دیپلماسی باید اقتصاد محور باشد

جهانی شدن یک مفهوم ژرف ،راهبردی و تاثیرگذار بر تمام امور بشر در جامعه کنونی می باشد و همین امر سبب شده است تا امروزه مفهومی به نام “کشورتنهای قدرتمند “وجود نداشته باشد.
تصویر دیپلماسی باید اقتصاد محور باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، پرهام‌پور رمضان پژوهشگر و کارشناس مسائل بین المللی در یادداشتی با عنوان دیپلماسی باید اقتصادی محور باشد اعلام کرد که کشورها در جهان کنونی براثر جبر جهانی شدن ناچار به ارتباط در ابعاد گوناگونی چون فرهنگ ،سیاست و اقتصاد می باشند .در دهکده جهانی امروزه ،کشورها هر یک به دنبال نوعی از توسعه می باشند .برخی به دنبال توسعه بر محور مسائل داخلی ،برخی به دنبال توسعه برمحور مسائل خارجی و درنهایت نگاه سوم رویکردی ترکیب محور دارد.

اما در اینحای یادداشت بهتر است درباره ی سیاست خارجی توسعه گرا مطالبی را به عرصه ی تحلیل بیاورم.

در اولین مورد باید بیان کرد که سیاست خارجی توسعه گرا نشات گرفته شده از جهانی شدن است از این رو سبب شده است که ژئو اکونومی،ژئوپلتیک و ژئو استراتژی در مولفه ی مورد ذکر یعنی اقتصاد اهمیت پیدا کند .

در دومین مورد نیز باید بیان کردکه سیاست خارجی توسعه گرا یک مفهوم پیچیده وآرمانگرایانه نیست و درسویی دیگرمحصول تلاش سال ها مقابله با دیپلماسی اقتصادی سنتی است.

در آخرین مورد از این موارد نیزباید بیان کرد که سیاست خارجی توسعه گرا محصول نهایی اقتصاد سیاسی درون باور است.

دیپلماسی اقتصادی به معنای امروزی یک مفهوم نوین ،کارآمد و تاثیر گذار بر روابط میان کشورهامی باشد ،امروزه به بیانی راسخ می توان گفت عصر دولت های سنتی به پایان رسیده و در میان مذاکرات اقتصادی دولت ها پارامتر اقتصاد و شاخص های اقتصاد ملی به بازیگری می پردازد.

دیپلماسی اقتصادی در عصر جهانی شدن به ما می آموزدکه اقتصاد و دیپلماسی و در بیانی دیگر اقتصاد دان ها و دیپلمات ها بازیگران مهمی برای کشورها می باشند.

از این رودر جمهوری اسلامی ایران نیز این مهم پس از تکامل ساختاری باید در عرصه ی اجرا پا به میدان بگذارد سیاست خارجی توسعه گرا در این رابطه در ابتدا باید در اذهان کارگزاران سیاست خارجی و در نهایت در عمل این نهادها دیده شود.

در پایان این یادداشت باید مطرح کرد که برای بر‌ون رفت از این شرایط کنونی جامعه ایران سیاست خارجی توسعه گرادر قبال همسایگان از اهمیت فزاینده ای برخوردار است .

307297

مطالب مرتبط