کشف عجیبی که توسط باستان‌شناسان دفن شد!

محققان باستان‌شناس در مکزیک اعلام کردند ناگزیرند یک اثر تاریخی مهم را که در حومه مکزیکوسیتی کشف شده تا زمانی نامعلوم در آینده دوباره مدفون کنند.
تصویر کشف عجیبی که توسط باستان‌شناسان دفن شد!

به گزارش سایت خبری پرسون، این اکتشاف در واقع یک تونل است که قرن‌ها پیش به عنوان بخشی از سیستم کنترل سیل و نهر‌ها ایجاد شده تا از شهر تاریخی «تنوچتیتلان» در مقابل بالا آمدن سطح آب حفاظت کند.

«تنوچتیتلان» که به عنوان یاپتخت امپراتوری باستانی آزتک شناخته می‌شود از مجموعه‌ای متعدد از سد‌ها برای جلوگیری از وقوع سیل بر اثر باران‌های سیل‌آسا استفاده می‌کرد، اما تسخیرکنندگان اسپانیایی در ابتدا نبوغ استفاده‌شده برای طراحی این زیرساخت‌ها را درک نکردند و در نتیجه بسیاری از این سازه‌های ماقبل تاریخ را در اولین سال‌های استعمار تخریب کردند، اما با وقوع چندین و چند سیل در مکزیکوسیتی، ناگزیر شدند سیستم‌هایی نظیر تونل تازه کشف‌شده را برای کنترل سیل در اوایل سال ۱۶۰۰ میلادی ایجاد کنند.

حالا پس از گذشت چندین قرن، باستان‌شناسان موسسه ملی تاریخ و مردم‌شناسی مکزیک، بخشی از این تونل‌ها را کشف کرده‌اند که با طول ۸.۴ متر تنها قسمتی بسیار کوچک از تونل‌های موسوم به «Albarradón de Ecatepec» است که طول آن به چهار کیلومتر می‌رسیده و توسط هزاران نفر از کارگردان ساخته شده است.

باستان‌شناسان موفق به کشف چندین سنگ‌نگاره نمادین نیز در این تونل شدند که گمان می‌رود این نگاره‌ها توسط کارگران غیراسپانیایی سازنده تونل ایجاد شده باشد.

قرار بود این کشف در معرض دید عموم مردم قرار گیرد، اما علی‌رغم اهمیت این کشف باستان‌شناسی، محققان موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک اعلام کرده‌اند به سبب نبود بودجه کافی برای برگزاری نمایشگاه و همچنین برای محافظت از این اکتشاف، این تونل بار دیگر زیر خاک خواهد رفت تا از گزند آسیب و غارت در امان باشد و در زمانی مناسب در آینده بار دیگر مورد کاوش قرار گیرد.

محققان اعلام کرده اند این تصمیم تا حد زیادی متاثر از شیوع ویروس کرونا در مکزیک بوده که تاکنون جان ۲۷۳ هزار نفر را در این کشور گرفته است.

327436