‎پرسون گزارش می دهد؛

‎کاهش 30 درصدی خرید میوه/ هویج نایاب شد

‎یکی از راهکارهای بالا بردن ایمنی بدن برای در امان ماندن از ویروس کرونا مصرف محصولات کشاورزی و باغی است، که این روزها این محصولات غذایی نیز همانند سایر کالاهای دیگر با افزایش قیمت مواجه شده است.
تصویر ‎کاهش 30 درصدی خرید میوه/ هویج نایاب شد

به گزارش سایت خبری پرسون، هویج به عنوان یک محصول غذایی با ارزش و سرشار از ویتامین این روزها با کمبود در بازار و به دنبال آن افزایش قیمت مواجه شده است. مطالب حوزه تغذیه و سلامت سایت پرسون را نیز در بخش مجله پرسون بخوانید.

عده ای کمبود آب و بالا رفتن هزینه های تولید محصولات کشاورزی را عامل افزایش قیمت می دانند، اما عده دیگر افزاش قیمت حمل و نقل و حقوق کارگر را از دیگر عوامل بالا رفتن قیمت در محصولات کشاورزی مطرح می کنند، اما هرچه که هست قدرت خرید مردم در محصولات غذایی کشاورزی پایین آمده است.

طبق تحقیقات خبرنگار پرسون از بازار میوه شهر تهران آمار ها نشان از کاهش قدرت خرید مردم بین 30 درصد را می دهد، به طوری که قیمت میوه نسبت به سال گذشته بین 100تا200 درصد افزایش پیدا کرده است.

بازار با کمبود هویج مواجه است

هویج یک محصول کشاورزی است که در بیشتر نقاط کشور کشت می شود و محدودیت کاشت و برداشت ندارد و از سوی دیگر این محصول مانند محصولاتی مانند هندوانه، خربزه، طالبی و... نیست که به آب زیاد نیاز داشته باشد، اما متاسفانه شاهد کمبود این کالا در بازار هستیم.

یکی از مراجعه کنندگان تره بار میدان صادقیه تهران به عنوان یکی از بزرگترین مراکز صیفی و میوه جات کشور، به خبرنگار ما گفت: هویج یک محصول کشاورزی است که در بیشتر نقاط کشور کشت می شود و محدودیت کاشت و برداشت ندارد و از سوی دیگر این محصول مانند محصولاتی مانند هندوانه، خربزه، طالبی و... نیست که به آب زیاد نیاز داشته باشد، اما متاسفانه شاهد کمبود این کالا در بازار هستیم.

او ادامه داد: معلوم نیست دست اندرکاران وزارت جهاد چه کار می کنند که توان تنظیم و برقراری بازار هویج را هم ندارند، هویچ که صادر نمی شود که بگوییم این کالا صادرات می شود و بازار داخلی را با کمبود مواجه کرده است.

این شهروند تهرانی که دل پری از نبود هویج در بازار دارد، اظهار داشت: اگر مصرف هویج در بین مردم برای تامین ویتامین بدن شان بالا رفته و مردم برای درمان کرونا از آن استفاده می کنند باید بگویم که ویروس کرونا که دو سال است در کشور حاکم است و مصرف این کالا نیز از همان زمان در کشور افزایش یافته است و مدام بازار با کمبود آن مواجه بوده است بنابراین ضعف در مدیریت تولید است.

هویج کیلویی 20 هزار تومان

یکی دیگر از شهروندان تهرانی در این باره گفت: هویج قبل از اینکه کرونا بیاید کیلویی 3تا4 هزار تومان در میوه و تره بار قیمت داشت و به محض اینکه کرونا آمد این محصول با افزایش قیمت مواجه شد و به مرز 10 هزار تومان نیز رسید.

او که بازنشسته است و تمامی خرید خانه اش را با حوصله از میدان میوه و تره بار شهرداری انجام می دهد، ادامه داد: تا اینکه در فاصله دو ماه وفور هویج در بازار نمایان شد و کمی بازار قیمتی هویچ متعادل شد، اما این روزها مجددا هویج در میادین میوه و تره بار توزیع نمی شود.

این شهروند تهرانی افزود: هویج این روزها قیمت طلا به خود گرفته به طوری که در خرده فروشی های سطح شهر این کالا به مرز 20 هزار تومان نیز مورد معامله قرار می گیرد.

