پرسون از ضرورت بالا بردن میزان تولید گزارش می دهد؛

افزایش تولید راهکار نجات بازار خودرو/ مصرف کنندگان همچنان ناراضی

گرچه بسیار بر این باور هستند که نیاز بازار داخلی خودرو در ایران یک میلیون دستگاه در سال است، اما نیاز واقعی خودرو در بازار داخلی حدود دو میلیون دستگاه است در حالی که تمامی کارخانه های مونتاژ کار داخلی زیر یک میلیون دستگاه تولید دارند و این کمبود در بازار موجی از گرانی به بار می آورد.
تصویر افزایش تولید راهکار نجات بازار خودرو/ مصرف کنندگان همچنان ناراضی

به گزارش سایت خبری پرسون، طبیعتا با افزایش تولید و وفور کالا در بازار تقاضای خرید پایین می آید و به دنبال آن قیمت آن نیز با کاهش مواجه می شود، اما گویا دست اندرکاران صنعت خودرو گوش شنوایی در این باره ندارند و تنها آمار ماهیانه نسبت به تولیدات سال گذشته شان را ارائه می دهند، تغییرات اندک مانند افزایش 25 تا 30 درصدی که این میزان جوابگوی بازار نخواهد بود و آنها معتقدند رشد تولید داشته اند؛ در حالی که تولیدات باید 100 درصد افزایش یابد.

گرچه عده ای معتقدند که خریداران خودرو مصرف کننده واقعی نیستند و این عده به دنبال سرمایه گذاری هستند و با این نیت دست به خرید خودرو می زنند تا حاشیه قیمت سود نصیبشان شود، این در حالی است که اگر کارخانه دار به دنبال فعالیت واقعی است برایش مهم نیست مشتریانش با چه نیتی دست به خرید می زنند آنها هدفشان باید تولید کالای باکیفیت و ارائه آن به بازار و تامین رضایت مشتریان باشد و اینکه خودرو را مردم با چه رویکردی می خرند مهم باشد.

حال که 45 روز آینده دولت جدید با انرژی بیشتر سکان مدیریت اجرایی کشور را در دست خواهد گرفت باید عزم خود را برای بالا بردن میزان تولید خودرو کشور براساس نیاز واقعی و پنهان بازار به کار گیرد، خبرنگار اقتصادی پرسون نگاهی به وضعیت تولید خودرو کشور انداخته که در ادامه می خوانید:

رشد ۲۰ درصدی تولید خودروی سواری درسال گذشته

در این مدت تولید نئوپان با افزایش ۱۰.۳ درصدی و فیبر با افزایش ۴.۴ درصدی روبرو بوده است. همچنین تولید دوده افزایش ۱۶.۸ درصدی و تولید الیاف اکریلیک افزایش ۱۹۶ درصدی داشته است؛ در زمینه تولید نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی نیز افزایش ۱۷.۲ درصدی را شاهد بوده ایم.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صمت در سال گذشته (۱۲ ماهه ۱۳۹۹)، تولید انواع خودرو سواری ۱۹.۱ درصد افزایش داشته و تولید محصولات دیگری در این حوزه از جمله وانت با افزایش ۶.۵ درصدی، تولید کمباین با افزایش حدود ۴۴.۵ درصدی و تولید تراکتور با افزایش حدود ۱۵.۹ درصدی روبه رو بوده است.

همچنین تولید کامیون، کامیونت و کشنده در سال گذشته (۱۲ ماهه ۱۳۹۹) نیز افزایش ۵۳.۶ درصدی داشته است؛ از سوی دیگردر ۱۲ ماهه ۱۳۹۹ تولید لاستیک خودرو افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

در این مدت تولید نئوپان با افزایش ۱۰.۳ درصدی و فیبر با افزایش ۴.۴ درصدی روبرو بوده است. همچنین تولید دوده افزایش ۱۶.۸ درصدی و تولید الیاف اکریلیک افزایش ۱۹۶ درصدی داشته است؛ در زمینه تولید نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی نیز افزایش ۱۷.۲ درصدی را شاهد بوده ایم.

از سوی دیگر در ۱۲ ماهه ۱۳۹۹ تولید کارتن ۴.۶ درصد افزایش داشت؛ همچنین تولید روغن صنعتی و موتور تصفیه اول با افزایش ۶.۴ درصدی روبه رو بوده است. تولید محصولات پتروشیمی نیز با افزایش ۸.۹ درصدی مواجه بود.

در زمینه تولید انواع کفش و پاپوش افزایش ۲.۳ درصدی داشته ایم و در حوزه لوازم خانگی نیز علیرغم اینکه شرکت‌های خارجی کشورمان را ترک کرده بودند، اما به همت جهادگران عرصه تولید، در تولید ماشین لباسشویی افزایش بیش از ۵۱ درصدی داشته ایم.

