معاون صنایع دستی استان کرمانشاه:

احیاء ۵ رشته صنایع دستی در استان

معاون صنایع دستی استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای احیاء ۵ رشته صنایع دستی در استان که در حال منسوخ شدن و فراموشی هستند، خبر داد.
تصویر احیاء ۵ رشته صنایع دستی در استان

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه ، معاون صنایع دستی استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای احیاء ۵ رشته صنایع دستی در استان که در حال منسوخ شدن و فراموشی هستند، خبر داد.

ویسی با بیان اینکه برخی تولیدات صنایع دستی نیاز به بروز رسانی دارد و باید با نیاز‌های جامعه منطبق باشد، گفت: رشته‌های موج بافی، مرس بافی، ارغوان بافی، شال بافی و نمد مالی رشته‌هایی هستند که در کرمانشاه در حال منسوخ شدن هستند و اگر در این زمینه آموزش نداشته باشیم تنها نام آن‌ها در استان باقی خواهد ماند.

وی افزود: در این زمینه ۳۱ نفر را برای آموزش این رشته‌ها در نظر گرفته ایم تا زمینه استمرار این رشته‌ها فراهم شود و به دست فراموشی سپرده نشوند.

معاون صنایع دستی استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در زمینه موج بافی تنها دو نفر در استان یکی در اورامانات و یکی در اسلام آبادغرب فعالیت می‌کند، در رشته مرس بافی نیز یک نفر در اورامانات فعالیت دارد، ارغوان بافی هم از رشته‌های در خطر انقراض است که تنها دو نفر یکی در کرمانشاه و دیگری در اورامانات در این زمینه فعالیت دارند، در رشته نمد مالی هم ۳ نفر در دالاهو، کرمانشاه و اسلام آبادغرب فعالیت می‌کنند.

ویسی با بیان اینکه امسال ۱۱۶۲ هم استانی در زمینه صنایع دستی از آموزش بهره مند می‌شوند، گفت: برای آموزش این افراد ۱۴ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

وی افزود: آموزش تنها ابتدای مسیر است و باید از این هنرمندان حمایت شود چرا که با آموزش تنها نمیتوان اشتغال ایجاد کرد، بلکه ایجاد بازار‌های فروش هم اهمیت فراوانی دارد.

معاون صنایع دستی استان گفت: افرادی که آموزش‌ها را فرا گرفتند و در آزمون‌ها نمره قبولی کسب کردند، می‌توانند از وام‌های اشتغال با سود‌های کم بهره استفاده کنند.

ویسی اظهار داشت: همچنین امسال برنامه ریزی کرده ایم که با اجرای طرح‌های پشتیبان علاوه بر تولیدات در تامین مواد اولیه و فروش نیز از کارگاه‌ها حمایت شود.

وی به فعالیت ۲۸۸ کارگاه صنایع دستی در استان اشاره کرد و گفت: بیش از یازده هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول فعالیت هستند.

منبع:صدا وسیما

331028