امکان شیوع دلتا در فضای باز

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، ضمن تشریح آخرین وضعیت بیماری در استان تهران، گفت: در مورد سوش دلتا حتی در فضای باز هم میزان سرایت پذیری ویروس بسیار بالا است و افراد پرخطر نباید در مجامع عمومی حاضر شوند.
تصویر امکان شیوع دلتا در فضای باز

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر علیرضا زالی در حاشیه جلسه ویژه ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران، ضمن اشاره به کمک‌های بنیاد مستضعفان در راستای مدیریت کرونا گفت: درباره کمبود دارو و سرم مدیرکل محترم داروی کشور را دعوت کردیم و گزارشاتی دادند که با فرایند واردات سرم و دارو تقریبا این کمبود در روزهای آتی کمرنگ‌تر خواهد شد.

وی درباره میزان استفاده از تخت‌های بیمارستانی نیز بیان کرد: در حال حاضر ۹۴۰۰ بیمار بستری داریم که حدود ۲۵۰۰ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و دیشب هم میزبان حدود ۲۰۰۰ بیمار جدید بودیم و حدود ۱۶۰۰ بیمار ترخیصی داشتیم. کماکان میزان مراجعیت سرپایی ما حدود ۲۰ هزار نفر است که عمده آنها برای درمان سرپایی مراجعه کردند و تا زمانی که افولی در مراجعات سرپایی شکل نگیرد باید در روزهای آتی نیز شاهد همین الگو در تهران باشیم.

زالی ادامه داد: کماکان ظرفیت‌های جدیدی برای بستری موقت در تهران در حال افزایش است، ما کماکان با بیمارانی مواجه هستیم که با ویروس دلتا به ما مراجعه می‌کنند و بر اساس مطالعات ما اقامت این بیماران در بیمارستان نسبت به بیماران با ابتلا به سوش‌های قبلی ۲.۵ روز بیشتر است.

وی در خصوص واکسیناسیون در تهران، اظهار کرد: دیروز از تزریق ۸۳ هزار واکسن در روز در تهران گذشتیم و به نظر می‌رسد اگر واکسن کافی در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم از مرز ۱۰۰ هزار واکسن در روز گذر کنیم.

وی افزود: بر اساس مقاله‌ای که در ۴۸ ساعت گذشته منتشر شده است ویروس دلتا برخلاف سوش‌های قبلی میزان سرایت بیشتری در فضای غیر مسقف دارد؛ در حالی که پیشتر تفاوت چشمگیری در میزان انتقال ویروس در فضای باز و مسقف وجود داشت، اما در مورد سوش دلتا حتی در فضای باز هم میزان سرایت پذیری ویروس بسیار بالا است و افراد پرخطر نباید در مجامع عمومی حاضر شوند؛ زیرا هیچ گارانتی برای عدم ابتلا وجود ندارد و توصیه می‌کنیم اگر افراد مسن و پرخطر باید بر حسب ضرورت در جامعه حضور یابند حتما از دو ماسک استفاده کنند و هر ۳ ساعت یکبار آن را تعویض کنند.

