فوتبالی سالم و بی‌ دوز و کلک

بازی و سرگرمی یکی از راه‌هایی است که همواره توانسته است انسان‌ها را دور هم جمع کرده و فارغ از ایجاد نشاط و شادابی، در تحکیم روابط انسانی نقش به سزایی داشته باشد.
تصویر فوتبالی سالم و بی‌ دوز و کلک

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، وقتی گریزی به تاریخچه بازی‌های بومی و محلی می‌زنیم، خواهیم دید که هدف اصلی این بازی‌ها ایجاد نشاط و شادابی در بین همه اقشار مردم و مهم‌تر از آن دوری از رخوت و سستی بوده است، این در حالی است که امروزه شاهد ظهور و خلق بازی‌هایی هستیم که نه تنها رخوت را از تن آدمی نمی‌زداید، بلکه زمینه‌ای برای بروز برخی از آسیب‌های جسمی و ذهنی افراد نیز می‌شود.

حضور پرشور نوجوانان و جوانان در گیم‌نت‌ها و انجام چندین ساعته بازی‌های کامپیوتری که برخی از این بازی‌ها نیز نه با فرهنگ و نه با سن افراد سازگاری دارد، باعث شده است تا همه ما دلتنگ روزهایی باشیم که به واسطه انجام بازی‌های پرجنب و جوش محلی، هر فقری را به جز فقر حرکتی در زندگی‌مان تجربه کنیم و امروز یکی از همان جوانان دیروز دست به خلق یکی از این بازی‌ها کرده است.

ابوالفضل بیات که پیش از این تجربه چندین اختراع را در زمینه‌های مختلف پزشکی، صنعتی و نظامی از جمله آسفالت پلی‌مری از زباله‌های غیربازیافت پلاستیکی و یا کاسه روشویی کاهش مصرف آب در کارنامه خود دارد، به همراه متین رستم‌خانی و عرفان قدیمی به عنوان مدلینگ اختراع جدید خود در خبرگزاری ایسنا (منطقه زنجان) حضور یافت تا با ما گفت‌وگو کند.

این مخترع جوان زنجانی قبل از شروع گفت‌وگو، از دلتنگی‌ها و ناملایمتی‌هایی که در گذشته به وی روا شده بود، سخن به میان آورد. از زمانی که یک شرکت مواد بهداشتی و دارویی تاسیس کرد و به واسطه برخی اتفاقات که خود آن را جهل به قانون تعبیر می‌کند، صابون ناملایمتی با صابون گیاهی که اختراع کرده بود، بر تنش خورد اما تصمیم گرفت دست از تلاش در این راه برندارد.

کاری که امروز این مخترع جوان برای ما به ارمغان آورده بود، اولین بازی فکری دوز فوتبالی رومیزی جهان نام داشت که وی در شروع گفت‌وگو این‌گونه آن را شرح داده و می‌گوید: سال ۱۳۹۳ بازی دوز فوتبال را اختراع که ترکیبی از قوانین بازی دوز به عنوان یکی از بازی‌های قدیمی به همراه برخی از قوانین و شماتیک فوتبال است، طراحی کرده و به شورای نظارت بر اسباب‌بازی که در زمان خود تنها مرجع ثبت اختراع در این حوزه بود، بردم.

ابوالفضل بیات با یادآوری اینکه سودای رفتن از کشور را در سر داشت و یک شرکت خارجی حاضر بود امتیاز این بازی را با سرمایه چند میلیاردی اخذ کرده و به تولید انبوه برساند، می‌افزاید: این بازی را باید اولین بازی فکری دوز فوتبالی رومیزی جهان دانست و زمانی که به سراغ مسئولان وزارت ورزش و جوانان رفتم، اظهار کردند که این بازی حاصل یک تفکر طلایی است و نباید فروخته شود؛ چرا که می‌تواند اولین بازی فکری ایران باشد.

این مخترع جوان با تاکید بر اینکه معتقدیم هر کشور نباید نسبت به تعصبات خود اقدام به ساخت و طراحی بازی کند، بلکه باید نسبت به اشاعه فرهنگ غالب خود دست به این کار بزند، تصریح می‌کند: در گذشته رقابت‌های ورزشی بیانگر نوع فرهنگ و رفتار آن جامعه بود، به همین خاطر ما نیز برای معرفی کشورمان، نیاز به ساخت و طراحی چنین بازی‌هایی از نوع فکری و بومی هستیم.

