حوزه فناوری بکر و پر سود برای بانوان

در حالی که اولین برنامه نویس جهان یک زن به نام "آدا بایرون لاولیس" بود ولی بر اساس آمار های جهانی ۷۵ درصد برنامه نویسان جهان مردان هستند و بی شک برنامه نویسی یکی از مناسب‌ ترین مشاغل برای بانوان است.

تصویر حوزه فناوری بکر و پر سود برای بانوان

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن مدحج کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: بر اساس آمار سایت جهانی evansdata بیش از دو سوم برنامه نویسان جهان آقایان هستند که هر روز بر تعداد آنها اضافه می‌شود درحالی که خانم‌های برنامه نویس در سراسر جهان کمتر از ۲۵ درصد هستند که این امر مبین جای خالی زنان در این عرصه است.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه اولین برنامه نویس جهان یک زن به نام "آدا بایرون لاولیس" بود و هم اکنون زنان برجسته‌ای نظیر "پرس هوپر" و "ماریسا مایر" در این عرصه فعالیت می‌کنند ولی با این وجود صنعت برنامه نویسی سال‌ها است که مورد توجه آقایان قرار گرفته و خانم‌ها حضور کم رنگی در این عرصه دارند.

مدحج ادامه داد: نکته جالب توجه اینکه ۲۰ درصد برنامه نویسان در کشور آمریکا زنان و در ایران تنها ۱۰ درصد است و این یعنی بازار کار برنامه نویسی برای خانم‌ها بسیار بکر و سرعت پیشرفت در آن سریع‌تر از مشاغل دیگر است.

این محقق حوزه فناوری اطلاعات تاکید کرد: بی شک برنامه نویسی یکی از مناسب‌ترین مشاغلی است که خانم‌ها می‌توانند در آن راحت و خارج از دغدغه‌های کارهای اداری و خدماتی باشند؛ چراکه بر اساس اطلاعات جهانی، ۵۰ درصد برنامه نویسان به شکل "فریلنسری" و در خانه کار می‌کنند و در طول روز کمتر از یک ساعت از خانه خارج می‌شوند.

مدحج با بیان اینکه جمعیت قابل توجهی از برنامه نویسان با شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین وارد این حوزه می‌شوند، اظهار کرد: بر اساس آمار سایت بین‌المللی HackerRank حدود ۲۷ درصد برنامه نویسان به شکل خود آموز و بدون رفتن به دانشگاه و از طریق شرکت در دوره‌های غیر حضوری و بدون رفتن به دانشگاه وارد این صنعت شدند که این موضوع نشان می‌دهد برخلاف تصور بسیاری از افراد برنامه نویسی شغلی پیچیده و سخت نیست.

وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر صدها نوجوان بین ۶ تا ۱۲ سال به شکل حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف برنامه نویسی فعالیت می‌کنند و حتی به درآمدزایی قابل توجهی دست پیدا کرده اند، ادامه داد: محققان معتقدند حدود یک درصد برنامه نویسان زیر ۱۹ سال سن دارند و باتوجه به علاقه بچه‌ها به این حوزه هر روز بر تعداد برنامه نویسان نوجوان اضافه می‌شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات با تاکید بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ برنامه نویسی در کشور، یادآور شد: اگر این آموزش‌ها از طریق مکانیزم طبیعی ذهن و کاملا با ساده سازی انجام شود شکی نیست که حضور خانم‌ها و حتی نوجوانان در این حوزه بیشتر خواهد شد.

مدحج خاطر نشان کرد: برنامه نویسی یکی از مشاغل پر سود و با ظرفیت‌های شغلی فراوان است که خلاقیت و ایده پردازی در آن حرف اول را می‌زند و البته می‌توان به سادگی وارد آن شد، در این میان متولیان امر نیز باید به شکل ویژه به این صنعت توجه کنند تا بیش از پیش بتوانیم از پتانسیل‌های آن بهرمند شویم.

منبع: ایسنا

323618