سهم کودکان از آنتن تابستانی تلویزیون

تابستان هر سال با تعطیلی مدارس، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان به دغدغه‌ جدی خانواده‌ها تبدیل می‌شود.
تصویر سهم کودکان از آنتن تابستانی تلویزیون

به گزارش سایت خبری پرسون، اگر چه برنامه‌های فرهنگی و هنری و ورزشی و آموزشی به لطف گسترش مراکز فرهنگی و در دسترس بودن آنها تا حدودی نگرانی‌ها را برطرف کرده اما همچنان تلویزیون و برنامه‌های کودک یکی از منابع سرگرمی‌ساز برای خانواده‌ها بخصوص در مناطق غیرشهری است. با شیوع کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن سفرهای تابستانی و کلاس‌های ورزشی و هنری رسالت تلویزیون در سرگرمی‌سازی برای اوقات فراغت تابستان سنگین‌تر شده و انتظار این است برنامه‌سازی برای این گروه سنی بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

تدارک شبکه کودک برای تابستان
در مسیر تخصصی شدن شبکه‌های تلویزیون از سال ۹۴ شبکه کودک به شکل تخصصی برای مخاطبان زیر ۱۲ سال تأسیس شد. این شبکه دارای دو کانال است؛ کانال پویا ویژه خردسالان زیر ۶ سال و کانال نهال ویژه کودکان ۶ تا ۱۲ سال. نهال از ساعت ۱۴ تا ۲۱:۳۰ برنامه‌های خود را برای کودکان زیر ۱۲ سال پخش می‌کند و پویا نیز از ساعت ۸ تا ۱۴ برنامه‌های ویژه خردسالان را برای زیر ۶ سال پخش می‌کند. علاوه بر برنامه‌های روتین، این شبکه برای کانال نهال، برنامه‌های «ململ» و «چی چی» را تدارک دیده است. مجموعه عروسکی «ململ» که برای اولین بار سال۸۷ از شبکه دو سیما روی آنتن رفت و بعد از آن به کانال نهال آمد تا به امروز در فصل‌های مختلف موضوعاتی چون محیط زیست، زندگی سالم و مهارت‌های زندگی را به مخاطبان کودک آموزش داده است. این برنامه تابستان امسال با قالبی متفاوت و در فضای جدید روی آنتن می‌رود. برنامه «چی چی» از تولیدات تازه این شبکه است. این برنامه با موضوع سواد خانواده‌ها در انتخاب کالای فرهنگی مناسب کودکان پخش می‌شود. طبق اطلاعات ارائه شده در سایت روابط عمومی سازمان صدا و سیما، سری جدید «پاشو پاشو کوچولو» از جمله برنامه‌های در حال تهیه برای پخش از کانال پویاست. «خانه آب نباتی» و «قلقلک» هم از دیگر برنامه‌های کانال پویا هستند که در تابستان روی آنتن شبکه کودک می‌رود. طبق روال همیشه برنامه‌ پایانی این شبکه وله شب بخیر بچه‌هاست. این بخش از برنامه به مدت ۳۰ دقیقه هرشب در ساعت ۲۱:۳۰ پخش می‌شود و در آن قصه‌هایی از مجموعه‌هایی نظیر هزار و یک داستان، شب‌های شیرین، تیپ و تاپ و غیره و لالایی‌های محلی ایرانی روایت می‌شود.

کودکان در قاب شبکه دو
علاوه بر شبکه تخصصی پویا، شبکه دو هم ساعاتی خاصی از کنداکتور پخش را به برنامه ویژه این گروه سنی اختصاص داده است. پخش برنامه «کلبه عمو پورنگ» طبق روال گذشته ساعت ۱۹ هر روز (شنبه تا پنجشنبه) ادامه خواهد داشت. داریوش فرضیایی، کمند امیرسلیمانی، رامین ناصرنصیر، فرهاد بشارتی، سپند امیرسلیمانی، آرش میراحمدی و... از جمله بازیگرانی هستند که در این برنامه حضور دارند. «دست کی بالا» به تهیه‌کنندگی محسن مناجاتی عنوان یک مجموعه ترکیبی رئال عروسکی و شاد با جنبه‌های آموزشی مختلف ویژه گروه سنی خردسالان است که روزهای زوج ساعت ۱۰:۰۰ روانه آنتن می‌شود. «خاله شادونه در کلبه کوهستان» به تهیه‌کنندگی امید نجیب‌زاده (پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۰:۴۰)، برنامه کودک «با ما بیا» به تهیه‌کنندگی سید مجتبی ظریفیان و کارگردانی آزیتا رضایی (پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۴:۳۰)، مسابقه «مثبت کافه بازی» و برنامه «کافه بازی»به تهیه‌کنندگی ماجد بازرگان از دیگر تولیدات گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیماست که در ایام تابستان روانه آنتن خواهد شد. «قصه‌های ملسو» با هدف آموزش سبک زندگی در حوزه بهداشت و سلامت به تهیه‌کنندگی حسین همازاده روزهای فرد ساعت ۱۰:۰۰ از این شبکه پخش می‌شود. در این برنامه عروسکی به نام «ملسو» که از کره‌ای دیگر به زمین آمده با داستان‌های مختلف و بخش‌های نمایشی و کارشناسی مسائل مختلف بهداشتی و تربیتی کودک را آموزش می‌دهد.‌

307993