پرسون گزارش می‌دهد؛

کدام منصب جدید در انتظار حسن روحانی است؟

روحانی با سابقه طولانی فعالیت در امور امنیتی، تمایل به حضور در کارهای علمی و فرهنگی با پایان عمر ریاست جمهوری خود دارد.  
تصویر کدام منصب جدید در انتظار حسن روحانی است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، بعد از 8 سال حضور حسن روحانی در رأس هیئت دولت و به عنوان دومین مقام اصلی کشور، سوالی ایجاد می‌شود که وی حال با پایان این جایگاه، به چه فعالیتی مشغول می‌شود و یا در کدام نهاد جدید حضور می‌یابد.

معمولا رئیس جمهوران ایران اگر دچار مرگ و یا مشکلات دیگر نشوند؛ از سمت مقام رهبری برای حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت می‌شوند. این مجمع نقش کلیدی در کشور دارد و در خصوص مسائلی که مورد مناقشه مجلس و شورای نگهبان است، تصمیم گیری می‌کند. البته این تدبیر برای سایر روسای قوا نیز اجرا شده، به گونه‌ای که صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه هم اکنون رئیس مجمع تشخیص است.

عضویت روحانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام

هاشمی رفسنجانی با سابقه دو دوره ریاست جمهوری سال‌ها رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و یا حتی احمدی‌نژاد با تمام اما و اگرهایی که در خصوص عملکرد وی وجود داشت، به عضویت مجمع تشخیص در آمد. البته خاتمی از افرادی بوده که تمایلی به حضور در این نهاد نشان نداده است. بنابراین با این تفاسیر شغل بعدی روحانی را می‌توان به احتمال بالا ادامه عضویت وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست.

دیدگاه فعالان سیاسی

محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص جایگاه بعدی روحانی می‌گوید: "در رابطه با صلاحیت‌ها و قابلیت‌هایی که در آقای روحانی سراغ دارم فکر می‌کنم که رهبری درصورت اعلام تمایل وی و توافق ایشان علاوه بر مسؤلیت عضویت او در مجمع تشخیص چه بسا در دوره‌ای که مسؤلیت آقای صادق لاریجانی تمام شود، بنا باحراز صلاحیت و قابلیت‌های منحصر به فرد آقای روحانی در قیاس با اعضای فعلی مجمع، ریاست را به عهده آقای روحانی واگذار خواهند کرد. این رویکرد منطقی که نشان از اهتمام ویژه رهبری دارد با اینکه تجاربی که رؤسای جمهور به دست آورده‌اند در اختیار مدیران جدید قرار گیرد دلالت می‌کند."

نظر شخص حسن روحانی

حسن روحانی در آخرین مصاحبه تلویزیونی در جایگاه ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال مجری که وی پس از پایان ریاست جمهوری چه فعالیتی می‌کند؛ گفت "کار اصلی من فرهنگی بوده؛ خود من دنبال کار علمی هستم. من دنبال فرهنگی و علمی خواهم بود. من سمت خاصی نخواهم داشت."

اظهارنظر روحانی در خصوص انجام کار فرهنگی، عجیب است. زیرا وی سال‌ها در نهادهای مختلف از جمله شورای عالی امنیت ملی مشغول فعالیت‌های امنیتی بوده است.

329209