تاکید وزیر علوم بر ضرورت تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی

وزیر علوم بر ضرورت تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی تاکید کرد.
تصویر تاکید وزیر علوم بر ضرورت تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی

به گزارش سایت خبری پرسون، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دوازدهمین آیین اختتامیه جشنواره بین المللی فارابی طی سخنانی اظهار داشت: به دلیل آنکه آینده کشور را تا حدود زیادی تحت تاثیر وضعیت فعلی موسسات آموزش عالی اعم از آموزشی و پژوهشی می‌دانم، نقش علوم انسانی را برای گذر خردمندانه از مرحله فعلی و رسیدن به آینده‌ای درخشان و قابل اتکا مهم و بنیادین می‌بینم.

وی گفت: با این حال، بررسی روند دوره‌های اخیر جشنواره، از جمله نتایج برخی گروه‌های علمی همین دوره جشنواره، وجود مسائلی در کشور را به روشنی نشان می‌دهد. نمی‌توان انکار کرد امروزه وجود اختلالات و مشکلات در حوزه‌هایی چون آموزش مجازی، زبان فارسی، مسئولیت اجتماعی، رعایت اخلاق پژوهش و اشتغال فارغ‌التحصیلان موجب نگرانی عمیق شده است و می‌تواند به زودی بحران‌های بیشتر و جدی‌تری را هم پدید آورد که بی‌تردید آینده فرهنگی و اجتماعی کشور را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد.

وی افزود: نخستین گام برای کاهش مشکلات و رفع نگرانی، بی‌تردید، حفظ استقلال نهادهای علمی، چه حوزوی و چه دانشگاهی و رعایت آن در هر 2 عرصه نظر و عمل است. در واقع، چنانکه بارها در طول تاریخ تجربه شده است؛ هرگونه اظهارنظر یا فعالیت توسط هر نهاد یا فردی که شائبه محدودیت علمی را در برداشته باشد و یا مداخله در حیات فکری محققان این مرز و بوم تلقی شود، دلگیری و خاموشی متفکران کشور را به دنبال دارد و به نوعی بازی با سرنوشت کشور محسوب می‌شود.

غلامی تصریح کرد: اینگونه مداخلات است که پدیده‌های ناپسندی مانند حاشیه‌نشینی نخبگان یا مهاجرت آنان را پدید می‌آورد و سخنان کلیشه‌ای و رفتارهای نمایشی نیز آن را درمان نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی برای گسترش تعاملات علمی داخلی و ارتباط علمی با خارج از کشور ضروری است و این مسأله با موضوع استقلال علمی نهاد دانشگاه پیوند نزدیکی دارد؛ دانشگاه است که باید بنابه وظایف و ماموریت‌های خود درباره چگونگی و میزان ارتباطاتش تصمیم بگیرد.

وزیر علوم افزود: چنین فضایی، نه تنها فعالیت علمی و پژوهشی جدی و کیفی در موسسات آموزشی و پژوهشی را ممکن می‌کند، بلکه به پیوند خوردن پژوهش‌های حوزه علوم انسانی و مسایل و دغدغه‌های واقعی در جامعه می‌انجامد و به تقویت گفت و گو و احساس اثربخشی در زمینه سیاست گذاری و برنامه‌ریزی ملی کمک می‌کند.

غلامی با بیان اینکه علوم انسانی در آموزش عالی کشور جایگاه والایی دارد و باید داشته باشد، ادامه داد: مهم ترین سرمایه معنوی، فرهنگی و اعتقادی ما در این حوزه جای می‌گیرد.

وی ادامه داد: در همین چارچوب بود که برگزاری رویداد مهمی با نام جشنواره بین‌المللی فارابی که نشانه‌ای از شادابی و بالندگی علوم انسانی و اجتماعی کشور بود، در طول دوره فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم، همواره جایگاه اساسی داشت.

غلامی تصریح کرد: باعث افتخار است طبق گزارش‌هایی که از روند برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره ارایه شد، همچون گذشته، تعداد زیادی از استادان و پژوهشگران برجسته کشور، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و انجمن‌های علمی معتبر در بخش‌های مختلف علمی و اجرایی همکاری نزدیک داشته‌اند و باعث ارتقای کیفیت فعالیت‌ها شده‌اند.

وی ادامه داد: در حالی که پیامدهای شیوع ویروس کرونا موجب کاهش روند عادی برخی فعالیت‌ها در کشور طی 2 سال گذشته شده است.

وزیر علوم تاکید کرد: رویدادهای معتبری مانند جشنواره بین‌المللی فارابی علاوه بر شناسایی و تقدیر از پژوهشگران برتر، در پی ارایه تصویری واقعی از تولیدات علمی کشور و زمینه‌سازی برای رشد کیفی آنها هستند و روشن است برآمدن ثمرات و نتایج چنین رویدادهایی نیازمند زمان، هزینه و از همه مهم تر حمایت است. حمایت واقعی از این رویدادها و برگزیدگانش موجب می‌شود زمینه برای تحقق آرزوهای بزرگ مردم تسهیل شود.

325016