وی با اشاره به اینکه بازی چوگان متعلق به ایران است اما برای ورود به این رشته و فعالیت در آن، نیاز به هزینه زیادی است، ادامه می‌دهد: فارغ از این، برخی از بازی‌ها مختص کودکان بوده و برخی دیگر نیز قابل ارائه به کل دنیا نیست، هر چند تعدادی از بازی‌ها را نیز در کل نمی‌توان بازی فکری تلقی کرد؛ چرا که شانس در این نوع بازی‌ها حرف اول را می‌زند.

بیات با بیان اینکه تا به امروز بازی فکری ملی در این سطح نداشتیم و به جرأت می‌توان گفت که این بازی رقیب سرسخت شطرنج بوده و حتی سرتر از شطرنج است، اظهار می‌کند: دلیل این ادعا نیز این است که بازی شطرنج قفل بازی دارد اما بازی فکری دوز فوتبالی رومیزی، قفل بازی نداشته و بی‌نهایت است و همین امر باعث می‌شود تا جذابیت این بازی دوچندان شود.

این مخترع جوان زنجانی، با یادآوری اینکه همه ما به این موضوع اشرافیت داریم که بازی‌های کامپیوتری با خود آسیب‌هایی چون انزواگرایی، فقر حرکتی، مشکلاتی بینایی و ... را به دنبال دارد اما این بازی در سه وضعیت طراحی شده است که شامل جعبه‌ای، اپلیکیشن و اجرا بر روی سطح بوده و گروه سنی ۶ سال به بالا را شامل می‌شود، به همین خاطر طیف زیادی از علاقه‌مندان به بازی فکری را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بازی فکری دوز فوتبالی رومیزی، پیچیدگی‌های شطرنج را نداشته و همانند رشته فوتبال جذاب است، عنوان می‌کند: ارتقای تفکر ذهنی در این بازی هدف اصلی بوده و به هیچ وجه با شانس سر و کار نداشته و با تفکر انجام شده و به هیچ وجه قفل بازی نداشته، بلکه نقاط اضافی برای آن تعبیه شده است، به همین خاطر جذابیت این بازی بخش پررنگ آن است.

بیات با بیان اینکه نمونه سالنی این بازی برای ایجاد تحرک بوده و کمک می‌کند تا دوباره نشاط و شادابی با کم‌ترین هزینه به جامعه بازگشته و در اماکن عمومی به اجرا گذاشته شود، بیان می‌کند: با توجه به اینکه قصد ثبت جهانی این بازی را داشتیم، چند کشور خواستار این شدند تا بازی مذکور به نام آن کشورها به ثبت برسد اما اولویت من ثبت این بازی در ایران است، چون بازی ملی باید به نام کشور خودم ثبت شود.

این مخترع جوان زنجانی با اشاره به اینکه مکاتبات با فدراسیون فوتبال برای ساخت اپلیکیشن این بازی انجام و مقرر شده است تا فدراسیون فوتبال این بازی را از طریق این اپلیکیشن به دنیا ارائه دهد، اضافه می‌کند: با رایزنی‌های صورت گرفته، مقرر شده این بازی زیرمجموعه ورزش‌های همگانی به ثبت برسد اما ما به دنبال ثبت کمیته و یا انجمن ملی برای این بازی بوده تلاش می‌کنیم مقر آن در استان زنجان باشد.

وی ضمن ابراز گله‌مندی از مسئولان وزارت ورزش و جوانان به خاطر سنگ‌اندازی‌های زیاد در مسیر ثبت این بازی فکری، خاطرنشان می‌کند: امیدوار بودیم مسیری که تا به امروز برای ثبت این بازی طی کرده‌ایم، با توجه به اینکه این طرح، اولین در نوع خود است، به مراتب کوتاه‌تر باشد اما متاسفانه تا به امروز متولیان وزارت ورزش و جوانان به نحو شایسته این اختراع را که مورد استقبال سایر کشورها است، پذیرا نبودند.

منبع: ایسنا

327746