بازار نیازمند تولید بالا است

در نخستین روز آذرماه سال گذشته خبرها از کارخانه ایران خودرو به عنوان نخستین غول ساخت خودرو کشور به گوش رسید که رکورد تولید روزانه محصولات را با تولید دو هزار و ۶۲۵ دستگاه خودرو شکسته است؛ این افزایش تولید نشان از آن می داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، توانست رشد ۵۹ درصدی را در تعداد تولید رقم بزند؛ اما با یک حساب و کتاب ساده به این نتیجه می رسیم که با این رکورد زنی باز هم بازار از عطش نخواهد افتاد، به طور نمونه اگر دو هزار و 625 دستگاه در روز تولید این کارخانه باشد و با همین فرمان تولید در 365 روز سال را ادامه دهد، این کمپانی خودروساز کشور تنها در سال 958 هزار خودرو تولید خواهد داشت، در حالی که بازار در صورت افزایش دو میلیون خودرو به آرامش و کاهش قیمت خواهد رسید.

کمبود قطعات عامل کاهش تولید خودرو

همانطور که می دانید خودروسازان از سال های قبل تعهداتی داشتند که باید انجام دهند و اگر تعهدات را انجام ندهند باید سود بپردازند و اینگونه نیست که این کار را انجام دهند تا به خودرو افزایش قیمت بخورد. خودروسازان باید فروش را افزایش دهند.

رضا شیوا رییس شورای رقابت، در خصوص میزان عرضه و تولید خودرو توسط خودروسازان کشور در سال 99، گفت: آنچه که مسلم است خودروسازان به دلیل تعهدات و آن بحثی که دستور العمل شورا بود، یعنی افزایش عرضه خودرو، میزان تولید را افزایش دادند تا قیمت خودرو را افزایش دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخی ادعا دارند که خودروسازان از عرضه خودرو خودداری می کنند تا شامل افزایش قیمت شوند، گفت: قطعا خودروسازان نمی توانند آنچه را که تولید می کنند، عرضه نکنند چرا که در گذشته این اتفاق افتاده است آن هم به دلیل کمبود بعضی از قطعات بود و برخی از خودروها عرضه نشدند، اما اواخر سال گذشته اینگونه نبود و تا آنجا که در توان بود عرضه را انجام داده اند چرا که خودروسازان تعهد داده اند.

شیوا تشریح کرد: همانطور که می دانید خودروسازان از سال های قبل تعهداتی داشتند که باید انجام دهند و اگر تعهدات را انجام ندهند باید سود بپردازند و اینگونه نیست که این کار را انجام دهند تا به خودرو افزایش قیمت بخورد. خودروسازان باید فروش را افزایش دهند.

شیوا ادامه داد: هنوز گزارش جدیدی به دستمان نرسیده و به هر حال سال 99 از سال 98 بهتر بود و افزایش تولید نزدیک به 50 درصد را داشتیم اما به 50 درصد نرسید اما امسال 50 درصد افزایش تولید خواهند داشت.

تراکتور کمترین رشد تولید

در این میان گزارش عملکرد خودروسازان داخلی در نخستین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید بی‌سابقه را نشان می‌دهد؛ بدین گونه که کمباین‌ها با رشد ۸۰۰ درصدی در صدر جدول قرار گرفته و تولید سواری‌ها بیش از ۱۳۴ درصد افزایش داشته است.

در اولین ماه از سال ۱۴۰۰ قریب به ۵۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو سواری تولید شده که نسبت به تعداد دستگاه سواری تولید شده در فروردین ماه سال گذشته ( ۲۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه)، رشد ۱۳۴.۳ درصدی را تجربه کرده است.

میزان تولید وانت‌ نیز در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۶.۷ درصد افزایش یافته و از ۱۵۷۳ دستگاه به ۳۷۲۳ دستگاه رسیده است.

در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ قریب به ۸۲ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شد که با افزایش ۲۶۹.۵ درصدی در فروردین ماه امسال به ۳۰۳ دستگاه رسیده است.

طبق آمار، کمترین رشد تولید مختص تراکتورهاست. در فروردین ماه امسال ۸۶۱ دستگاه وانت‌ تولید شده که نسبت به ۶۱۵ دستگاه وانت تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، ۴۰ درصد رشد تولید را تجربه کرده است.

افزایش تولید سال گذشته تاثیری در کاهش قیمت نداشت

گرچه اعداد و ارقام ارائه شده توسط خودروسازان نشان از آن دارد که تولید افزایش چشم گیر داشته است؛ اما بازار و مصرف کنندگان چیز دیگری را لمس می کنند به طوری که این افزایش تولید کمکی به کاهش قیمت و تقاضا در بازار نکرده است.

حال امسال با توجه به شعار سال« تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» ، انتظار می رود با پشتیبانی از صنعت خودرو موانع از سر راه آنها برداشته شود تا شاهد افزایش تولید و نهایتا کاهش قیمت باشیم.

گزارش از: محمدخادمی

307174