زالی در ادامه افزود: جناب دکتر فتاح در روزهای اخیر بسیار نگران مردم و کادر درمان در خیز پنجم بیماری بودند و همواره برای کمک اعلام آمادگی کردند. کلیه ظرفیت‌هایی که بنیاد مستضعفان می‌تواند برای کمک به ما استفاده کند، مورد ارزیابی قرار گرفت و مقرر شد در حوزه بهداشت و درمان برای رفع نیازهای عاجل و ایجاد تسهیلات نوین و تسریع واکسیناسیون با مشورت با معاون درمان ستاد کرونا نامه‌ای به ایشان تقدیم کنیم تا مصادیقی که بنیاد می‌تواند به ما کمک کند را مشخص کنیم. بنیاد از روزهای آغازین کنار ما بود و با قرار دادن آمبولانس مجهز، هتل‌ها برای قرنطینه بیماران و... این کمک را انجام داد. از طرفی در هفت بیمارستان اصلی پذیرنده بیماران کرونایی در تهران شاهد مساعدت مستقیم دکتر فتاح بودیم و کماکان این مساعدت‌ها ادامه خواهد یافت. اما نکته مهم کمک‌هایی است که به شکل غیرمستقیم برای افزایش تاب‌آوری شهروندان انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص مباحثی که پیرامون تعطیلی دو هفته‌ای بیان می‌شود، تصریح کرد: تعطیلی بحثی همه جانبه است و وقتی از این لفظ در مورد همه گیری یک بیماری عفونی استفاده می‌کنیم، مفاهیم متفاوت است و بحث ما لاک داون کردن است. برای انجام این لاک داون باید ملاحظاتی اعلام شود تا بتواند اثربخشی مناسب داشته باشد. طبیعتا کادر بهداشتی و درمانی از لاک داون به عنوان ابزار تسکینی و موقت استفاده می‌کند و نقش سرعت‌گیر ایفا می‌کند تا کادر درمان بتوان فرصتی برای ریکاوری داشته باشد و درخولست وزیر بهداشت در مورد این تعطیلی برای این بود که بازیابی رمقی برای کادر درمان رخ دهد؛ چون فشار مضاعفی بر این افراد است.

وی افزود: نکته مهم این است که بیماری کرونا مزمن است و شرایط فرسایشی رقم می‌زند و مهمترین کار اقناع سازی مردم و بالا بردن میزان اعتماد عمومی است و اگر این کار درست انجام نشود، اثربخشی تعطیلی عمومی هم کافی نخواهد بود. برای تحقق مضامین بهداشتی نیازمند همکاری مردم هستیم که این موضوع با تحلیل درست واقعیت‌ها رخ می‌دهد. اکنون در هر شبانه روز حدود ۲۰۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ به بیماران ما اضافه می‌شود و به تراز مثبت بین ترخیص و بیماران جدید نرسیده‌ایم.

زالی، گفت: میزان مراجعه سرپایی حدود ۲۰ هزار نفر است که ۷۰ درصد به مراکز درمانی و ۳۰ درصد به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند. هنوز در تهران بالغ بر ۴۰۰۰ هزار نفر روزانه از ظرفیت بستری موقت استفاده می‌کنند.

وی در خصوص فرایند واکسیناسیون علیه کرونا در تهران نیز اظهار کرد: روند به شکل مستمر ادامه دارد و مراکز تزریق جدیدی افتتاح خواهیم کرد. در حال حاضر آخرین عدد واکسیناسیون در تهران در مورد جمعیت هدف به ۱۹.۶ درصد رسیده است و در مورد جمعیت عمومی به ۱۵ درصد رسیده است که هنوز با شاخص مورد لزوم فاصله داریم و این امر باید شتاب بیشتری گیرد. خوشبختانه میزان استقبال مردم از واکسیناسیون خوب است و این موضوع یک فرصت طلایی است و ان‌شاءالله بتوانیم با تامین مکفی واکسن این نیاز را برآورده سازیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره شاخص‌های وزیر بهداشت در دولت سیزدهم، تاکید کرد: در این روزهای سخت برای انتخاب مصادیق وزیر بهداشت آتی اینکه بتواند در این شرایط بحرانی به مصاف ویروس برود، مهم است. از طرفی مشورت پذیری و استفاده از خرد جمعی، استفاده از ظرفیت آرشیوی که در ۳ دهه حافظه نظام سلامت موجود است، فهم عمیق نسبت به اسناد بالادستی کشور و متعهد بودن به سیاست‌های ابلاغی، قدرت فراهم سازی ارتباطات بین بخشی مناسب، ایجاد ظرفیت‌های ارتباطی با مردم، صریح بودن در دفاع از حقوق بیماران، برخورداری ارتباط نزدیک با رئیس جمهور و... بسیار مهم است.

329325