زرگر در گفت‌و‌گو با پرسون؛/ بخش دوم

دولت اصولگرا محکوم به تعامل با نظام بین‌الملل است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: اگر سه قوه در کشور اصولگرا باشند و یک هماهنگی و تک صدایی میان آنها وجود داشته باشد؛ این امکان را دارند که راحت تر با نظام بین‌الملل تعامل داشته و به توافق رسند و مشکلات موجود را رفع کنند.
تصویر دولت اصولگرا محکوم به تعامل با نظام بین‌الملل است

علی اصغر زرگر، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: ایران در تعاملات بین المللی خود بحث اصلاح طلب و اصولگرا را ندارد. اگر اصولگرایان نیز به قدرت رسند؛ نیازمند منابع مالی برای رفع مسائل اقتصادی، سیاسی و توسعه کشور می‌باشند.

زرگر تصریح کرد: اگر سه قوه در کشور اصولگرا باشند و یک هماهنگی و تک صدایی میان آنها وجود داشته باشد؛ این امکان را دارند که راحت تر با نظام بین‌الملل تعامل داشته و به توافق رسند و مشکلات موجود را رفع کنند.

وی ادامه داد: حضور یک رئیس جمهور اصلاح طلب در قوه مجریه باعث افزایش دعواهای سیاسی در کشور می‌شود؛ اما در شرایط فعلی اولویت ایران تعامل با عرصه بین‌الملل و بهره گیری از منابع مالی خارج از کشور جهت حل مسائل اقتصادی است. ضمن این که امکان اتخاذ تصمیم جدید و توجیه از طرف نظام وجود دارد. برای مثال امام خمینی در شرایطی اعلام کردند که جنگ حتی اگر 20 سال طول کشد؛ ادامه می‌دهیم، اما بعدها خزانه خالی و کمبود امکانات باعث پذیرش قطعنامه 598 شد. بنابراین در شرایط فعلی نیز هماهنگی دولت و مجلس اصولگرا باعث تصمیمات مهمی می‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص احتمال تاخیر در دستیابی به یک دستاورد در مذاکرات برجام و بررسی این موضوع در دولت بعدی، ادامه داد: به زودی احتمال اعلام یک نتیجه مثبت در رابطه با برجام وجود دارد. ایران به تعهدات‌اش در برجام بازگردد و آمریکایی‌ها نیز تحریم‌هایی که در رابطه با برجام بوده را از جمله صادرات نفت ایران و مسائل بانکی را رفع کنند. به نظر می‌رسد این مرحله اول توافق باشد.

زرگر بیان کرد: احتمالا مسائل مربوط به منطقه و محور عربی عبری در گام بعدی مورد صحبت و توافق قرار گیرد. عربستان و اسرائیل خواستار مذاکره در خصوص اقدامات ایران در منطقه می‌باشند. یعنی تکلیف ارتباط و نفوذ ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن مورد بحث قرار گرفته و تنش‌زدایی شود و رابطه ایران و عربستان برقرار شود.

وی گفت: ممکن است با فشار ایران حزب‌الله از لیست گروه‌های تروریستی حذف شود. ضمن این که میزان نفوذ ایران، آمریکا و عربستان در سوریه و عراق مشخص شود و شاهد یک بازی برد برد در این رابطه باشیم به گونه‌ای که ایران به عنوان یک بازیگر مهم در فرآیند امنیت منطقه در کنار آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها پذیرفته شود.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: تنش‌زدایی باعث ایجاد یک محیط آرام در اطراف ایران می‌شود که لازمه توسعه کشور است. با وقوع یک بازی برد برد و برقراری امنیت، منابع مالی خود را در داخل برای توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم صرف کنیم.

زرگر در پایان گفت: دولت اصولگرای ایران در آینده به دنبال تنش نخواهد رفت؛ زیرا منابع لازم را ندارد. به احتمال زیاد روش‌های مسالمت آمیز در حوزه‌های مختلف از طریق هماهنگی میان سه قوه اصولگرا پیگیری شود.

306835