ثبت ملی و ارزش فرهنگی و تاریخی ۲۱ اثر غیرمنقول

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت که ۲۱ اثر غیرمنقول از استان‌های کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و تهران واجد ثبت ملی و ارزش فرهنگی و تاریخی تشخیص داده شد.
تصویر ثبت ملی و ارزش فرهنگی و تاریخی ۲۱ اثر غیرمنقول

به گزارش سایت خبری پرسون، مصطفی پورعلی در حاشیه جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول که در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، افزود : از استان کهگیلویه و بویر احمد پنج اثر واجد ثبت ملی و یک اثر واجد ارزش فرهنگی و تاریخی تشخیص داده شد. از آثار واجد ثبت ملی این استان می‌توان به روستای تاریخی کریک، راه و پلکان تاریخی تنگ شمشیر بریده و قلعه دژ کوه اشاره کرد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد که از استان تهران یک اثر واجد ثبت ملی و چهار اثر واجد ارزش فرهنگی و تاریخی تشخیص داده شد از جمله آثار شاخص ثبت شده تهران می‌توان به ساختمان مرکز بهداشتی مرجان واقع در بلوار کشاورز، خیابان فلسطین اشاره کرد.

پورعلی یادآورشد که با نظر اعضای شورا از استان کرمان ۱۰ اثر واجد ثبت ملی تشخیص داده شد. از آثار شاخص استان کرمان هم می‌توان به برج سلورد بردسیر، مسجد اعظم سیرجان، تکیه علی خان کوه بنان و محوطه پاتلی عنبرآباد اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و...) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رییس شورا، معاون میراث‌فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود.

330691