محقق فرهنگ عامه یزد در گفتگو با پرسون تشریح کرد؛

رسم و رسوم یزدی ها در عید مرتضی علی (ع)

عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است. بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌حجه سال دهم هجرت، پیامبر اکرم(ص) به دستور خدا امام علی(ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد.این روز در دیار دارالعباده یزد هم از روزهای مهم و با عظمت بوده و مردمان آن از دیرباز توجه خاصی به این روز بزرگ داشته اند.
تصویر رسم و رسوم یزدی ها در عید مرتضی علی (ع)

به گزارش سایت خبری پرسون، عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است. بنابر روایات در روز هجدهم ذی‌حجه سال دهم هجرت، پیامبر اکرم(ص) به دستور خدا امام علی(ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد. واقعه غدیر در سفر حجة الوداع سال دهم هجری و در سرزمین غدیر خم روی داد.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الاهی)، عید اهل بیت محمد(ص)، و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

شیعیان در سراسر جهان این روز را گرامی داشته و جشن می‌گیرند

این روز در دیار دارالعباده یزد هم از روزهای مهم و با عظمت بوده و مردمان آن از دیرباز توجه خاصی به این روز بزرگ داشته اند.

علی سپهری اردکانی در گفتگو با خبرنگار پرسون؛ در خصوص آداب و رسوم یزدی در این روز بزرگ گفت: یزدی ها نیز مانند سایر شیعیان در این روز به جشن و شادی می پردازند و از قدیم الایام پوشیدن لباس نو، حنا بستن ، خضاب و آرایش کردن و پخت غذاهای سنتی بسیار رایج بوده است.

محقق فرهنگ عامه یزد افزود: در یزد این روز را روز مبارک و عید مرتضی علی(ع) می دانند و به عید سادات نیز مشهور است .

سپهری با بیان اینکه در این روز مردم به دیدن سادات و بزرگان دین می روند و بزرگتر ها به بچه ها عیدی می دهند اظهار داشت: در این روز حتی سادات به بزرگتر هابی هم که به دیدنشان می روند عیدی می دهند و عیدی سادات را به عنوان برکت در طول سال نگه می دارند البته بعضی نیز معتقدند باید در این روز به خانه هفت نفر سید علوی بروند و به آن ها تبریک بگویند.

وی ادامه داد: از دیگر رسومی که در این روز از قدیم متداول بوده، روزه گرفتن، زیارت اهل قبور به ویژه بزرگان و سادات، زیارت امام زادگان، توزیع آجیل مشکل گشا، برگزاری مراسم عقد و ازدواج و جشن عروسی، می باشد .

این محقق یزدی تصریح کرد: یزدی ها معتقدند باید در روز عید غدیر کار و کسب خود را تعطیل کنند و کار کردن و حتی سوزن دست گرفتن در این روز را نیز جایز نمی دانند.

وی برگزاری مراسم آشتی کنان و زدودن کینه از دل ها را از دیگر اقدامات در روز عیدغدیر در قدیم دانست و ابراز داشت: همچنین در این روز همسایگان و اقوام سعی می کنند اگر افرادی با هم کدورت دارند آن ها را به مبارکی و میمنت این عید سعید با هم آشتی دهند و کدورت ها را بر طرف نمایند و اگر در این روز کسی هم صاحب فرزند پسر شود او را علی یا یکی از اسامی حضرت علی(ع) نام گذاری می کردند که البته هنوز هم این رسم پابرجاست.

سپهری اردکانی یکی از اقدامات مهم و با سابقه در یزد بحث اطعام در روز عید غدیر است که حتی بعضی موقوفات با عنوان موقوفات شاه نجف وجود دارد که متولی آن همه ساله از عایدات آن در منازل وقفی مجالس جشن بر قرار می کنند و به فقرا طعام می دهند.

وی تاکید کرد: البته موقوفات فراوانی در این مورد در استان موجود است که به طور مثال در وقفنامه حاج میرزا حسین آمده است: در یوم غدیر آن را صرف مومنین شیعیان نماید، خصوصا ذوی الارحام و الفقرا از هر مقوله طعامی که متولی صلاح بداند و وقت و زمان اقتضا نماید، مطبوخ را بالامکان خصوصا پلو را مقدم دارند

سپهری اضافه کرد: یا در وقفنامه محمد قاسم آمده است: مقدار پنج من به وزن شانزده عباسی گندم نفیس، نان پخته به فقرا قصبه مزبور و خواه از اهل آن و خواه غیر باشد. تصدق نماید در روز عید غدیر یا در وقفنامه حاج ابوالحسن آمده است: ... هر ساله در روز عید سعید غدیر مقدار هشت من به وزن شاه، گندم خباز پسند آرد کرده به فقرا و ساکنین قریه اطعام نماید. همچنین در وقفنامه محمد هاشم آمده است: مبلغ یک تومان و پنج هزار دینار صرف شیرینی فقرا در روز عید غدیر.

محقق فرهنگ عامه یزد اذعان داشت: در کتاب مردم نگاری اردکان میز آمده است: که برای روز عید غدیر (18 ذیحجه) موقوفه‌ای بود که درآمد آن صرف خرید ارده شیره و توزیع بین مردم مستحق می‌شد.

سپهری اردکانی در پایان ؛ رفتن زیارت نجف اشرف، کربلای معلی و مشهد مقدس را از نذورات یزدی ها در این عید برشمرد.

انتهای پیام/

حیران_استان یزد

327485

مطالب مرتبط