پرسون گزارش می‌دهد؛

دیپلماسی پارادوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

رهبر کره شمالی همزمان دستور گفت‌و‌گو و تقابل با آمریکا را به مقامات این کشور داده که یادآور دیپلماسی پارادوکسی در عرصه سیاست خارجی است. 
تصویر دیپلماسی پارادوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل حوزه مهمی از علوم انسانی با مفاهیم متعدد را شامل می‌شود. دیپلماسی پارادوکسی از جمله مفاهیم کاربردی در عرصه بین‌الملل است که به معنای تناقض و عدم توازن در واکنش‌های دیپلماتیک می‌باشد.

زمانی کاربرد این عبارت مشخص می‌شود که یک دولت در ظاهر سیاست های خود را اعلام و بر آن پافشاری کند و در باطن به دنبال موارد دیگری باشد. یا یک حکومت همزمان دو دستور کار متفاوت داشته باشد. ضمن این که دیپلماسی پارادوکسی یادآور مفهوم سیاست‌های اعمالی و سیاست‌های اعلامی در روابط بین‌الملل نیز می‌باشد.

در برخی مواقع دولت‌ها به دنبال تغییر در اهداف اصلی و بنیادین خود می‌باشند؛ اما این موضوع را مستقیم بیان نمی‌کنند و سعی در ایجاد تحولاتی در پشت صحنه برای کسب نتیجه مورد نظر خود و سپس اعلام این موضوع دارند.

دیپلماسی پارادوکسی در ایران

گاهی جمهوری اسلامی ایران در حال مذاکره با کشورهای غربی اعم از آمریکا و یا سایر کشورهای اروپایی برای حصول یک نتیجه است که همزمان یک موشکی از طرف ایران که عنوان نابودی اسرائیل بر آن درج شده آزمایش می‌شود. این موضوع همراه با تناقض است و باعث انتقادهایی به ایران است که آیا در تصمیم خود در حوزه سیاست خارجی تردید دارد و یا از این تداخل دنبال چه چیزی است.

دیپلماسی پارادوکسی در کره شمالی

تضاد برنامه‌ها و سیاست های کره شمالی با یالات متحده آمریکا آشکار است. اما در شرایطی که بیش از پیش این کشور به سمت قهقرا حرکت می‌کند، گویی یک تصمیم جدیدی در سیاست خارجی این کشور در حال وقوع است. به ویژه این که رئیس جمهور در آمریکا تغییر کرده و دوره قبلی مذاکرات 2 کشور با حضور ترامپ برگزار شده است.

طبق اخبار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به مقامات این کشور دستور داده که برای گفت‌و‌گو و تقابل با آمریکا آماده باشند. جالب این که "اون" خواستار همزمان این دو موضوع شده که بحث دیپلماسی پارادوکسی را یادآور می‌کند. هر چند وی دلیل مشکلات این کشور را توفان‌های مکرر و شیوع کرونا دانسته است. اما شواهد حاکی از فشار به کره شمالی و تحولات در حوزه دیپلماسی است. در این کشور بحث کمبود غذا در جریان است.

به نظر می‌رسد این نوع از دیپلماسی در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم بیشتر وجود دارد. زیرا کشورهای پیشرفته به یک وضعیت اقتصادی و سیاسی باثباتی رسیده‌اند که نیاز به پنهان کاری ندارند.

307785