مروری بر مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته؛

از لغو برخی تحریم‌‌های تجاری ایران تا دریافت محموله جدید واکسن کرونا و هشدار وقوع سیل

مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته را در این گزارش بخوانید.
تصویر از لغو برخی تحریم‌‌های تجاری ایران تا دریافت محموله جدید واکسن کرونا و هشدار وقوع سیل

به گزارش سایت خبری پرسون، در این گزارش قصد داریم، مهم‌ترین اخبار اقتصادی این هفته را مرور کنیم.

مالیات خرید طلا حذف شد

طبق قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات از طلای خام حذف شده و طلافروشان فقط می توانند از اجرت و کارمزد مالیات دریافت کنند.

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این رابطه می‌گوید: «مالیات بر ارزش افزوده ایرادات و اشکالاتی داشت که خوشبختانه قانونگذاران متوجه شدند و الان هم در حال اصلاح آن هستند. طلایی که هر گرمش حدود یک میلیون و ۶۰ هزار تومان است با اجرت، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود و لذا ارزش افزوده ۹ درصدی برای یک گرم طلا در این وضعیت تحریم‌ها و غیره خیلی سنگین است.»
فعالان بازار طلا از این قانون استقبال کردند و آن را عامل خروج بازار از رکود دانستند. البته این قانون 6 ماه دیگر یعنی در دی‌ماه اجرائی می‌شود.

برخی سود سهام عدالت دریافت نکردند

سود سهام عدالت در 14 تیرماه پرداخت شد، با این وجود برخی این سود را ناقص و برخی دیگر از مشمولان هیچ دریافتی نداشتند.

به دلیل این که چند شرکت بخشی از سود سهام خود را پرداخت نکردند و با محاسبه‌ این دو گروه از باقی‌مانده سود سهام عدالت به میزان ۵۰ درصد، ۴۰ درصد آن به حساب مشمولان واریز شده است.

همچنین کسانی که به دلیل اشکالات موجود در حساب بانکی آنها امکان واریز سود سهام عدالت برای آنها فراهم نشده بود باید با ارائه‌ اطلاعات صحیح نسبت به رفع مشکل اقدام کنند. افرادی که از اسفندماه سال گذشته تاکنون در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند، سود سهام آنها به صورت تجمیع شده به میزان ۹۰ درصد پرداخت خواهد شد.

همچنین در هفته جاری خبری منتشر شد مبنی بر این که سامانه‌ای برای انتقال سهام عدالت فوت شدگان به وارثان ایجاد می‌شود. گفته شده که این سامانه تا پایان سال عملیاتی می‌شود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان بعد از 14 سال

با همسان سازی حقوق بازنشستگان اواخر سال گذشته موافقت‌هایی صورت گرفت.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این رابطه گفته: «به لطف الهی بعد از ۱۳ تا ۱۴ سال انتظار با همت دولت، مجلس و تلاش های سازمان تامین اجتماعی و همکاران ما در آن سازمان امر همسان سازی حقوق بازنشستگان در دو مرحله به اجرا در آمد که بخشی از مشکلات جامعه بازنشستگان عزیز سازمان تامین اجتماعی که قریب به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر هستند را تا حدودی رفع کرد هرچند که تا نقطه مطلوب فاصله است و باید قدم هایی در این زمینه برداریم.»

با همسان سازی حقوق بازنشستگان، متوسط حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری با افزایش ۱۲۰ درصدی و بازنشستگان تامین اجتماعی با رشد ۱۳۸ درصدی مواجه شد.

ششمین محموله واکسن کرونا به کشور رسید

محمد حسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اعلام این خبر که ششمین محموله واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر امروز در فرودگاه امام خمینی تحویل وزارت بهداشت شد؛ گفت: در این مرحله یک میلیون و ۱۴۲ هزار و ۸۰۰ دُز واکسن کرونا به کشور وارد شد که با ورود این محموله تاکنون جمعیت هلال احمر بیش از هفت میلیون دُز واکسن وارد ایران کرده است

لغو بخشی از تحریم‌های تجاری ایران توسط آمریکا

وزارت خارجه آمریکا اواخر سه شنبه به کنگره اطلاع داده است که معافیت مربوط به تحریم مبادلات نفتی ایران را صادر کرده و در نتیجه ایران می‌تواند به بخشی از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی و ژاپن دسترسی پیدا کند.

البته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که معافیت‌های اعلام شده عملا اجازه انتقال پول‌های آزاد شده به ایران را نمی‌دهد و این پول‌های آزاد شده تنها برای بازپرداخت به شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای است که قبل از تشدید تحریم‌های دولت ترامپ، کالاها و خدمات تحریم نشده را به ایران صادر کرده‌اند.

هشدار باران شدید‌ و آب‌گرفتگی معابر در 7 استان

در شرایط گرمای طاقت فرسای تیر ماه، قطع برق و کمبود آب، خبرهایی از بارندگی های شدید و وقوع سیل به گوش می‌رسد.

معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در این رابطه گفته از ۲۳ تیر تا ‌۲۷ تیر، بارش شدید باران همراه با وزش باد شدید، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، آب گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و انسداد موقت جاده‌ها در 7 استان پیش‌بینی می‌شود.

افزایش میزان وام مسکن ملی

معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش وام طرح ملی مسکن به ۲۵۰ میلیون تومان خبر داد و گفته است که هزینه ساخت هر مترمربع واحد طرح ملی مسکن ۴ میلیون تومان است.

همچنین اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این رابطه گفته «زمانی که وام این طرح 100 میلیون تومان بود، حدود 10 درصد قیمت واحدها را پوشش می‌داد. با افزایش وام به 250 میلیون تومان، حدود 60 درصد هزینه ساخت واحدها با تسهیلات تامین می شود.»

وی اعلام کرده که بازپرداخت تسهیلات طرح ملی مسکن 20 ساله است.

مهم‌ترین مواضع رئیس جمهور

مواضع حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در صدر اخبار اقتصادی هفته بود. فرصت دستیابی به توافق از دولت دوازدهم گرفته شد، دولت موظف نیست خانه بسازد و دستور وی برای تسریع در ترخیص کالاهای گمرکات از مهم‌ترین صحبت‌های وی بود.

324156

مطالب مرتبط