قدرت خرید مردم کاهش یافته

طبیعتا کاهش داشته است، بیشتر افرادی که به میادین میوه و تره بار شهرداری تهران مراجعه می کنند افراد با درآمد اندک مانند بازنشستگان، کارگران و کارمندان هستند، بنابراین با این افزایش قیمت قدرت خرید این افراد نیز که حقوق ثابت و اندکی دارند کاهش داشته است.

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ یکی از غرفه داران محصولات صیفی جات در میدان میوه و تره بار صادقیه رفتیم تا علت کمیاب شدن هویج را جویا شویم، او که خود را خالدیان معرفی می کند، گفت: در میدان مرکزی هویج وجود دارد، اما قیمتی که به فروش می رسد بسیار زیاد است، باید کیلویی 10 هزار تومان آن را خریداری کنیم درحال که سازمان میوه و تره بار قیمت فروش این محصول را 7هزار تومان در نظر گرفته است، بنابراین غرفه داران نمی توانند این کالا را برای عرضه دربازار ارائه دهند.

او ادامه داد: دلالان و واسطه گران این روزها هویج را بیشتر در اختیار خرده فروشان میوه سطح شهر و آبمیوه گیری ها قرار می دهند.

این غرفه دار در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه میزان خرید مردم به دلیل گرانی نسبت به سال گذشته به چه شکل شده است؟ پاسخ داد: طبیعتا کاهش داشته است، بیشتر افرادی که به میادین میوه و تره بار شهرداری تهران مراجعه می کنند افراد با درآمد اندک مانند بازنشستگان، کارگران و کارمندان هستند، بنابراین با این افزایش قیمت قدرت خرید این افراد نیز که حقوق ثابت و اندکی دارند کاهش داشته است.

او تصریح کرد: سال گذشته قیمت زرد آلود و گوجه سبز و توت فرنگی به ترتیب بین 18، 12 و 16 هزار تومان در نظر گرفته شده بود، اما امسال زرد آلود زیر 25 هزار تومان به فروش نمی رفت و این افزایش قیمت ها خود عاملی به نه تنها کاهش خرید بلکه نخریدن هم شده است.

عوامل مختلف پشت پرده گرانی هویج

افزایش قیمت و مشکلات اقتصادی تاثیر خود را بر بازار میوه فروشان نیز گذاشته است و طبیعتا قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته کاهش چشم گیری داشته و حتی این روزها شاهد آن هستیم که هموطنان میوه و صیفی جات شان را به شکل روزمره خریداری می کنند.

برای اینکه بیشتر این موضوع را بررسی کنیم به سراغ اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه فروشان تهران رفته ایم، او در این باره گفت: همه ساله در فصل گرما تولید هویج با کمبود کشت صورت می گیرد و کشاورزان به دلیل فاسد شدن زود هنگام این کالا تمایلی به تولید آن در این فصل ندارند که این موضوع عاملی بر کمبود در بازار است، به طور نمونه در این فصل کشت هویج در استان تهران صورت نمی گیرد و هویج از استان های دیگر به تهران انتقال داده می شود و این در حالی است که برخی دیگر از استان ها نیز برای خرید هویج به بازار مرکزی تهران مراجعه می کنند.

وی افزود: از دیگر دلایل کمبود هویج دربازار برمی گردد به مصرف بالای این روزها که به دلیل ارزش بالای غذایی و توصیه پزشکان به مردم ، تقاضا هویج بالا رفته است

رئیس اتحادیه میوه فروشان تهران خاطرنشان کرد: این روزها در برخی از استان ها دلالان و واسطه گران در سر زمین محصول هویج کشاورزان را با قیمتی بین 12 تا13 هزار تومان خریداری می کنند و حتی حاضر هستند هویج را بدون شستشو خریداری کنند تا به سود کلانشان برسند.

کارگر عامل دیگر این کمبود را مربوط به صادرات عنوان کرد، گفت: گزارشات شفاهی به دست ما رسیده است که برخی از تجار هویج را در بازار عمده فروشی میوه خریداری می کنند و صادرات آن را انجام می دهند که این موضوع نیز خود به افزایش قیمت در بازار کمک می کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه آیا در یک سال گذشته قدرت خرید مردم برای میوه و صیفی جات کاهش پیدا کرده است؟ پاسخ داد: افزایش قیمت و مشکلات اقتصادی تاثیر خود را بر بازار میوه فروشان نیز گذاشته است و طبیعتا قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته کاهش چشم گیری داشته و حتی این روزها شاهد آن هستیم که هموطنان میوه و صیفی جات شان را به شکل روزمره خریداری می کنند.

گزارشی از: سجاد سیف

330131