یادداشت میهمان؛

پیام راهبردی هدف قرار دادن کشتی اسرائیلی «لوری»

یادداشت/ عملیات زدن کشتی اسرائیلی لوری نشان داد پیشرفت تکنولوژیکی به کمک کشورهای ضداسرائیلی آمده و نقش عامل انسانی کمرنگ تر از گذشته شده است.


تصویر پیام راهبردی هدف قرار دادن کشتی اسرائیلی «لوری»

به گزارش سایت خبری پرسون، یک کشتی تجاری اسرائیلی با نام " لوری " بامداد پنجشنبه پنجم فروردین هفته گذشته در دریای عربی هدف موشک قرار گرفت.

این کشتی غول پیکر از بندر حیفا در فلسطین اشغالی به قصد بنادر هند در حال حرکت بود که موشکی به آن اصابت کرد و آسیب های جدی دید.

همان گونه که در یادداشت های گذشته ذکر گردید، رژیم صهیونیستی قصد دارد به جمهوری اسلامی ضربه وارد آورد اما تا جایی که ایجاد جنگ نکند چون اسرائیل به هیچ وجه توان مقابله نظامی مستقیم با ایران و متحدانش را ندارد.

روزهای گذشته نیز یک کشتی تجاری ایرانی در نزدیکی مرزهای آبی فلسطین اشغالی دچار انفجار و خسارت شد که رسانه های مختلف از نقش دولت یهود در این واقعه سخن گفتند و انتظار واکنش ایران را طبیعی دانستند.

اما نکته مهم اینجاست که کشتی لوری در دریای عرب مورد هجمه قرار گرفت و نقطه اصابت موشک حدود ۱۰۰۰ کیلومتر از مرزهای ایران فاصله دارد.

در خصوص این رخداد باید چند نکته را بیان کرد:

1) دولت اسرائیل ضعف دسترسی جغرافیایی جدی دارد و عملکرد نظامی اش محدود به نقاط خاصی می شود اما دست ایران و متحدانش در نقاط حساس غرب و جنوب آسیا باز است.

2) موشک های سرگردان که در دوران جنگ ۸ ساله ایران و صدام به طور محدود در خلیج فارس ناوگان کشورهای متخاصم به جمهوری اسلامی را هدف قرار میداد دیگر موضوعیت ندارد و جغرافیای دور دست و اقیانوس ها می تواند محل پاسخ ها و تسویه حساب ها گردد.

3) مقابله به مثل و ایجاد توازن وحشت از جمله اصول پذیرفته شده در روابط بین الملل است و دولت ها و جنبش های اسلامی و دینی نیز بر اساس آیه "فَمَنِ اعْتَدَی عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَی عَلَیْکُمْ"، می توانند پاسخ تعرضات دیگران را در زمان و مکانی که خود تعیین می کنند ، بدهند . پس واکنش های مقابله به مثل هم عقلی بوده و موجب توازن وحشت و احتمالا بازدارندگی میشود و نیز کتاب اصلی مسلمانان نیز مجوز آن را صادر کرده است.

4) عملیات زدن کشتی اسرائیلی لوری نشان داد پیشرفت تکنولوژیکی به کمک کشورهای ضداسرائیلی آمده و نقش عامل انسانی کمرنگ تر از گذشته شده است.

5) دوران صبر استراتژیک و سکوت هدف دار در برابر تعرضات صهیونیست ها پایان یافته و دیگر نسبت به آنان مدارایی روا داشته نمی شود و افزایش تنش با ایران یا هر کشوری دیگر هزینه ای بیش از فایده آن خواهد داشت.

دکتر علیرضا تقوی نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

279414