معاون وزیر راه:

7 هزار کیلومتر بزرگراه در کشور در دست اجرا است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور گفت: در حال حاضر هفت هزار کیلومتر بزرگراه، یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه و سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال اجرا است.

تصویر 7 هزار کیلومتر بزرگراه در کشور در دست اجرا است

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، خیرالله خادمی امروز در آیین بهره‌برداری از جاده جدید سنندج - مریوان(تیژتیژ-گاران) با بیان اینکه در بحث توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اتفاقات خوبی در حال انجام است، اظهار داشت: در بخش مسیرهای ریلی تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود یک هزار کیلومتر راه آهن به بهره‌برداری می‌رسد و از این میزان بخشی تکمیل و بخشی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: در ۲ سال گذشته در بخش آزاد راهی نیز ۶۶۰ کیلومتر در اولویت قرار گرفت که ۲۲۱ کیلومتر آن مورد بهره برداری قرار گرفت و ۴۴۱ کیلومتر در حال تکمیل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در بخش بزرگراهی افتتاح ۲ هزار کیلومتر در اولویت قرار گرفت که در ۲ سال گذشته ۹۷۰ کیلومتر آن بهره برداری شد و امیدواریم تا پایان سال۱۴۰۰ هم ۲ هزار کیلومتر به بهره‌برداری برسانیم.

خادمی گفت: سال گذشته برای مسیر ریلی کردستان هشت هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که در نوع خود رقم قابل توجهی است.

وی به پروژه جاده جدید سنندج - مریوان اشاره و وضعیت پروژه‌های کردستان را مناسب عنوان کرد و افزود: این پروژه یکی از سه پروژه مهم کشور بود که می‌تواند برای کردستان توسعه را به همراه داشته باشد، ضمن اینکه برای اجرای این پروژه دفتر مقام معظم رهبری پیگیری‌های ویژه ای را انجام داده است.

طول پروژه جاده جدید سنندج - مریوان (واریانت تیژتیژ - گاران) ۵۲ کیلومتر است و در ۶ قطعه اجرا شده و شامل سه دستگاه تونل با سه هزار و ۶۳۰ متر که تونل باغان آن یک هزار و ۹۴۲ متر است.

برای اجرای این پروژه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و با بهره برداری از آن مسیر سنندج - مریوان ۳۰ کیلومتر کوتاه تر شده و ایمنی جاده بسیار بالاتر می رود و همچنین با توجه به وجود مرز باشماق، در توسعه تجارت و توسعه اقتصادی منطقه نیز تاثیر گذار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی به همراه تعدادی از معاونین روز سه‌شنبه به استان کردستان سفر کردند که بهره‌برداری از جاده سنندج به مریوان در محور تیژتیژ به گاران به طول ۵۲ کیلومتر، آغاز عملیات اجرایی قطعات یک و ۲ گردنه خروسه و افتتاح ۳۱ کیلومتر از کریدور شمال به جنوب و بازدید از گردنه ماموخ و تونل و پل قصاب خانه در محور سنندج به دیواندره از برنامه های سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به کردستان است.

منبع: ایرنا

309808