یک نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با پرسون؛

دولت‌ها برای مهار تورم باید اراده داشته باشند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: راهکارهای متفاوتی برای مهار تورم وجود دارد؛ اما متأسفانه دولت‌ها اراده لازم برای کنترل این مسئله را ندارند.
تصویر دولت‌ها برای مهار تورم باید اراده داشته باشند

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت تورمی کشور به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: روش‌های بسیاری برای کنترل تورم وجود دارد و کشورهایی که حتی زیرساخت‌های ایران را ندارند؛ در کنترل تورم موفق‌تر عمل کردند.

مرحبا افزود: ایجاد سیاست‌های پولی و مالی، جلوگیری از چاپ پول بدون پشتوانه، جلوگیری از اعطای تسهیلات از طریق خلق پول، انضباط در دخل و خرج دولت، عدم استقراض دولت از بانک مرکزی و سایر بانک‌های کشور از جمله روش‌های استانداری است که می‌تواند تورم را کنترل کند.

وی ادامه داد: باید روابط مالی خود را با همسایگان و سطح بین‌الملل با هدف ارزآوری برای کشور افزایش داد. تعجب‌آور است در کشور شاهد تشدید همزمان رکود و تورم می‌باشیم؛ موضوعی که در کتاب های اقتصادی نیز به ندرت دیده می‌شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: تورم و رکود ضد یکدیگر هستند؛ زمانی که رکود ایجاد شود، تورم کاهش می‌یابد. برخی کشورها برای حذف رکود، به صورت مقطعی تورم را افزایش می‌دهند. زیرا با افزایش قیمت، انگیزه و تمایل تولیدکنندگان نیز برای افزایش تولید بهبود می‌یابد. بنابراین تورم و رکود مخالف یکدیگر و ایجاد همزمان رکود و تورم بالا در کشور یک مسئله نادر است.

مرحبا بیان کرد: دولت‌ها برای مهار تورم باید اراده داشته باشند؛ اما شاهد این هستیم که دولت‌ها صرفا به کنش‌های محیطی و اجتماعی واکنش نشان می‌دهند. برای مثال دولت پس از این که با کسری بودجه مواجه می‌شود، از بانک مرکزی و در واقع حساب مردم پول بدون پشتوانه برداشت می‌کند و باعث تورم می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت بانک‌ها را تحت فشار گذاشته تا تسهیلات ارائه دهند. بانک‌ها نیز وام می‌دهند و به دلیل این که منابع مالی لازم را ندارند باعث خلق پول بدون پشتوانه می‌شوند. این وضعیت به افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی منجر می‌شود.

327805