پرسون گزارش می‌دهد؛

خداحافظی با سعید جلیلی تا انتخابات ریاست جمهوری 1404

سعید جلیلی در حالی به نفع رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 انصراف داد که احتمال معرفی وی به عنوان وزیر امور خارجه و همچنین حضور مجدد وی در انتخابات سال 1404 وجود دارد.
تصویر خداحافظی با سعید جلیلی تا انتخابات ریاست جمهوری 1404

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید جلیلی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 با شعار "جهاد بزرگ برای جهش ایران" بود. در مناظرات برخلاف سایر نامزدها ایده‌های متفاوتی در خصوص تحریم‌ها و FATF ارائه کرد. از همان ابتدا پیش بینی‌هایی در خصوص نامزد پوششی بودن و انصراف وی وجود داشت و در نهایت نیز به نفع کاندیدای پرطرفدار اصولگرایان یعنی رئیسی کنار کشید.

طبق نظرسنجی‌ها و حضور جلیلی در انتخابات دوره‌های قبل، وی به دلیل دیدگاه‌های خاص خود از پایگاه رأی میان مردم برخوردار بود. برای مثال سال 92 وی 4 میلیون رأی کسب کرد. همین موضوع باعث افزایش فشارها برای انصراف جلیلی به دلیل قرار گرفتن وی با رئیسی در جریان اصولگرایان بود.

جلیلی در بیانیه انصراف به نفع رئیسی گفته بود که "اکنون که بخش گسترده‌ای از آحاد جامعه به برادر گرامی حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای سید ابراهیم رئیسی اقبال نشان داده‌اند شایسته است تا همه باورمندان جبهه انقلاب مبتنی بر آنچه ضرورت گام دوم انقلاب اسلامی است برای آغازی استوار، از هم اکنون ایشان را با رأی خود در قبول این مسئولیت بزرگ یاری رسانند."

جلیلی با حضور در جریان رقابت‌ها از امکانات بیت المال و صدا و سیما نظیر مناظره‌ها و سایر برنامه‌های تلویزیونی منحصر به کاندیداها بهره گرفت. ضمن این که خودش نیز هزینه‌های مالی در این رابطه داشته است. کناره گیری وی بعد از انجام تبلیغات و جذب رأی برخی مردم باعث انتقاد و سوال برانگیز است؛ هر چند که این انتقادها بی حاصل است.

درخواست جلیلی برای پرداخت بدهی تبلیغاتی‌اش

جدیدترین اظهار نظر جلیلی جالب و قابل توجه است که از مردم خواسته است تا در جبران بدهی مالی‌اش بابت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری کمک کنند. بعد از انصراف جلیلی، تیم وی به بررسی میزان هزینه‌های این نامزد پرداخته و بدهی 150 میلیونی جلیلی مشخص می‌شود. محمد حسن روزی‌طلب، از ستاد مرکزی وی در اینستاگرام با انتشار پیامی و با اعلام شماره حسابی درخواست کمک از مردم در این رابطه می‌کند.

این اقدام با واکنش‌های بسیاری در افکار عمومی مواجه و بسیار برای مردم عجیب بود که در دورانی که کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا هزینه‌های میلیاردی بابت تبلیغات خود انجام می‌دهند؛ چگونه فرد مدعی ریاست جمهوری با وجود اشتغال در برخی نهادهای مهم در جمهوری اسلامی از پرداخت این مبلغ ناتوان است. ضمن این که جلیلی قصد مدیریت کشور را در 4 سال آینده داشته و حال از مدیریت و پرداخت بدهی خود عاجز است.

احتمال حضور جلیلی در وزارت امور خارجه دولت رئیسی

از مرداد ماه دوران ریاست جمهوری رئیسی آغاز می‌شود و طبیعی است که وی سراغ گزینه‌های وزارت همفکر خود در میان اصولگرایان برای پیشنهاد به مجلس رود. در این بین برخی از خبرهای غیر رسمی حاکی از احتمال حضور سعید جلیلی به عنوان وزیر امور خارجه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای راهبردی روابط خارجی، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و رئیس گروه مذاکره کننده هسته‌ای از سال 86 تا 92 عنوان‌ های شغلی جلیلی است که گمازنه‌هایی در خصوص مسئولیت بعدی وی را فراهم می‌کند.

حضور جلیلی با توجه به دیدگاه‌ها و مواضع‌اش در وزارت امور خارجه بعد از شخصی مانند ظریف که در کارنامه خود برجام را دارد؛ باعث ایجاد تردیدهایی در خصوص سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و دستاوردهای دولت روحانی است. البته رئیسی در مناظرات گفته که برجام را پیگیری می‌کند.

احتمال حضور جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1404

علاوه بر احتمال حضور جلیلی در وزارت امور خارجه، بحث حضور مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 مطرح است. زیرا بررسی سوابق وی در دوره‌های گذشته این موضوع را نمایان می‌کند. به نظر می‌رسد جلیلی با حضور در جریان رقابت‌های ریاست جمهوری بیش از آن که مدعی پاستور باشد؛ خواستار حضور، ارائه و ترویج دیدگاه‌های خود است.

اگر گمانه زنه‌ها در خصوص وزارت خارجه جلیلی جدی نباشد، باید تا سال 1404 و دور جدید انتخابات ریاست جمهوری با آقای جلیلی خداحافظی کنیم. ضمن این که باید امیدوار باشیم که تا 4 سال آینده مشکلات مالی ایشان نیز رفع شود.

307052