سی‌ان‌ان:

نمایش فیلم دوربین‌های نظارتی به آژانس با حصول توافق در مذاکرات میسر خواهد بود

شبکه سی.ان.ان به نقل از ''یک مقام ایرانی'' که نام او را آشکارا نکرده، مدعی شد: تهران قصد دارد تا زمانی که توافقی برای احیای برجام حاصل به دست نیاید، فیلم دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی را در اختیار آژانس قرار ندهد.
تصویر نمایش فیلم دوربین‌های نظارتی به آژانس با حصول توافق در مذاکرات میسر خواهد بود

به گزارش سایت خبری پرسون، شبکه خبری سی.ان.ان به نقل از ''یک مقام ارشد ایرانی''، تاکید کرد که ایران قصد دارد تا زمانی که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای به نتیجه نرسد، اطلاعات موجود روی دوربین‌های نصب شده در برخی تأسیسات هسته‌ای ایران را در اختیار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار ندهد.

سی.ان.ان در این باره گزارش داد که چنین تصمیمی فشارها بر مذاکرات کنونی در وین با هدف بازگرداندن آمریکا و ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را افزایش خواهد داد.

سی ان ان به نقل از این مقام ایرانی افزود: اگر مذاکرات به موفقیت برسد، ایران به طور قطع نوارها را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان خواهد داد.

او خاطر نشان کرد: به اشتراک گذاشتن نوارهای ویدئویی به چگونگی پیشروی مذاکرات وین بستگی دارد. کلید این مسئله، توافق است. به شرط آنکه آن‌ها در خصوص چیزی به توافق دست پیدا کنند که دروازه های همکاری و فهم بهتر، ازجمله در زمینه شفاف سازی را باز کند.

دولت ایران اسفندماه سال گذشته براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد، ولی پس از آن تهران و آژانس اوایل اسفند پارسال به توافقی سه‌ماهه دست یافتند که بر پایه آن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای به مدت سه ماه فعالیت کند ولی دسترسی به اطلاعات آن تنها در صورتی ممکن شود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو شده باشد.

این توافق سه‌ماهه به مدت یک ماه دیگر تمدید شد که این مهلت روز پنج‌شنبه، ۳تیر به پایان رسید. گفته می‌شود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دو بار با ایران برای تمدید این مهلت تماس داشته ولی پاسخی از ایران دریافت نکرده است.

این ادعای سی ان ان در حالی است که پیشتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود: ما مصمم هستیم که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران در زمان‌های مشخص و بر اساس مصوبات اجرا شود و مقام معظم رهبری هم بارها بر این موضوع تاکید کردند.

وی بیان کرد: فرصت سه ماهه آژانس تا اول خرداد ماه بود و بر این اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد.

310632

مطالب مرتبط