به گزارش سایت خبری پرسون از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، محمدباقر محمدی در این باره گفت: جمعیت هلال احمر در حوادث جاده ای و ترافیکی یک وظیفه اصلی دارند و آن رهاسازی مصدومین با انجام عملیات فنی است. در صورت عدم حضور در محل حادثه یا درخواست اورژانس، تثبیت وضعیت و انتقال مصدومان نیز در دستور کار قرار می گیرد و شرایطی فراهم می شود تا مصدوم در بهترین حالت ممکن در اختیار اورژانس قرار گیرد.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات خاطرنشان کرد: امروز پایگاههای جاده ای هلال احمر مجهز به خودروهای مدرنی شده که می توان با استفاده از این ابزار به سرعت به محل حادثه رسید. در صورتی که محل وقوع حادثه مناطق صعب العبور باشد و امکان حضور اورژانس در آن مناطق نباشد، هلال احمر مستقیما مصدومین را به مراکز درمانی منتقل می کند.
محمدی ادامه داد: در حال حاضر هلال احمر به این علت که با کمبود امکانات مواجه است نمی تواند پوشش سراسری داشته باشد. حداقل نیاز هلال احمر در راستای این که تمامی جاده های کشور را پوشش دهد، وجود هزار پایگاه جاده ای است که نیاز به تجهیز دارند. وجود آمبولانس، ست نجات و امکانات اولیه درمانی حداقل نیازهای هر پایگاه امداد جاده ای به حساب میآید.
وی تصریح کرد: امداد جاده ای یک وظیفه حاکمیتی است و انتظار می رود تا دولت با در اختیار گذاشتن اعتبارات مورد نیاز، در راستای ارتقا سطح کیفی هلال احمر کمک رسانی لازم را انجام دهد.
محمدی در خصوص سامانه تلفنی ۱۱۲ و قابلیت های آن اظهار کرد: سامانه تلفنی ۱۱۲ در سراسر کشور قابل دسترسی بوده و به این علت راه اندازی شده تا غالب حوادثی که در خارج از شهرها به وقوع می پیوندد از این طریق اطلاع رسانی شود. بلایای طبیعی نظیر سیل، رانش زمین،زلزله و حوادث کوهستان و جاده ای از جمله مواردی هستند که شهروندان در صورت وقوع میتوانند از طریق این شماره درخواست کمک کنند.
این مقام مسوول در جمعیت هلال احمر افزود: در صورتی که تلفن همراه فاقد سیم کارت باشد باز هم میتوان با ۱۱۲ تماس گرفت و از جمله شماره های اضطراری مشترک در جهان است. شهروندان پس از تماس با این سامانه به اولین مرکز EOC وصل خواهند شد و از طریق این مراکز اطلاعات دریافتی در اختیار نزدیک ترین پایگاه امداد قرار می گیرد و تیم های امدادی به محل حادثه اعزام می شوند.