سرانجام پس از گذشت چند ماه؛

قیمت رسمی نان اعلام شد

امروز اتحادیه نانوایان سنتی تهران با انتشار ابلاغیه‌ای نرخ مصوب انواع نان با گندم یارانه‌ای نوع یک و دو را اعلام کرد.
تصویر قیمت رسمی نان اعلام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، از امروز قیمت جدید مصوب نان در پایتخت اعلام شد، اما این قیمت‌ها هیچ تازگی برای مردم و نانوایان ندارد چرا که تا پیش از این‌ها نیز نان فراتر از قیمت مصوب فروخته می‌شد.

بر اساس این گزارش از حدود ۲ ماه گذشته که قیمت مصوب نرخ تضمینی گندم افزایش یافت، نانوایان خواهان افزایش قیمت معقول نان بودند؛ چراکه مدعی بودند پخت نان هیچ صرفه اقتصادی برای آن‌ها ندارد.

نانوایان اظهار داشتند که این تنها قیمت گندم نیست که از سال گذشته تاکنون افزایش پیدا کرده، بلکه بسیاری از هزینه‌های جاری مانند اجاره واحد صنفی، انواع قبوض و حقوق کارگران هم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

در همین راستا طبق مشاهده و گزارش شهروندان، بسیاری از واحد‌های نانوایی نه تنها در تهران بلکه در سراسر کشور اقدام به افزایش قیمت محصولات خود خارج از مصوبه دولت کردند؛ موضوعی که مورد انتقاد دستگاه‌های دولتی و مسئولان قرار گرفت.

قیمت خرید تضمینی گندم بر نرخ نان تاثیری ندارد

به عنوان مثال در اواسط اردیبهشت ماه امسال عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران اظهار کرد: با توجه به پرداخت یارانه از سوی دولت، قیمت خرید تضمینی گندم بر نرخ نان تاثیری ندارد، بنابراین افزایش قیمت نان تخلف است.

اظهارات این مقام مسئول حاکی از آن است که افزایش نرخ خرید تضمینی گندم هیچ تاثیری بر قیمت نان نمی‌گذارد و این اظهارات مورد انتقاد اتحادیه‌های نانوایی سراسر کشور قرار گرفت و چند روز بعد رئیس اتحادیه نانوایان یکی از استان‌ها به طور خود مختار اقدام به افزایش قیمت نان کرد!

نان پیش از این هم گران شده بود

در همین راستا اصغر پابرجا رئیس اتحادیه فروشندگان نان سنگک در خصوص افزایش قیمت نان اظهار کرد: از ابتدای خرداد ماه امسال برخی قیمت‌های غیر رسمی به واحد‌های نانوایان ابلاغ شده بود، اما ابلاغیه رسمی وجود نداشت که افزایش قیمت نان را توجیه کند.

او افزود: این ابلاغیه با وجود اینکه از سوی دولت منتشر شده بود، اما در آن زمان دستور اجرا شدن آن به واحد‌های نانوایی ابلاغ نشده بود، همین موضوع موجب بروز بلاتکلیفی در بین واحد‌ها شده بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان نان سنگک بیان کرد: به هر حال امروز این ابلاغیه به طور رسمی از سوی دولت به دست واحد‌های صنفی رسید که طبق آن، واحد‌های صنفی اجازه افزایش قیمت نان‌های خود را به میزان تعیین شده دارند.

پابرجا در خصوص قیمت انواع نان با آرد یارانه‌ای ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه از امروز بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرمی یک هزار و ۸۰۰ تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرمی ۹۰۰ تومان، تافتون گردان (ماشینی جدید) با وزن چانه ۲۲۰ گرمی ۷۰۰ تومان لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرمی ۵۰۰ تومان، تافتون خراسانی با وزن چانه ۳۰۰ گرمی ۱۰۰۰ تومان، سنگک ۲۰۰۰ تومان و لواش اتوماتیک هر کیلوگرم ۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

نان قیمت
بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم ۱.۸۰۰ تومان
تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم ۹۰۰ تومان
تافتون گردان (ماشینی جدید) با وزن چانه ۲۲۰ گرم ۷۰۰ تومان
لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرم ۵۰۰ تومان
تافتون خراسانی با وزن چانه ۳۰۰ گرم ۱.۰۰۰ تومان
لواش اتوماتیک هر کیلوگرم ۵ هزار تومان

