وزیر آموزش و پرورش:

خانواده‌ها نگران پرشدن ظرفیت برخی مدارس نباشند

وزیر آموزش و پرورش درباره پرشدن ظرفیت برخی مدارس برای ثبت نام دانش آموزان و اقدامات لازم برای کاهش مشکلات ثبت نام در مدارس گفت: هیچ خانواده‌ای نباید نگران باشد، برای همه دانش آموزان تمهید کرده‌ایم. در سامانه امکان انتخاب چند مدرسه وجود دارد.

تصویر خانواده‌ها نگران پرشدن ظرفیت برخی مدارس نباشند

به گزارش سایت خبری پرسون، محسن حاجی میرزایی در حاشیه همایش نظام تربیت اوان کودکی چشم انداز تجارب و استلزامات باحضور وزیر آموزش و پرورش افزود: ما بر طول فرایند نظارت داریم و جای خالی برای ثبت نام همه دانش آموزان وجود دارد و اگر خانواده‌ای این روزها مراجعه کند و ظرفیت مدرسه مدنظرش پر باشد، به مدرسه دیگری راهنمایی می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت مدارس دارید؟ اظهار کرد: ظرفیت مدارس تعیین شده و مشخص است که هر مدرسه می‌تواند چند دانش آموز را ثبت نام کند. چون فرایند ثبت نام، الکترونیکی است امکان دخل و تصرف در فرایند به حداقل ممکن رسیده و متناسب با ظرفیت مدرسه ثبت نام انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: افزایش ظرفیت مدرسه تنها در شرایطی امکان پذیر است که تعداد کلاس‌های درسش به حد کافی باشد. بر اساس مقررات جاری، تعداد دانش آموزان در هرکلاس مشخص است و اگر از حدی بیشتر باشد، آسیب رسان خواهد بود.

حاجی میرزایی درباره مشکلات دریافت فرم‌های هدایت تحصیلی از سامانه پادا و تأخیر در شروع این فرایند نیز گفت: امسال کل فرایند دانش آموزی، امور مالی و منابع انسانی را روی سامانه‌های یکپارچه قرار دادیم و چون این عملیات در گستره بزرگی انجام می‌شود ممکن است در ساعاتی با مشکلاتی روبه رو شود. مشکلات را با سرعت حل می‌کنیم. تأخیر در شروع هدایت تحصیلی نیز برای رفع مشکلات بوده و امید است مشکل دیگری نباشد.

وزیر آموزش و پرورش درباره اقبال دانش آموزان به سمت رشته تجربی و لزوم توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی نیز اظهار کرد: انتخاب رشته تحصیلی تحت تأثیر عوامل متعددی انجام می‌شود که بخشی از آن مربوط به آموزش و پرورش نیست و متأثر از فضای عمومی جامعه است که گرایش به برخی مشاغل به علت آینده‌ای که برای آن پیش بینی می‌کنند، بیشتر است.

وی ادامه داد: آینده نیازمند آن است که توزیع متناسب‌تری در رشته‌های تحصیلی صورت گیرد. مطالعه‌هایی در این زمینه در حال انجام است که این کار چگونه انجام شود. اکنون نیز حدود ۳۵ درصد دانش آموزان دوره متوسطه دوم در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند و هرسال این ظرفیت افزایش می‌یابد اما آنچه بیش از ظرفیت هنرستان‌ها اهمیت دارد، تصور و برداشتی است که در خانواده‌ها وجود دارد. باید عملیات هدایت تحصیلی را دقیقتر و بهتر انجام دهیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه امسال به علت کرونا محدودیت‌هایی برای آشنایی دانش آموزان با مشاغل مختلف وجود داشت اظهار کرد: اگر دانش آموزان و خانواده‌ها با ظرفیت و قابلیت هنرستان‌ها آشنا شوند گرایش آنها بیشتر می‌شود. هچنان ظرفیت خالی در هنرستان‌ها داریم و به افزایش ۵۰ درصدی سهم فنی و حرفه‌ای در توزیع رشته‌ها فکر می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره زمان اعلام شهریه مدارس غیردولتی و تایید از سوی سازمان حمایت نیز گفت: مشغول گفت وگو هستند، در دولت سخت گیری زیادی در زمینه افزایش شهریه وجود دارد و از آن سو مدارس غیردولتی هم بخشی از هزینه‌هایشان هم برای تأمین معلم و هم فضای آموزشی به شکل اجتناب ناپذیری افزایش یافته و نیازمند افزایش شهریه هستند. امید است شهریه مصوب همین روزها اعلام شود.

منبع: ایسنا

324930