بررسی استفاده از "گورخرماهی" در صنایع دارویی و بهداشتی

گروهی از متخصصان چینی روز شنبه در پکن گرد هم آمدند تا در مورد کاربردهای فناوری گورخرماهی در بررسی اثربخشی و ایمنی صنایع دارویی و محصولات بهداشتی بحث کنند.

تصویر بررسی استفاده از "گورخرماهی" در صنایع دارویی و بهداشتی

به گزارش سایت خبری پرسون، گورخرماهی، ماهی گرمسیری با طول حدود ۲.۵ سانتی متر تا ۴ سانتی متر است و به دلیل داشتن نوارهای آبی تیره بر روی بدنش شناخته شده است.

در طول فرایند "رویان‌زایی" گورخرماهی‌های دریایی بسیار شفاف هستند که این امر آنها را برای مشاهده و آزمایش مناسب می‌کند. آنها همچنین با سرعت بسیار زیاد رشد می‌کنند و علاوه بر این نیز تعدادی از ژنوم آنها نیز با انسان مشترک است. همه این ویژگی‌ها آنها را به یک موجود مناسب برای آزمایش تبدیل کرده است.

از گورخرماهی به عنوان حیوان آزمایشی برای ارزیابی اثر بخشی و ایمنی بسیاری از داروهای طب سنتی چین استفاده شده است و طبق گفته برخی از متخصصان طب سنتی چین، گورخرماهی یک مدل حیوانی خوب برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی و کیفیت و عملکرد و کیفیت محصولات است.

به گفته محققان در مقایسه با پستاندارانی مانند موش و میمون، زمان آزمایش بر روی گورخرماهی کوتاه‌تر است و هزینه کمتری نیز دارد و شرایط مشاهده عملکرد دارو در آن نیز بهتر است و محققان به راحتی می‌توانند اثرات داروها بر اندام های داخلی حیوانات را مشاهده کنند.

با این حال سایر سخنرانان سمینار تأکید کردند که مطالعات بیشتری در این باره لازم است.

325330