به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، سید رزاق منافی افزود: باجه ویژه خدماترسانی به نابینایان مجهز به سامانه برجستهنگار و گویا است که با تجهیز دستگاههای برجستهنگار و نمایشگرهای بریل در باجه بانک مسکن (شعبه امام) نابینایان و افراد کم بینای استان بتوانند از خدمات بانکداری بدون نیاز به همراه استفاده کنند.
وی اضافه کرد: در این باجه امکان دسترسی آسان به تمامی خدمات شعبهای برای شهروندان نابینا با استفاده از دستگاههای گویا، برجسته نگار و نمایشگرهای بریل فراهم شده و کمک شایانی به ارتقای سطح امنیت در مبادلات بانکی این مشتریان کرده است.
به گفته این مسوول، مشتریان نابینا وکم بینا میتوانند بدون نیاز به حضور همراه ازتمامی خدمات بانکی همچون افتتاح حساب، واریز وجه، انتقال وجه و غیره به صورت مستقل استفاده کنند.
این مسول با اشاره به اینکه مناسب سازی مطالبه همه شهروندان است و ضرورت دارد، بانکها شرایط دسترسیپذیری افراد دارای معلولیت و سایر اقشار را برای استفاده از دستگاه های خودپرداز رعایت کنند، گفت: دستگاههای ATM باید در ارتفاع یک متری نصب شوند و در صورتی که این دستگاهها در ارتفاع بالاتری قرار داشته باشند، باید برای آن بالابر تعبیه شود.
منافی افزود: ارزیابی مناسب سازی و دسترس پذیری بانک ها در چهار آیتم "ورودی اصلی، آسانسور، سطوح شیبدار و فضای بهداشتی" است که مشکل اغلب بانک ها عدم امکان مناسب سازی ورودی بانک با توجه به ضوابط شهرداری ها است که مساعدت و راهکار توسط شهرداری با توجه به ایجاد سد معبر در تعبیه رمپ وردی را خواستار شدند.
وی در خصوص مشکلات ناشنوایان در امر مناسب سازی نیز خاطرنشان کرد: امدادخواهی ناشنوایان نیز یکی از معضلات عمده در مسیر مناسب سازی و یاری به افراد دارای معلولیت شنوایی است که طراحی و ساخت اپلیکیشن ها توسط اورژانس، آتش نشانی و غیره می تواند یاری بخش باشد.
گفتنی است، این سامانه پیش از این نیز در بانک های رفاه، تجارت، سپه و ملت و توسعه تعاون راه اندازی شده و به بهره برداری رسیده بود.
منبع: ایرنا