مشکل دانش‌آموزان در دو درس ریاضی و علوم

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: مطالعات نشان می‌دهند که 30 درصد دانش‌آموزان در دو درس ریاضی و علوم به نتیجه مطلوبی نمی‌رسند.
تصویر مشکل دانش‌آموزان در دو درس ریاضی و علوم

به گزارش سایت خبری پرسون، فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در دومین روز از در سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در حال حاضر در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است که امکان پوشش آن از طریق شبکه شاد برای خبرنگاران فراهم شده است، گفت: یکی از کارهایی که در پژوهشگاه انجام می‌دهیم برگزاری و پژوهش نتایج آزمون های تیمز و پرلز هست. همچنین در طول سه سال اخیر بیش از ۵۰۰ پژوهش انجام شده است و فعالیت‌های متعددی در حوزه معلم پژوهنده و.. صورت گرفته است. بخش اسرار خانه داری مجله پرسون را از دست ندهید.

وی بیان کرد: نتایج آزمون تیمز در آذر ۹۹ ارائه شد و بحث و بررسی شد و برنامه‌های توسعه سیاستی تشریح شد. یکی از نقاط چالشی ما این است که بعد از بحث، نتایج مطالعات فراموش می شود و یادمان می‌رود که قرار بود چه کنیم تا به عملکرد مطلوب برسیم.

کریمی به خلاصه نتایج تیمز ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت: نتایج نشان داد که علیرغم اینکه میانگین ما در این نمرات پایین است اما در ریاضی و علوم پایه چهارم و هشتم رشد داشتیم. اما باید توجه کنیم که ۳۰ درصد دانش آموزان ما به عملکرد مطلوب در این دو درس نمی‌رسند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اظهار کرد: هنوز شاهد تاثیر بسیار زیاد وضعیت اقتصادی اجتماعی خانواده‌ها در بحث یادگیری بچه‌ها هستیم و برخی متغیرها تاثیر بسیار بالایی دارد. دوره پیش دبستانی تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت تحصیلی بچه ها دارد. یکی دیگر از چالش‌های ما این است کم‌ترین زمان به آموزش ریاضی اختصاص داده می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از نکات قابل توجه در پژوهش‌های ما این است که بین احساس تعلق بچه‌های ما به مدرسه و پیشرفت تحصیلی رابطه‌ای وجود ندارد این به این معناست که انگار بچه‌های ما به مدارس تعلق خاطری ندارند. باید روی این مساله به صورت جدی فکر کنیم.

کریمی اظهار کرد: در خصوص رشته تحصیلی معلمان هم بحث‌های زیادی شده است. معلمانی که در پایه چهارم تدریس می‌کنند اگر تخصص در درس ریاضی و آموزش ریاضی داشته باشند موفقیتشان نسبت به کسانی که صرفاً تخصص در رشته آموزش ابتدایی دارند بیشتر است. این نشان می‌دهد باید از به کار گیری معلمانی که رشته غیرمرتبط هستند، پرهیز کنیم.

منبع: مهر

327358