او با اشاره به قیمت انواع نان با آرد آزاد اظهار کرد: هر قرص بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرمی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرمی ۱۲۰۰ تومان، تافتون گردان (ماشینی جدید) با وزن چانه ۲۲۰ گرمی ۱۰۰۰ تومان، لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرمی ۶۵۰ تومان سنگک با وزن چانه ۶۵۰ گرمی ۳۰۰۰ تومان تافتون خراسانی با وزن چانه ۲۰۰ گرمی یک هزار و ۵۰۰ تومان و لواش اتوماتیک هر کیلوگرم ۶ هزار تومان فروخته می‌شود.

نان قیمت
بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم ۲.۵۰۰ تومان
تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرم ۱.۲۰۰ تومان
تافتون گردان (ماشینی جدید) با وزن چانه ۲۲۰ گرم ۱.۰۰۰ تومان
لواش و تافتون گردان (ماشینی) با وزن چانه ۱۶۰ گرم ۶۵۰ تومان
سنگک با وزن چانه ۶۵۰ گرم ۳.۰۰۰ تومان
تافتون خراسانی با وزن چانه ۲۰۰ گرم ۱.۵۰۰ تومان
لواش اتوماتیک هر کیلوگرم ۶ هزار تومان

رئیس اتحادیه فروشندگان نان سنگک اظهار کرد: این قیمت‌ها با وجود اینکه از امروز به طور رسمی ابلاغ شدند، اما برخی واحد‌های نانوایی پیش از این هم اقدام به فروش با نرخ‌های جدید کرده بودند که البته به آن‌ها حق می‌دهیم.

پابرجا بیان کرد: همچنین پیش از ابلاغ غیر رسمی قیمت‌های جدید یعنی از فروردین و اردیبهشت امسال نیز برخی از واحد‌های صنفی اقدام به افزایش خود مختار قیمت نان کرده بودند. با وجود اینکه با تمام این واحد‌های صنفی برخورد کردیم، اما باز به این واحد‌های صنفی حق می‌دادیم چراکه هر ساعت فعالیت برای آن‌ها ضرر محسوب می‌شد.

همچنین قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران اظهار کرد: بر اساس مصوبه کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان استان تهران، نرخ مصوب انواع نان با گندم یارانه‌ای نوع یک و نوع دو برای شهر تهران تعیین شد.

قاسم نوده فراهانی گفت: قیمت جدید انواع نان امروز به صورت رسمی برای مدت یک سال در شهر تهران ابلاغ شد.

او بیان کرد: تمام واحد‌های صنفی نانوایان شهر تهران مکلف به اجرای این نرخ نامه هستند و این نرخ‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ است.

فراهانی گفت: بر اساس این مصوبه، نرخ نان سفارشی، رژیمی و خشک از شمول ترازو خارج است و حداکثر نرخ کنجد برای نان بربری ۱۰۰۰ تومان تعیین شده است.

بر اساس این گزارش، در اوایل خرداد ماه امسال که ابلاغیه جدید هنوز به طور رسمی اعلام نشده بود، اما برخی نانوایان دست به افزایش قیمت نان زده بودند، عباس قبادی دبیر کل ستاد تنظیم بازار تمام اخبار مبنی بر افزایش قیمت نان را تکذیب و اعلام کرد با واحد‌های متخلف برخورد می‌شود.

با تمام این تفاسیر در نهایت امروز قیمت‌های جدید برای هر قرص نان به طور رسمی اعلام شد. بر این اساس ممکن است تا مدتی از مشکلات نانوایان کاسته شود.

اما این مشکل شاید تنها در صورتی حل می‌شود که قیمت گذاری نان از مصوب به رقابتی تغییر کند؛ موضوعی که چندین مرتبه از سوی فعالان این بخش مطرح شده است. براین اساس نانوایان خواستار این هستند که قیمت‌ انواع نان بر اساس وضعیت عرضه و تقاضا اعلام شود.

325011