بازنشستگانی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند

رئیس کانون عالی مستمری‌ بگیران و بازنشستگان کشور بیان کرد 60 درصد از مستمری بگیران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نکاتی را پیرامون لایحه دائمی‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی توضیح داد.
تصویر بازنشستگانی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر بیات، در این نامه، به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، نوشته است: همانگونه که استحضار دارید اجرای دو مرحله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی با هدف کاهش فاصله اقتصادی و شکاف معیشتی ناشی از انباشت مسائل و مشکلات مزمن و مخربی صورت پذیرفت که با اذعان کارشناسان و مسئولان مهم مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز، سال‌های متمادی جسم و روح این عزیزان را آزار می‌داد. این در حالی است که آثار تحریم‌های ظالمانه و تورم لجام گسیخته نای بازنشستگان و مستمری‌بگیران را در وانفسای گذران زندگی بریده و رمقی برای آنها باقی نگذاشته است. بسیاری از این قشر دردمند، حامی اقتصادی افراد تحت پوشش خود نیز هستند و فرزندان بیکار و وابستگان بیمار را سرپرستی می‌کنند و با عزت نفس با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند.

اینکه بیش از ۶۰ درصد از مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، حداقل‌بگیرانی هستند که پایین‌تر از خط فقر به سر می‌برند، واقعیتی دردناک است و در قالب بیان کلمات نمی‌گنجد و دل هر آزاده‌ای را به درد می‌آورد. در شرایط سخت کرونایی سفره آنها هر روز کوچک‌تر می‌شود و شرمندگی همنشین همیشگی آنهاست. سزاوار نیست پس از ۳۰ سال کار و تلاش در سنگرهای تولید، سازندگی و آبادانی کشور و تحمل مرارت‌های گوناگون و سازگاری با حداقل‌ها و همراهی جانانه با انقلاب و نظام در صحنه‌ها و میدان‌های سخت و دشوار، در زمان بازنشستگی نیز آماج تنگ‌نظری‌ها و مطامع شخصی و گروهی افرادی شوند که درک و دریافت صحیح و جامعی از آنچه که پیرامونشان می‌گذرد، ندارند.

در این میان نکته دردناک و تأسف بار استفاده ابزاری از این قشر مظلوم در هیاهوی تبلیغات انتخاباتی برخی برای ورود به مجلس شورای اسلامی است. این دوگانگی در برخورد و مواجهه با موضوع متناسب‌سازی به عنوان مهم‌ترین مطالبه و انتظار برحق بازنشستگان و مستمری‌بگیران علاوه بر آنکه لطمات شدیدی به اعتبار و جایگاه اجتماعی نمایندگان وارد می‌نماید، بلکه آسیب‌های وسیع و غیرقابل جبرانی به سرمایه و پشتوانه اجتماعی نظام در پی خواهد داشت. ایجاد سرخوردگی، یأس، ناامیدی و دلخوری از کارگزاران و مسئولان نظام در تضاد کامل با رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری است که در همه حال سفارش اکید به رعایت حال و اهتمام به رفع مسائل و مشکلات افراد محروم و کمتر برخوردار داشته‌اند و چه موضوعی با اهمیت‌تر از رفع دل‌نگرانی و دغدغه بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی که با افراد خانواده خود بالغ بر ۱۱ میلیون نفر را شامل می‌شوند؟!

اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اگرچه با تأخیری ۱۲ ساله به انجام رسید، اما واقعیت آن است که همپوشانی قابل قبولی را متناسب با تورم و افزایش هزینه‌های زندگی به خصوص برای مستمری‌بگیران که در زمره افراد آسیب‌پذیر جامعه هستند، نداشته است. غول تورم و گرانی بی‌توجه و بی‌اعتنا به چنین مسکن‌ها و اقدامات مقطعی با قدرت به پیش می‌رود و جسم و روح رنجور مستمری‌بگیران را بیش از پیش آزرده می‌سازد. بازنشستگان و مستمری‌بگیران سزاوار چنین وضع و شرایطی نیستند. متأسفانه در ایام اخیر و در مسیر دوام و قوام یافتن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران که در قالب لایحه دائمی‌سازی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، عده‌ای آن هم در کسوت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شبه‌پراکنی و کارشکنی می‌کنند و بذر ناامیدی و یأس می‌پاشند.

در اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون در بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود آزادند، تردیدی نیست اما دستاویز قرار دادن موضوع تورم‌زا بودن لایحه دائمی‌سازی متناسب‌سازی که این به اصطلاح نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی داعیه آن را دارند در نوع خود قابل تأمل و توجه است و چه بسا نکته‌ای عبرت‌آموز برای یکایک بازنشستگان و مستمری‌بگیران.

نگاهی گذرا به نحوه شکل‌گیری این دیدگاه از سوی نمایندگانی که با فشار به دولت خواستار تسریع در ارائه لایحه مذکور به مجلس بودند تا در مسابقه کسب مقبولیت به هر روشی عقب نمانند و بعد از آن با چرخشی عجیب و در خط رسانه‌ای هماهنگ به مخالفت با تصویب آن به بهانه تورم‌زا بودن پرداختند، به روشنی این وقت بودن و عدم کارشناسی بودن نظرات و دیدگاه‌های آقایان در مهمترین نهاد تصمیم‌ساز و نظارتی کشور را اثبات می‌نماید.

اثرات تورمی طرح‌ها و لوایح را در جاهای دیگر جستجو کرد. در تصمیمات و اقدامات خلق‌الساعه‌ای که فشار اقتصادی و تبعات منفی انتظارات تورمی را به آحاد جامعه به ویژه اقشار ضعیف تحمیل کرد که شرح مصادیق آن در این مجال نمی‌گنجد. تنها در سازمان تأمین اجتماعی میلیون‌ها نفر مخاطب لایحه دائمی‌سازی متناسب‌سازی هستند تا بتوانند شاهد احقاق‌بخشی از حقوق از دست رفته خود در سال‌های گذشته باشند. بنابراین تصویب دائمی‌سازی متناسب‌سازی درواقع حفظ وضع موجود و جلوگیری از واقعه سقوط بخش عظیمی از جامعه در ورطه فقر مطلق خواهد بود. نمایندگانی که بر پایه اطلاعات نادرست و بی‌توجه به فریادهای حق‌طلبانه جامعه شریف بازنشستگان و مستمری‌بگیران دنباله‌روی مخالفت با این لایحه هستند، باید روزی پاسخگوی خط‌مشی و رویکرد خود در محضر خدای متعال و ملت شریف ایران به ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران باشند.

در بخش پایانی این نامه آمده است: حقیقتی تلخ که مانند استخوانی در گلوی بازنشستگان و مستمری‌بگیران را آزار می‌دهد آن است که دولت‌ها علاوه بر دست‌اندازی به سفره بازنشستگان و مستمری‌بگیران به عنوان صاحبان حقیقی سازمان تأمین اجتماعی در طول سال‌های مدیدی که گذشت از پرداخت دیون و بدهی‌های خود به این سازمان طفره رفته‌اند و نقش پررنگی در شتاب‌دهی در بروز بحران‌ها و مشکلات ایفا نموده‌اند. در این میان مجلس شورای اسلامی نیز این‌گونه که باید در اجرای نقش نظارتی خود توفیق نداشته است. به عبارتی بدهکاران دیروز در نقش طلبکاران امروز ظاهر شده‌اند بنابراین به نمایندگی جامعه شریف و آگاه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از آن برادر بزرگوار تقاضامندم به دور از هیاهوها و غوغا سالاری افراد و جریاناتی که بنا بر مصالح سیاسی و گروهی خودگاهی در کسوت مدافعان و سینه‌چاکان حامی بازنشستگان و مستمری‌بگیران خودنمایی می‌کنند و گاهی نیز دلواپس و دغدغه‌مند تورم‌زا بودن دائمی‌سازی متناسب‌سازی می‌شوند. این غائله را با تدبیر و روحیه جهادی خود که بحمدالله از سوابق درخشانی نیز در این زمینه برخوردارید به سرانجام نیکو برسانید و دیدگان و دل‌های پدران و مادران پیر مستمری‌بگیر را امیدوار به اصلاح امور و دلگرم به آینده نگه دارید که از مجلس انقلابی انتظاری جز شنیدن صدا و ندای کسانی که ملجاء و پناهگاهی ندارند، نیست رجاء واثق داریم که جنابعالی با استعانت از خداوند قادر به انجام این امر مهم می‌باشید. دوام توفیقات جنابعالی از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

منبع: مهر

327050