احزاب در کشور ما هم در بعد نظارتی و هم تصمیم سازی نقشی ندارند

فعال سیاسی درباره نقش احزاب در کشور توضیحاتی ارائه داد.
تصویر احزاب در کشور ما هم در بعد نظارتی و هم تصمیم سازی نقشی ندارند

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدصادق جوادی حصار عضو حزب اعتماد ملی، درباره آسیب شناسی احزاب گفت: معتقدم که احزاب در کشورما هم در بعد نظارتی و هم تصمیم سازی نقش تعیین کننده‌ای ندارند.

او ادامه داد: در بعد نظارتی یک نشریه یا یک رسانه قدرتی چندین برابر نسبت به یک حزب داشته و آن‌ها می‌توانند بر قوانین نظارت کرده و انتقاد و پیشنهاد ارائه دهند، اما در این زمینه همکاری لازم با احزاب نخواهد شد. معتقدم که این نقص قانونی و خلا قدرت احزاب و از سوی دیگر بی توجهی سیستماتیک نسبت به نقش احزاب در کشور باعث شده تا رفتار‌های حزبی را در کشور شاهد نباشیم و اقدامات حزبی خالی از جذابیت باشد.

جوادی حصار افزود: کارکرد و خروجی احزاب در کشور که می‌تواند منجر به رشد و توسعه همه جانبه کشور باشد کم تر به چشم می‌خورد که این‌ها از کاستی‌های احزاب است و راهکار برطرف شدن آن‌ها هم این است که قانون احزاب قدرتمندی را در کشور شاهد باشیم که به احزات نقش نظارتی و تعیین کنندگی دهد و مسئولیت آن فرد را همان حزب بپذیرد و اگر لازم شد حزب بتواند دخل و تصرف کرده و آن نیرو را از قدرت برکنار کند.

عضو حزب اعتماد ملی گفت: معتقدم که نظام ما باید یک نظام مبتنی بر رفتار‌های حزبی باشد و برای این کار هم باید تغییراتی در قانون کشور شاهد باشیم و شرایطی را در کشور فراهم کنیم که احزاب بتوانند دولت تعیین کنند و برای تشکیل دولت هم احزاب مکانیزم‌های لازمی را نیاز دارند که در حال حاضر وجود ندارد.

وی اظهار کرد: خیلی از کشور‌ها نظیر پاکستان تقریبا نظام حزبی است و نخست وزیر را احزاب انتخاب می‌کنند؛ در کشور عراق، لبنان، هند و سایر کشور‌های اروپایی هم به همین شکل کشور اداره می‌شود و آن حزب بعد از ۴ سال باید پاسخگوی مردم باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

325468