یک مقام مسئول در گفتگو با پرسون؛

آمادگی کیش برای جام جهانی فوتبال 2022 / در صورت نیاز زیر ساخت ها مهیاست

بیست و دومین دوره بازی های جام جهانی فوتبال جهان سال آینده قرار است برای نخستین بار در خلیج فارس به میزبانی کشور کوچک و کم جمعیت قطر برگزار شود.
تصویر آمادگی کیش برای جام جهانی فوتبال 2022  / در صورت نیاز زیر ساخت ها مهیاست

به گزارش سایت خبری پرسون، بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال از ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ در کشور قطر برگزار خواهد شد. این اولین جام جهانی است که در جهان عرب و یک کشور با جمعیت اکثراً مسلمان برگزار می‌شود؛ همچنین این برای دومین بار است که کشوری از آسیا میزبانی این مسابقات را بر عهده دارد که بار اول در سال ۲۰۰۲ ژاپن و کره جنوبی مشترکاً میزبان بودند.

از چند سال پیش که قرعه به نام این کشور کوچک در مرز آبی جنوب ایران برای میزبانی مهم ترین رویداد ورزشی سال 2022 در آمد؛ زمزمه برگزاری بخشی از مسابقات در جزیره کیش ایران به دلیل مهیا بودن زیرساخت ها و مسافت کوتاه به قطر به گوش می رسید.البته باید منتظر ماند دید که کرونا تا آن زمان روی خوش به این تورنمنت جهانی نشان می دهد یا همانند بازی های المپیک که تا چند روز آینده در ژاپن برگزار خواهد شد بدون حضور گردشگر و تماشاچی به اجرا می رسد که هیچ گونه درآمدزایی را به ارمغان نخواهد آورد.

به دلیل اینکه جزیره کیش این آمادگی را دارد که در صورت تمایل قطری ها چند بازی از سایر رقابت های جام جهانی در این جزیره برگزار شود، گفتگویی با خسرو نشان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

ظرفیت 3 میلیون گردشگر در جزیر کیش وجود دارد

بازی جام جهانی در قطر مزیت فراوانی برای جزیره و ایران دارد، یکی از این مزیت ها این است که ما استفاده گردشگری حتی یک روز و دو روزه از قطر به جزیره کیش را فراهم کنیم و می توان با این کار جذابیت های گردشگری و فرهنگ ایرانی را به گردشگران که به قطر آمده اند معرفی کنیم.

وی در این باره به خبرنگار ما گفت: جزیره از همان زمان که قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022 قرار گرفت اعلام آمادگی خود را برای همکاری به قطری ها اعلام کرد.

نشان افزود: خوشبختانه امکانات ورزشی و اقامتی مناسبی در جزیره مهیاست و حتی فرودگاه جزیره کیش با توجه به اینکه استانداردهای بین المللی را دارد، این ظرفیت را برای گردشگران و بازیکنان تیم های فوتبال از سرتاسر دنیا دارد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: بازی جام جهانی در قطر مزیت فراوانی برای جزیره و ایران دارد، یکی از این مزیت ها این است که ما استفاده گردشگری حتی یک روز و دو روزه از قطر به جزیره کیش را فراهم کنیم و می توان با این کار جذابیت های گردشگری و فرهنگ ایرانی را به گردشگران که به قطر آمده اند معرفی کنیم.

وی یادآور شد: اینکه ما تصور کنیم قطری ها نمی توانند به توریست ها و گردشگران سرویس و خدمات دهی داشته باشند و در این جا ما وارد میدان شویم تصور اشتباهی است، گرچه جزیره کیش این ظرفیت را دارد تا برای اسکان اعضای تیم ملی فوتبال کشورهای شرکت کننده و هم برای گردشگران و تماشاچیان محیط برای اسکان و خدمات رسانی فراهم کند؛ اما به هر حال قطری ها نیز دست روی دست نگذاشته اند و اقدامات لازم را انجام داده اند.

نشان درپاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه در حال حاضر جزیره کیش چه میزان گردشگر را می تواند اقامت دهد؟ پاسخ داد: جزیره توانایی اسکان سه میلیون نفر گردشگر در سال را دارد و با برنامه ریزی ها و اجرای عملیات صورت گرفته به مرز 4 میلیون گردشگر نیز می رسد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: استانداردهای بین المللی گردشگری اعلام می کند که اگر یک منطقه بتواند برای 70 درصد گردشگران خدمات و رضایت مندی ایجاد کند به درجه مطلوب آن منطقه رسیده است، در حال حاضر جزیره کیش یک میلیون و 400 هزار نفر گردشگر سالیانه دارد، که در دو سال اخیر به دلیل شرایط کرونا گردشگر خارجی در جزیره نداشته ایم، اما در آخرین آمارها قبل از پاندمی ویروس کرونا صد هزار نفر گردشگر خارجی به جزیره سفر داشته اند.

جام جهانی در پاییز برگزار می شود

قطر پیش از این در هیچ دوره‌ای از دوره‌های جام جهانی فوتبال حضور نداشته‌است. تاکنون ۲۱ جام جهانی برگزار شده‌است و تنها ۸ کشور موفق به فتح این مسابقات شدند که کشور برزیل با ۵ قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رقابت هاست. همچنین برزیلی‌ها تنها تیم در دنیا هستند که در تمام ۲۰ دوره رقابت‌ها حضور داشتند.

علاوه بر این میزبانی قطر اولین میزبانی جام جهانی است که به دلیل گرما در فصلی غیر از تابستان برگزار می‌شود. به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشور میزبان و با توجه به اینکه ماه‌های معمول برگزاری مسابقات، مصادف با شروع تابستان در این کشور است و دمای این منطقه در این موقع از سال دست کم به ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، این نخستین دوره جام جهانی خواهد بود که بازی‌ها در فصل پاییز برگزار می‌شود. میزبانان این دوره از بازی‌ها تعهد داده‌اند که از تکنولوژی‌های مدرن جهت کاهش دمای ورزشگاه‌ها برای رفاه حال حاضران استفاده می‌کنند. بنا بر این اظهار نظر، این تکنولوژی می‌بایست دمای ۴۳ درجه‌ای هوا در ورزشگاه‌ها را تا ۱۹ درجه سانتیگراد کاهش دهد.

قطر پیش از این در هیچ دوره‌ای از دوره‌های جام جهانی فوتبال حضور نداشته‌است. تاکنون ۲۱ جام جهانی برگزار شده‌است و تنها ۸ کشور موفق به فتح این مسابقات شدند که کشور برزیل با ۵ قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رقابت هاست. همچنین برزیلی‌ها تنها تیم در دنیا هستند که در تمام ۲۰ دوره رقابت‌ها حضور داشتند. آلمان و ایتالیا با چهار قهرمانی، دومین تیم‌های پرافتخار دنیا هستند، آرژانتین، اروگوئه و فرانسه با ۲ قهرمانی و کشورهای انگلیس و اسپانیا کشورهای دیگری هستند که تجربه کسب عنوان قهرمانی را دارند.

گفتگواز: محمد خادمی

323343