت کنید و بیشتر شکرگزار باشید

زمان هایی هست که رقابت یک کار مفید محسوب می شود اما زندگی همیشه در چنین لحظاتی نمی گذرد. پس بهتر است که زمان بیشتری را به خودتان فکر کنید و بیشتر به دنبال شکرگزاری بگردید تا حس مثبت را در خودتان ایجاد کنید و عادت مقایسه برای ایجاد یک رقابت سرسخت از بین برود.

بدون مقایسه کردن برای خودتان انگیزه پیدا کنید

مقایسه کردن زندگی خود با دیگران تحت هر شرایطی، تقریبا یک کار احمقانه است. پس سعی کنید به جای آن یک انگیزه دیگر پیدا کنید. سعی کنید که تفاوت دیگران را بشناسید.

به دنبال پایین کشیدن دیگران نباشید

گاهی اوقات بعضی از ما انسان ها به جای این که خودمان را ارتقا دهیم، سعی داریم که دیگران را پایین بکشیم تا احساس بهتری پیدا کنیم. انجام این کار برای شخصیت خودتان بد است و یک کار مضر می باشد که در نهایت، خودتان بیش از هر کس دیگری آسیب می بینید.

با هر اندازه که کافی است، شاد باشید

صاحبان تجارت‌ و شرکت‌های بزرگ دقیقا می‌دانند چگونه از رسانه‌ها استفاده کنند و از حس نارضایتی مردم،‌وقتی خود را با دیگران مقایسه می‌کنند، ‌بهره ببرند. آنها با استفاده از آگهی‌های تجاری مردم را متقاعد می‌کنند که اگر از محصولات یا خدمات آنها استفاده کنند، موفق‌تر خواهند بود و در غیر این صورت توفیق کمتری دارند. قاعدتا کسی که درگیر این آگهی‌های زیرکانه می‌شود، دچار زیاد‌خواهی شده و هیچگاه احساس رضایت نمی‌کند.اگر شما خانه‌ای برای زندگی کردن، لباسی برای پوشیدن، غذایی برای خوردن و احساس محبت و عشق نسبت به همنوعان خود دارید،‌کاملا کافی است و هر آنچه بیش از این دارید هم لطف و نعمت خدای بزرگ است.

331727