آیا پایان مذاکرات برجام نزدیک است؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر عدم اعتماد به آمریکا گفت: ایالات متحده صرفا یکی از کشورهای طرف مذاکرات در برجام است و رفتار مقامات این کشور به معنای پایان گفت‌وگو‌ها نیست. 
تصویر آیا پایان مذاکرات برجام نزدیک است؟

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت: مذاکرات برجام با 1+5 برگزار شده و آمریکا نیز صرفا یکی از این کشورها در کنار اروپایی‌ها، چین و روسیه است. بنابراین رفتار آمریکا، دلیلی در خصوص پایان مذاکرات برجام نیست.

قنادباشی ادامه داد: تجربه‌ای که دولت کسب کرده و همچنین تصور مردم نسبت به آمریکایی‌ها با واقعیت هماهنگ شده و شاهد نتیجه اعتماد به آمریکا در گفت‌و‌گوها و امضای تفاهم نامه‌ها و توافق نامه‌ها می‌باشیم.

وی افزود: از آمریکا در مذاکرات صرفا یک نفر خاص شرکت نکرده و شاهد حضور چند رئیس جمهور و وزیر خارجه و حتی رئیس شورای امنیت ملی از سوی این کشور در مذاکرات بودیم. با وجود حضور افراد مختلف، آنها مجموعه‌ای از رفتارها را ثبت کردند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: یک حرکت سیاسی کلی در آمریکا وجود دارد و آن نادیده گرفتن حاکمیت سایر کشورها است. این رفتار حتی از سوی مقامات اروپایی مانند انگلستان و فرانسه نیز مشاهده می‌شود. این رفتارها بازتاب سیاست‌های استعماری 100 سال گذشته آنها است.

قنادباشی گفت: رفتار ایالات متحده با کشورها به گونه‌ای بوده که اعتماد ملت‌ها را به مرور زمان از دست داده است؛ حتی برخی از ایرانی‌ها که قشرهای تحصیلکرده در غرب و معتقد به مذاکرات و برقرای رابطه با این کشور بودند؛ امروزه متوجه واقعیت رفتار و عدم اعتماد به آمریکا هستند.

328133