سامان‌دهی و حفاظت تپه باستانی چشمه‌علی شهرری

معاون میراث‌فرهنگی استان تهران از اجرای فاز اول پروژه سامان‌دهی و حفاظت تپه چشمه علی شهرری با اعتبار بر ۲ میلیارد ریال از محل اسناد خزانه خبر داد.

تصویر سامان‌دهی و حفاظت تپه باستانی چشمه‌علی شهرری

به گزارش سایت خبری پرسون به‌ نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران، مرتضی ادیب‌زاده روز دوشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر افزود: تپه چشمه علی شهرری با پیشینه تاریخی چند هزارساله جزو اولین استقرارگاه­های انسان در مناطق فلات مرکزی ایران بوده و فرهنگ سفال قرمز و نخودی با نقوش حیوانی و گیاهی و هندسی سیاه رنگ مکشوفه از این تپه با عنوان فرهنگ چشمه علی شناخته شده است. وضعیت کنونی تپه به دلیل ریزش دامنه تپه نیازمند حفاظت می باشد.

وی عنوان کرد: در این پروژه جهت شناخت و مطالعات فنی و تهیه سایت پلان مجموعه چشمه علی، شامل کوه و باروی ری باستان و چشمه و نقش برجسته و تپه تاریخی، بوسیله فتوگرامتری و مستندنگاری سه بعدی با هلی شات در حال انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی استان تهران خاطر نشان کرد: سامان‌دهی و استحکام‌بخشی جداره‌های تپه و مرمت دیواره‌های تخریب‌شده با ملات خاکی و کاه‌گل و همچنین پاکسازی سطوح تپه اجرا خواهد شد و این پروژه توسط متخصصین مرمت آثار و بنا با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان تهران و با رعایت اصول حفاظتی تپه و تقویت جداره‌های خاکی به انجام می‌رسد.

328526