زمان و مکان مناسب برای حساب کشی از اسرائیل

یادداشت/ اسرائیلی‌ها بلافاصله ایران را مسئول این حمله دانستند و از واکنش شدید سخن گفتند؛ ولی مدت‌هاست که قابلیت بازدارندگی این رژیم کمرنگ شده تا جایی که گروههای مقاومت غزه هم هر گاه اراده کرده‌اند توانایی‌های ارتش یهود را به سخره گرفته‌اند.

تصویر زمان و مکان مناسب برای حساب کشی از اسرائیل

سایت خبری پرسون ـ کشتی تجاری اسرائیلی در نزدیکی عمان هدف حمله عوامل ناشناس قرار گرفته و ۲ خدمه آن کشته شده‌اند.

این اولین بار است که در جنگ کشتی‌ها، اسرائیل تلفات داده، هر چند افراد کشته شده تبعه این رژیم نبوده‌اند اما باید دانسته شود که اقتصاد رژیم صهیونیستی تا حد زیادی لسه فر بوده و بخش خصوصی دست اندر کار مدیریت آن است.

در خصوص این رخداد چند نکته مهم باید ذکر شود:

1) اولین بار است که حمله به کشتی‌های اسرائیلی تلفاتی در پی داشته یا حداقل تلفات آن اعلام می‌شود.

2) حمله از طریق پهپاد بوده و با توجه به کشته شدن ناخدای کشتی باید گفت سلاح مورد استفاده بسیار دقیق و پیشرفته بوده که احتمالا قسمت هدایت کشتی را هدف قرار داده است.

3) این حمله در آبهای شرق عمان صورت گرفته و مقصدش امارات بوده که حاکی از حساسیت قدرت‌های منطقه ای نسبت به حضور اسرائیل در خلیج فارس است و به نوعی می‌توان گفت ورود کشتی‌های رژیم صهیونیستی به شاخاب پارسی خط قرمز قطعی دانسته می‌شود.

4) قدرت دریایی اسرائیل در مقایسه با محور مقاومت اصلا متوازن نیست و در صورت تداوم جنگ دریایی، این رژیم توان تحمل خسارات را ندارد. نباید فراموش کرد در جنگ سال ۲۰۰۶ ناوچه بسیار پیشرفته ساعر ۵ که از کلاس corvette ساخت آلمان بود و از به روزترین تجهیزات جنگی دنیا بهره می‌برد چگونه با موشک نور متعلق به حزب الله مورد اصابت قرار گرفت و نیروی دریایی اسرائیل از صحنه معادلات نظامی و نبردها خارج گشت.

همچنین آن ضربه در آب‌های نزدیک به فلسطین اشغالی بود ولی شناورهای صهیونیستی در آب‌های دریای عمان، دریای سرخ و دریای عربی کاملا بی دفاعند و آسیب پذیری بالایی خواهند داشت.

5) قبلا هم نگارنده بارها تذکر داد که تعرضات صهیونیست‌ها در زمان و مکان مناسب پاسخ داده خواهد شد و در حملات قبلی به کشتی‌های این رژیم تلفاتی وجود نداشت اما باعث تغییر رفتار آن نگشت و کشته‌های حمله اخیر هشداری جدی در خصوص قطعی بودن استراتژی ممانعت از ورود اسرائیل به خلیج فارس است.

6) اسرائیلی‌ها بلافاصله ایران را مسئول این حمله دانستند و از واکنش شدید سخن گفتند؛ ولی مدت‌هاست که قابلیت بازدارندگی این رژیم کمرنگ شده تا جایی که گروههای مقاومت غزه هم هر گاه اراده کرده‌اند توانایی‌های ارتش یهود را به سخره گرفته‌اند.

7) به اعتقاد راقم سطور این رخدادها طلیعه ورود به درگیری‌های بزرگتر محور مقاومت با اسرائیل است و کاستن تنش‌ها و یا فروکش کردن آن اصلا قابل پذیرش نیست. خصوصا که پس از نبرد ۱۲ روزه سیف القدس، مقاومت توانست معادله جدیدی را با اسرائیل برقرار سازد و شکست این رژیم تا حدی واضح بود که شخصی مانند نتانیاهو را قربانی آن کردند.

نویسنده: علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

328000