زاوه در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

واردات خودرو در شرایط فعلی صحیح است؟

لید: یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: واردات خودرو در صورت تأمین منابع ارزی و اتخاذ یک تصمیم و روند ثابت اقدام مناسب و مفیدی است و در غیر این صورت زندگی فعالان این عرصه را نابود می‌کند.
تصویر واردات خودرو در شرایط فعلی صحیح است؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص تاثیر رفع ممنوعیت واردات خودرو بر بازار این حوزه به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: کارشناسان همواره تاکید داشتند که ممنوعیت واردات خودرو باعث فساد، رانت، سوء‌استفاده و بی‌ثابتی بازار می‌شود. اما مسئولان به جای اقدام صحیح در این زمینه، درج قیمت در سایت‌ها را ممنوع کردند.

زاوه تصریح کرد: توسعه صنعت خودرو در تمام دنیا بر مبنای تولید مقیاس پذیر و بازار جهانی رو به جلو حرکت کرده و بازار مصرف در همه کشورها از بحث تولید مستقل عمل می‌کند و دو موضوع متفاوت است؛ اما در ایران این 2 بخش را به یکدیگر گره زده و وعده‌هایی در خصوص افزایش کیفیت خودورهای تولید داخل ارائه کردند.

وی گفت: اگر در کشور منابع ارزی وجود داشته باشد؛ رفع ممنوعیت واردات خودرو معنا دارد؛ در غیر این صورت بحث اولویت‌ها برای اختصاص ارز مطرح است. اما در کشور ما بدون توجه به نیازها، برای مثال واردات موز آزاد و خودرو ممنوع است؛ زیرا بحث رانت مطرح است.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: ممنوعیت واردات خودرو به صورت یک تصمیم شبانه اشتباه بود. اما تداوم آن بعد از اعلان جنگ اقتصادی توسط ترامپ علیه ایران، اشتباه بزرگ و نابخردانه‌ای بود. طی این اقدام دولت، بیش از 20 تا 30 هزار نفر درگیر پرونده‌های قضایی شدند و شرکت‌های وارد کننده خودرو به مونتاژکار تبدیل شدند.

زاوه ادامه داد: ممنوعیت شبانه واردات خودرو بدون اعلام قبلی، شرکت‌ها را دچار مشکل کرد و ناتوانی شرکت‌ها مردم را گرفتار کرد. مسئولان کشور به دلیل ایجاد چنین وضعیتی پاسخگو نیستند؛ اما افراد عادی در زندان و منتظر حکم اعدام هستند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: واردات خودرو در صورت تأمین منابع ارزی و اتخاذ یک تصمیم و روند ثابت اقدام مناسب و مفیدی است و در غیر این صورت زندگی فعالان این عرصه را نابود می‌کند.

306027