مقدمه‌ای بر توانمندی زنان

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که باور داریم رشد و مقبولیت جامعه با میزان مشارکت اجتماعی مردم به ویژه زنان سنجیده می‌شود. تجربه ثابت کرده است که حضور زنان در عرصه‌های مختلف باعث شکوفایی استعدادهای مختلف خودشان و حتی استعدادهای نهفته در مردان هم می‌شود.
تصویر مقدمه‌ای بر توانمندی زنان

به گزارش سایت خبری پرسون، مهناز مجاهد نوشت: توانمندی اصطلاحی است که برای توصیف هموار کردن راه خود یا دیگران برای تلاش در جهت دستیابی به اهداف شخصی به کار می‌رود. در حوزه توانمندی زنان ما اگر بستری را فراهم کنیم که زنان جامعه توانمند شوند و استعدادهای نهفته‌شان شکوفا شود، این امر نه تنها به نفع خود زنان است بلکه به نفع خانواده‌ها هم است.

یعنی با این کار ما در جهت رشد خانواده هم قدم برداشته‌ایم و در مسیر رشد این نهاد بسیار مهم جامعه قرار می‌گیریم. همه‌ی ما می‌دانیم همه انسان‌ها برابر هستند و هر فرد قابلیت‌ها و توانایی‌های خاص خودش را دارد. برای عده‌ای زمینه بروز استعدادها و توانایی‌ها فراوان می‌شود و عده‌ای دیگر به زمینه و بستر مورد نیاز برای شکوفایی استعداد خود دسترسی ندارند. زنان ما باید یاد بگیرند بدون مقایسه خود با دیگران تنها بر رشد فردی خودشان تمرکز کنند تا استعداد درونی خود را کشف کنند.

معمولا زنان جامعه ما باور نمی‌شوند و در نتیجه درصدد آن بر می‌آیند که خودشان را به همسر، فرزند و حتی جامعه ثابت کنند. به عنوان مثال اگر یک خانمی مدیر عامل یک شرکت باشد باید ثابت کند همسر و مادر خوبی هم است در حالی که درباره مردان این امر صدق نمی‌کند. یعنی مردی که کار می‌کند همه خستگی او را پذیرفته اند. اما خانمی که در بیرون از خانه کار می‌کند زمانی که به خانه برمیگردد باید به امور خانه داری و بچه داری هم بپردازد. پس ما نیازمند یک فرهنگسازی عمیق در سطح جامعه هستیم که این فرهنگسازی را می‌تواند افراد را در کسب یک باور جمعی درباره توانمندی زنان یاری کند تا جامعه هم بتواند از ظرفیت ویژه زنان استفاده کند.

اولین قدم برای توانمندی زنان این است که ما آن‌ها را به خود باوری برسانیم. زنان ما باید به این خودباوری برسند که هر انسانی استعدادهای ویژه خود را دارد و همه باهم برابر هستند. زنان باید به این باور برسند که زمانی می‌توانند توانمند شوند که به این خودباوری برسند تا استعدادهای درونی آن‌ها کشف شود و بتوانند اعتماد به نفس کافی را برای رشد دادن به ماهیت وجودی خود پیدا کنند. پس اولین قدم خودباوری است و تا زنان به خود باوری نرسند نمی‌توانند سایر قدم‌ها را در جهت توانمندسازی خود بردارند. اگر زنان بتوانند به این خودباوری برسند می‌توانیم در آینده جامعه توانمند و نسل قدرتمندی داشته باشیم.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آفتاب یزد

311444