خوزستان و درد آب

این روزها نوشتن برای خوزستان سخت است اما ساکت بودن هم سختتر است نمی‌خواهم به روال معمول ضجه و مویه بلند کنم.
تصویر خوزستان و درد آب

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر عنابستانی نوشت:

بخش عمده درد خوزستان درد کل کشور است. درد نبود مدیریت و عدم اراده حل مسایل مملکت از طرف دولتمردان که در این سالها به نحو بارزی برجسته شده بود و البته در خوزستان عمیق تر است بخشی از درد خوزستان اما درد آب است.

که آنهم سرمنشا مدیریت دارد و نه البته مدیریت این دولت و آن دولت بلکه سو مدیریت مزمنی که چندین دهه است بر مسیله آب در کشور سایه افکنده است. از وقتی که تصور شد آب هست اما در جای درستی نیست و باید منابع آب را مدیریت کنیم و آنها را به جای درستش هدایت کنیم.

از وقتی که تصور شد این آب که به دریا میریزد و به هدر میرود را باید کنترل کنیم ذخیره کنیم و از آن توسعه و پیشرفت دربیاوریم !! از وقتی که به جای مدیریت مصرف آب به فکر مدیریت منابع آبی افتادیم و طرحهای مختلف انتقال آب کلید زده شد.

تونل‌های اول و دوم انتقال آب سرشاخه های کارون به حوزه زاینده رود قبل از انقلاب و با همین تفکر کلید زده شد و بر خلاف تصور عموم عمدتا اهدافی غیر از شرب را دنبال میکرد و ایضا تونل سوم که به تونل ۲۳ کیلومتر ساخته شد و منابع آبی عظیمی را از آنطرف به این طرف گسیل کرد تا در حوزه زاینده رود حیات مجددی بسازیم اما چه شد که نشد ! ؟

زیرا مدیریت آب مبتنی بر منبع بود و تا طرح انتقال آب شروع میشد مصارف عظیمی برایش در نظر گرفته میشد و هنوز طرح به سرانجام نرسیده مصارف وارد چرخه میگردید و نتیجه اینکه تراز منبع نسبت به مصرف منفی میشد و با وجود اجرای طرحهای انتقال آب باز هم زاینده رود زیبا از زایش ایستاد و خشکید و ما چه کردیم ؟

باز هم به جای اینکه شیوه مدیریت و نگاهمان را عوض کنیم اصرار به همان روش غلط کردیم و طرحهای عظیم انتقال آب دیگری مثل بهشت آباد و سولگان را طراحی کردیم !
در دوره مدیریتم و در استانداری چهارمحال و بختیاری، به عنوان استانی که سرشاخه کارون است قویا با اجرای طرحهای انتقال آب مخالفت کردم. هم به خاطر مردم چهارمحال و بختیاری و هم به خاطر خوزستان و حتی هم به خاطر اصفهان و زاینده رود زیبا!!

پروژه انتقال آب موسوم به بهشت آباد در دوره چهارساله استانداری بنده کاملا متوقف شد تا حدی که در معرض عزل قرار گرفتم و مجوز انتقال آب از سولگان به کرمان باطل گردید!
و البته سوگمندانه امروز هم آن پروژه در حال اجراست و هم مجوز سولگان احیا شده است! وهم استانداری که اجازه اجرای این پروژه های انتقال آب کارون را داده الان استاندار خوزستان است!

نکته آخر اینکه حل مشکلات آب و محیط زیست و گرد و خاک خوزستان با برگشت به نگاه عالمانه در مدیریت منابع و مصارف آبی بالادست ممکن است.
این روزها درد خوزستان را وجه المصالحه کرده اند تا انتقال قدرت به سختی صورت گیرد و دولت آینده کار آسانی برای مدیریت این شرایط نداشته باشد اما مردم بدانند که درد خوزستان درمان دارد.

اخبار استان خوزستان را در بخش خوزستان سایر پرسون بخوانید.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

325903