انتشار کتاب گویای «خرمشهر در جنگ طولانی»

کتاب گویای «خرمشهر در جنگ طولانی» تهیه و بر روی پایگاه کتاب گویای ایران صدا در دسترس علاقه‌مندان قرارگرفته است.

تصویر انتشار کتاب گویای «خرمشهر در جنگ طولانی»

به گزارش سایت خبری پرسون، کتاب گویای «خرمشهر در جنگ طولانی» نوشته مرحوم هادی نخعی، محمد درودیان و مهدی انصاری به تهیه‌کنندگی زهره محقق ، صداپیشه‌گی و روایت حسن همایی، فاطمه عباسی، نسرین کوچک‌خانی، محمد تنهایی، محمد شریفی مقدم و در 276 دقیقه تهیه‌ شده است و بر روی پایگاه کتاب گویای ایران صدا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

در کتاب «خرمشهر در جنگ طولانی» مقاومت خرمشهر در برابر تجاوزهای متعدد حزب بعث عراق و دیگر هم‌پیمانانش بررسی شده است.

در فصل اول اوضاع و جریان‌های سیاسی قبل از انقلاب در خرمشهر بررسی شده است و با معرفی گرایش‌های قومی، شرح مختصری از فعالیت‌های آنها و همچنین اقدامات عراق و تلاش این رژیم برای بهره‌برداری از عرب‌زبان بودن مردم این منطقه ذکر شده است. در ادامه به شرح فعالیت جریان‌های مذهبی در خرمشهر و موقعیت آنها پرداخته شده و در پایان فصل به طور اجمال ایام انقلاب و مواضع آیت‌الله شبیر خاقانی در آن دوره، مرور شده است.

فصل دوم با عنوان «درگیری بدفرجام گرایش قومی در خرمشهر» به شروع فعالی‌تهای قوم‌گرایانه در خرمشهر پس از پیروزی انقلاب و تلاش آنها برای سیطره بر خرمشهر با پشتوانه‌ی رژیم عراق و حمایت شیخ شبیر پرداخته شده است. در ادامه به اقدامات نیروهای مذهبی – انقلابی خرمشهر برای مقابله با فعالیت‌های ضد انقلابی و قوم‌گرایانه و درگیری‌های اقوام اشاره شده است که در این بین عراق با تحرکات خود به عوامل داخلی‌اش روحیه می‌داد و آنها را به ادامه‌ی تشنج ترغیب می‌کرد. همچنین ضدّ انقلاب با محور قرار دادن شیخ شبیر و با اقدامات خراب‌کارانه، راهپیمایی‌های مسلحانه و شعارهایی چون «خودمختاری برای عربستان، دمکراسی برای ایران» به تشدید غائله می‌پرداخت. این فصل با تشریح چگونگی ایجاد تحرک انقلابی و موجی که به غائله خودمختاری و قومیت‌گرایی خاتمه داد، پایان می‌پذیرد.

فصل سوم با عنوان «جایگاه جدید عراق در استراتژی آمریکا» به دوران آمادگی عراق برای ورود به یک جنگ تمام‌عیار نظامی پرداخته شده است. در این فصل ضمن بررسی علل برکناری البکر و رسیدن صدام به قدرت مطلقه عراق، به تشریح آینده‌ای که با به قدرت رسیدن صدام در پیش است، می‌پردازد. در ادامه این فصل محاصره‌ی اقتصادی ایران و قطع رابطه‌ی آمریکا با ایران بررسی شده و جمع‌بندی مجموعه تحلیل‌های رسانه‌های غربی چنین ارائه شده است که احتمال وقوع جنگ ایران و عراق جدی است و در این درگیری عراق دست بالا را خواهد داشت و پیروزی‌اش قطعی خواهد بود. در پایان این فصل به شکست حمله‌ی طبس و کودتای نوژه و نیز شمارش معکوس آغاز جنگ تحمیلی اشاره می‌شود.

فصل چهارم با عنوان «خرمشهر در جنگ انفجارات» به تغییر مشی و تاکتیک عراق پس از شکست «عربستان سازی» عراق در خوزستان توسط گروه‌ها و عوامل وابسته داخلی از طریق فعالیت‌های علنی در پوشش خودمختاری طلبی و قومیت پرستی می‌پردازد. در این فصل پس از بررسی انفجارات و ماهیت عوامل بمب گذار و آثار انفجارات و میزان وسعت آن در مقاطع مختلف، فهرستی از انفجارات متعددی که در نقاط مختلف استان خوزستان طی یک ساله قبل از شروع جنگ تحمیلی توسط عوامل عراق صورت گرفت با ذکر زمان، مکان و شرح مختصری از حادثه به همراه منبع خبر آمده است.

کتاب «خرمشهر در جنگ طولانی» در سال 1390 توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است.

329391