فروش هشت پا، گوشت کوسه، خرچنگ و صدف با تبلیغات گسترده؛

سرو غذاهای حرام در یک رستوران‌ ایرانی

کافه رستورانی در کرمانشاه اقدام به فروش هشت پا، گوشت کوسه، خرچنگ و صدف کرده و با تبلیغات گسترده در حال معرفی این محصولات است تا از این طریق مشتری جذب کند.
تصویر سرو غذاهای حرام در یک رستوران‌ ایرانی

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه، سلامت افراد جامعه یکی از عوامل اصلی پویایی و توسعه آن جامعه است و برای تامین سلامت جامعه اصلی‌ترین عامل، غذای سالم و مطمئن است. غذای ناسالم موجب کاهش سلامتی و توانایی فرد شده و از نظر سلامتی باعث بیماری عده‌ای از افراد جامعه‌، و تحمیل هزینه‌های درمان برخانواده را به دنبال دارد که این هزینه‌ها به دنبال هزینه‌های روحی و روانی باعث خسارت جبران‌ناپذیری برای جامعه می‌شود.

از نظر اقتصاد کلان کاهش توانایی افراد، بهره‌وری آنان را کاهش داده و مانع از شکوفایی استعدادهای فردی، نوآوری و کارآفرینی و خلاقیت می‌شود که همه این موارد موجب شده به غذا و چگونگی تهیه آن در سیاست‌های کشورهای مختلف توجه ویژه شود.

غذا هر ماده جامد یا مایعی است که بعد از ورود به بدن بتواند با تغییراتی که روی آن انجام می‌شود برای تولید انرژی جهت انجام فعالیت‌های مختلف بدن یا تنظیم اعمال حیاتی رشد و ترمیم بافت‌های فرسوده به مصرف برسد.

به دلیل نقش و اهمیت بالایی که غذا در تامین سلامت و شادابی انسان بر عهده دارد، از سال ۱۹۴۵ میلادی، روز ۱۶ اکتبر مصادف با ۲۵ مهرماه به نام «روز جهانی غذا» نامگذاری شده است.

باتوجه به اهمیت ویژه غذا، صنعت غذا در کشور با سرعت درحال پیش‌روی است، فضای مجازی و تبلیغات نیز باعث شده که یک فضای رقابتی در این صنعت ایجاد شود. رستوران های زنجیره‌ای، فست‌فود، کافه‌ها و... هریک برای جذب مشتری و فروش بیش‌تر دست به ابتکار می‌زنند اما گاهاً این اقدامات برخلاف قوانین موجود اساسی و فقهی است که متأسفانه از چشم مسؤلین و نهادهای نظارتی نیز پنهان می‌ماند.

یک کافه رستوران در کرمانشاه، بتازگی جهت جذب مشتری اقدام به فروش هشت پا، گوشت کوسه، خرچنگ و صدف کرده و با تبلیغات گسترده درحال معرفی این محصولات است.

گوشت کوسه و سرو هشت پا نیز از منوی برخی از رستوران‌های کرمانشاهی سر درآورده است و برخی از فودبلاگرهای اینستاگرامی نیز به بررسی و طعم و مزه این دو غذا مشغول شده‌‌اند.

در شرع مقدس اسلام برای خوردن انواع خوراکی‌ها و حیوانات قوانین و ضوابطی مشخص وجود دارد که اساس این قوانین بر حفظ سلامت انسان‌ها است.

در حالت کلی بر طبق احکام دین اسلام تنها خوردن ماهی‌های پولک دار و میگو حلال بوده و سایر آبزیان حرام گوشت محسوب می‌شوند.

در روایتی محمد بن مسلم از امام باقر (ع) پرسید: برای ما ماهی می‌آورند که قشر (پولک) ندارد. امام فرمود: «هر ماهی که قشر دارد، بخور و هرچه که قشر ندارد نخور». منظور از قشر یا لایه، همان فلس و پولک است، چنان‌که در روایات آمده است.

مراجع عظام تقلید هم با استفاده از این روایات به بیان احکام آبزیان پرداخته‌اند. آنها می‌گویند: آنچه از روایات به دست می‌آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی‌شود؛ یعنی خوردن آن حرام است، مگر آن نوع از ماهی که پولک (فلس) داشته باشد.

البته، میگو از این قائده‌ کلی استثنا شده است. در مورد حلیت میگو روایت خاصی وجود دارد که: «خوردن آن اشکال ندارد و میگو نوعی از ماهی است».

این رستوران خرچنگ و صدف را در منوی غذایی خود قرار داده و در صفحه اینستاگرامی خود نیز به تبلیغ سرو این غذا می‌پردازد.

همچنین در مورد حرمت خرچنگ روایت خاصی داریم که: «خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک پشت و خرچنگ حرام است».بنابر این؛ لابستر، هشت‌پا و... تحت قائده‌ کلی حرمت باقی می‌مانند.

حال باید دید مسؤلین امر نحوه نظارت بر این واحدها را چگونه شرح خواهند داد. که البته از دستگاه قضایی انتظار می‌رود هرچه سریعتر نسبت به جمع آوری این دست از رستوران ها اقدام کند.

منبع:فارس

331539