واگذاری ۱۲ حمام تاریخی البرز با حفظ کار‌بر‌ی به بخش خصوصی

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز از واگذار‌ی ۱۲ حمام تاریخی به زود‌ی و با حفظ کار‌بر‌ی حمام تاریخی ایرانی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی طی فرا‌خوان عمومی خبر داد.

تصویر واگذاری ۱۲ حمام تاریخی البرز با حفظ کار‌بر‌ی به بخش خصوصی

به گزارش سایت خبری پرسون به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگر‌‌ی و صنایع‌دستی استان البرز، فریدون محمد‌ی روز یکشنبه ۱۷ مر‌داد ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر، عنو‌ان کرد: بیشتر حمام‌ها‌ی تاریخی البرز مربوط به دور‌ان صفویه و قاجاریه بوده و تا‌کنون تعداد‌ی از آن‌ها واقع در روستا‌ها‌یی نظیر بیلقان، میر پائین طالقان و شهرک طالقان باز‌ساز‌ی و مرمت شده است.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز ضمن تکذیب خبر تخریب حمام تاریخی روستای‌ هلجرد واقع در غرب کرج اظهار کرد: ۹۰ در‌صد این اثر تاریخی متعلق به قاجاریه طی چند مرحله مرمت شده و پس از واگذار‌ی به بخش خصوصی مابقی آن نیز مرمت خواهد شد.

او در ادامه افزود: بر اساس نظر‌ات کار‌شناسان حوزه میراث‌فرهنگی اداره‌کل، این حمام به ۲ فصل مرمتی دیگر نیاز دارد.

محمد‌ی بیان کرد: «حمام تاریخی هلجرد جزو معدود حمام‌ها‌یی است که تعیین حریم شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در ساخت آن از مصالحی مانند سنگ، قلوه سنگ و ساروج استفاده شده است.»

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز اظهار کرد: در گذشته مالکیت این حمام بخش خصوصی بوده که مالک آن را به میراث‌فرهنگی البرز اهدا می‌کند و طی سال‌ها به دلیل نداشتن کار‌بر‌ی و نیروی محافظ دچار آسیب‌دیدگی شده است.

330276