رئوفیان:

مردم رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند تا جز به تامین منافع ملی فکر نکند

دبیرکل حزب ایران زمین، گفت: ما در قانون چیزی به عنوان تعیین تکلیف از سوی نمایندگان برای رئیس جمهور نداریم؛ نه‌ نمایندگان و نه هیچ حزب و گروهی اعم از پایداری‌ها و غیرپایداری‌ها نباید ذهن رئیس‌جمهور را از انتخاب آزادانه یک کابینه صبور و مقاوم در برابر مشکلات، کارآمد و پاکدست، آشنا با درد و نیازهای مردم و قادر به کاهش آلام و دردهای جامعه منحرف سازند.
تصویر مردم رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند تا جز به تامین منافع ملی فکر نکند

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در رابطه با ایراد برخی نطق‌ها از تریبون مجلس از سوی نمایندگان و بیان هشدارها نسبت به تشکیل کابینه خطاب به رئیس‌جمهور منتخب و در پاسخ به این سوال که «ایجاد چنین فشارهایی روی رئیسی برای تشکیل کابینه چه انگیزه‌ای با خود دارد؟ و اینکه چنین اقدامی مصداق دخالت در کار دولت و تعیین تکلیف برای رئیس‌جمهور منتخب نیست؟»، گفت: مجلس یک نهاد قانونگذار است که نمایندگان منتخب مردم علاوه بر وظیفه قانونگذاری، مسئولیت نظارت بر حسن اجرای قوانین، بررسی کارنامه و برنامه وزرای پیشنهادی و رأی اعتماد به آن‌ها را دارند، صرفا وظیفه دارند در همین چارچوب عمل کنند. اینکه برای رئیس‌جمهور تعیین تکلیف کنند که کابینه باید چنین و چنان باشد و برای او خط و نشان بکشند، وظیفه نمایندگان نیست.

وی افزود: رئیس جمهور با مسئولیتی که متوجه اوست باید بهترین‌ها را برای اداره امور کشور با در نظر گرفتن همان شاخص‌هایی که خود ایشان اعلام کردند، انجام دهد و از میان همه کسانی که انتخاب می‌کنند یا خود افراد برای حضور در کابینه اعلام آمادگی می‌کنند و در معرض ارزیابی قرار می‌گیرند، هیات دولت خود را تشکیل داده و وزرای مد نظر خود را به مجلس معرفی کند. مجلس هم گزینه‌های پیشنهادی را بررسی می‌کند که در نتیجه یا رأی اعتماد می‌دهد یا خیر.

رئوفیان در ادامه اظهار داشت: این کار وظیفه رئیس جمهور است، ما در قانون چیزی به عنوان تعیین تکلیف از سوی نمایندگان برای رئیس جمهور نداریم؛ نه‌ نمایندگان و نه هیچ حزب و گروهی اعم از پایداری‌ها و غیرپایداری‌ها نباید ذهن رئیس‌جمهور را از انتخاب آزادانه یک کابینه صبور و مقاوم در برابر مشکلات، کارآمد و پاکدست، آشنا با درد و نیازهای مردم و قادر به کاهش آلام و دردهای جامعه منحرف سازند. البته از باب توصیه به کار درست و ارائه مشورت، مطلبی مطرح می‌شود و این خوب است؛ اما اینکه بخواهیم به نوعی صحبت کنیم که از آن خط و نشان کشیدن و تعیین تکلیف کردن برداشت شود، به نظرم کار غلط و ناپسندی است.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در پاسخ به این سوال که «با توجه به حضور و فعالیت نمایندگان در ستاد انتخاباتی آقای رئیسی این شائبه از زمان انتخابات وجود داشت که نمایندگان مجلس خود را سهامدار پیروزی حاصله می‌دانند و عزم مشارکت در چینش کابینه خواهند کرد آن هم در شرایطی که مقام معظم رهبری تاکید داشتند نمایندگان در کار قوه مجربه دخالت نکنند. آیا این رفتار نمایندگان دخالت در کار قوه مجریه نیست؟»، بیان کرد: دقیقا چنین اعمال و گفتاری، نوعی دخالت در کار رئیس جمهور منتخب است و به هیچ عنوان هم عقل سلیم این نوع رفتار و گفتار را تایید نمی‌کند. حتی چنین روندی به مصلحت مجلس انقلابی که همواره خودشان را با این پسوند معرفی می‌کنند نیست و مردم هم چنین انتظاری ندارند.

وی گفت: رئیس‌جمهور منتخب باید بتواند در یک فضای کاملا آرام، به دور از هر گونه فشار و رفتارهای تهدیدآمیز یا مطالباتی که این نوع مطالبه‌گری‌ها در چارچوب وظایف نمایندگان نیست، کار خود را انجام دهد.

این کنشگر سیاسی در ادامه ایجاد فشار بر رئیس.جمهور از سوی جریان‌های سیاسی را نیز اشتباه برشمرد و خاطرنشان کرد: غیر از نمایندگان مجلس، احزاب و جناح‌های سیاسی یا شخصیت‌های حقیقی که هرکدام به هر طریق در عرصه انتخابات مشارکت کردند و در رأی‌آوری نامزد پیروز تاثیرگذار بودند، حق هیچگونه سهم‌خواهی به این صورت که «ما چنین خواسته‌ای داریم» یا اینکه «آن کسی که ما معرفی می‌کنیم در کابینه باشد» را ندارند.

وی ادامه داد: مردم رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند تا جز به تامین منافع ملی فکر نکند؛ و من معتقدم در این دوره بیش از دوره‌های قبلی مردم چنین حقی را مطالبه می‌کنند و آقای رئیسی رئیس‌جمهوری است که بیش از هفت رئیس‌جمهور پیش از خود در معرض سوال و مطالبه گری مردم قرار خواهد گرفت. لذا شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی یا جریان‌های سیاسی به بهانه اینکه به پیروزی رئیس‌جمهور منتخب کمک کردند، حق ندارند امروز از وی انتظار داشته باشند که در کابینه سهیم باشند، این نوع سهم‌خواهی‌ها کار عقلا نیست و به دور از نگاه به تامین منافع ملی و مصالح کشور است، کابینه که شرکت سهامی نیست.

رئوفیان همچنین بیان کرد: البته اگر احزاب و جریان‌های احساس می‌کنند افرادی را می‌شناسند که این افراد قابلیت و توانایی دارند و اگر در منصبی حضور داشته باشند می‌توانند در جهت تحقق برنامه‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب موثر و مفید باشند، می‌توانند لیست ارائه داده و این افراد را معرفی کنند اما صرف پیشنهاد و معرفی بدون هرگونه ایجاد فشار و تنگ کردن عرصه برای رئیس‌جمهور تا یک زمان او احساس نکند که تحت فشار است که چنین کاری به نفع مصالح کشور نیست.

وی تصریح کرد: البته به عقیده من رئیس‌جمهور منتخب حتما به این رفتارها توجه نخواهد داشت و براساس شایسته سالاری و شاخص‌هایی که مدنظر خود دارد تصمیم خواهد گرفت، که اگر غیر از این باشد در سال‌های پیش رو شرایط به مراتب سخت‌تر و دشوارتری خواهیم داشت.

منبع: ایلنا

325647