احیای بافت تاریخی شهر گیوی اردبیل

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان کوثر گفت: با توجه به قدمت شهر گیوی مرکز این شهرستان، مرمت و احیای بافت تاریخی این شهر در دستور کار قرار گرفته است.
تصویر احیای بافت تاریخی شهر گیوی اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون، جهانگیر شهبازی روز دوشنبه در این زمینه اظهار کرد: گیوی از شهرهای کهن منطقه به شمار می‌رود که آثار و شواهد آن در قالب بناها و عمارت‌ها مشهود است، بنابر این شناسایی این آثار، مرمت و احیای آنها ضرورت دارد.

وی افزود: برنامه شناسایی ثبت و مرمت بافت تاریخی و بناهای گیوی در همین راستا با همکاری اداره‌های ذی‌ربط این شهر و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اجرا می‌شود.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کوثر بیان کرد: گیوی در عین حال از ظرفیت بالایی در جذب گردشگر برخوردار است که با انجام اقدامات شناسایی، ثبت و مرمت آثار تاریخی زنجیره گردشگری منطقه تکمیل می‌شود تا شاهد توسعه روزافزون گردشگری باشیم.

وی اضافه کرد: شناسایی و ثبت بیش از ۶۰ اثر ملموس و ناملموس تاریخی از جمله اقدام‌های انجام شده در حوزه میراث فرهنگی است و به‌زودی راه‌اندازی موزه شهرستان، آغاز عملیات کاوش، گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی و مرمت آثار تاریخی نیز صورت می‌گیرد.

شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی با برخورداری از افزون بر ۷۰ اثر ثبت ملی در فاصله نزدیک به ۸۵ کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.

رستم داشی (سنگ رستم)، داش حمام (حمام سنگی)، سنج روپیر، یخچال طبیعی (بوزلوخ)، دربند روستای هواشانق، سرمستان یا سلمستان، دربند مشکول، منبر مشکول، پل فیروزآباد و سدهای خاکی از جمله قره قشلاق از جمله آثار تاریخی و مناطق دیدنی این شهرستان است.

منبع:ایرنا

311286